Nekromanti Oldtimer i Sverox 32

anth

Vetefan
Re: Avfall!

Jag satt på en lista för nyheter om D&D3, och det var sketasköj att höra djupsinniga tyckare förklara hur orealistiskt det var med färdighetsbaserade spel, och hur spel där man inte använder ett memoreringssystem för magi utan t.ex. ett system med MAGIPOÄNG, blir OSPELBARA*.
Och vad sa de när Wizards släppte Psionics handbook?
När jag fick lägga händerna på PHB hösten 2000 så trodde jag faktiskt att Sorcerern skulle ersätta Psionicisten.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Bifall

Aahhh, kära gamla "Create Water". De där amerikanska vikt/volymomräkningarna för vatten var en favorit redan när jag översatte AD&D 2nd edition. :gremcool:

De blir så... onödiga i metersystemet.

/Mikael

Shaggy

Swordsman
Ars Magica

Nu minns jag. Jag har läst det, trots allt, även om det inte stod så mycket om Wizard's Twilight i kapitlet om Hermetic Magic. Jag laddade ju ner PDF-versionen från http://www.atlas-games.com/arsmagica/free/ och läste i våras. Den har legat på hårddisken sedan dess. Dock kom jag nog aldrig så långt som till Storyguide-kapitlet. (Eller rättade sagt har jag inte kommit dit än.)

Det var även spelet i vilket Malmö är den enda betydande staden i Skandinavien, ja. Det är ju lite sympatiskt. :gremsmile:

(Så glad jag f ö är att vi har det beskrivande och bra uttrycket "spelledare" på svenska, istället för en flora av "Game Master", "Dungeon Master", "Storyteller", "Storyguide" och Gud vet allt...)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Ars Magica

(Så glad jag f ö är att vi har det beskrivande och bra uttrycket "spelledare" på svenska, istället för en flora av "Game Master", "Dungeon Master", "Storyteller", "Storyguide" och Gud vet allt...)
Så där är i alla fall ett uttryck från oss tidiga rollspelare som överlevt från 70-talet tills nu. En riktig fullträff.

/Mikael

chrull

Stockholm Kartell
Re: Ålder

Men de skilda världarna slår som sagt åt båda hållen; idag förutsätts alla rollspelare i riket ha börjat sin bana med DoD

Det där verkar vara på väg att förändras. Jag pratade med en yngre spelare som troligtvis bara spelat i några år som fick väldigt stora ögon när jag berättade att det var EDD/dod91 som jag började spela. Han kunde inte fatta att jag inte börjat med Eon precis som alla andra rollspelare han pratat med och tittade på mig ungefär som om jag skulle vara urgammal.

Så om 5 år kanske vi är tillbaka på Drakar och Demoner, fast version 6? :gremgrin:

chrull

Staffan

Myrmidon

Fast när Äventyrsspel översatte Chock så hette spelledaren där "ChockMästare" (CM). Dessutom översatte de NPC (Non-Player Character) till ISP (Icke-Spelar-person) i stället för SLP (Spel-Ledar-Person), antagligen p g a avsaknad av SL.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Apropå kimera... [OT]

Vad låg bakom denna förändring?
Jag hade sett hur kimeran avbildades på grekiska vasmålningar och såg därför till att Nisse Gulliksson illustrerade odjuret på detta sätt. Klas Berndal kallade då gethuvudet "the tank commander". :gremsmile:

Mekanurg

Re: Apropå kalydon... [OT]

Då undrar jag mer varför den kalydonska galten i Monsterboken II började spruta eld.
Den som skickade in odjuret hade beskrivit den på så sätt och jag tyckte att det blev ett farligt monster med en udda tvist, så jag behöll eldsprutet.

Mekanurg

Re: Ekkes anekdoter

Greg On Drugs. Chaosium låg inte i Californien för inte...
Renlevnadsmannen Sandy Petersen (som är mormon) måste ha varit en udda fågel hos Chaosium, eller så skärpte de andra sig när han började jobba där.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Spelledare

Fast när Äventyrsspel översatte Chock så hette spelledaren där "ChockMästare" (CM).
Antagligen i ett försök att få samma förkortning som på engelska. För det hette väl "Chill Master" i original.

Dessutom översatte de NPC (Non-Player Character) till ISP (Icke-Spelar-person) i stället för SLP (Spel-Ledar-Person
I svenska D&D hette det dessutom SLF (Spel-Ledar-Figur) eftersom man har rollfigurer där istället för rollpersoner. DoD hade ju ursprungligen "karaktärer". Vi använde det svenskare "rollfigur" i våra DoD-texter, medan de valde att gå på "rollperson" i version 2.

/Mikael

Storuggla

Champion
Eller så är han en dålig mormon? [ANT]

På pappret är jag lutheran men inte bryr jag mig om det inte. Eller kanske en tolerant mormon?

Storuggla, inte äldste

Shaggy

Swordsman

Jo, fast det tillhör dessbättre undantagen. Vi kallade det givetvis "SL" i alla fall när vi spelade Chock.

Storuggla

Champion
Nu när man läst...

..så måste jag bara påpeka att jag hade tänkt mig Oldtimer som en mycket skäggigare kis. Gärna gråsprängt skägg dessutom. Sen letade jag upp en bild på G. Stafford och såg att han inte hade skägg heller.
Illusionen rasar.

Storuggla, det hör till

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Nu när man läst...

jag hade tänkt mig Oldtimer som en mycket skäggigare kis. Gärna gråsprängt skägg dessutom.
Jag hade faktiskt ett rejält skägg under ett halvår för några år sedan, men städade bort det. Gråsprängt har dock mitt skägg aldrig varit...

/Mikael

Gnöm

Veteran
Re: Nu när man läst...

Har nog att göra med att din förra avatar var en gammal skäggig gubbe i rullstol. First impression last... :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Stackars Ugglan

Om det kan vara till någon tröst så har jag fortfarande kvar mitt stiliga lärarskägg. :gremwink:

(Synd att det fortfarande inte finns någon ikon med skägg, nåja jag får väl kasta in en :zeppelinare: istället.)

Shaggy

Swordsman

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Neogames kan tacka Target

Att Eon lyckades etablera sig alls berodde på att det kom ut under den perioden då DoD frångick standarfantasyn.
Tja, det var i varje fall därför jag köpte Eon. På grund av att Chronopia inte lockade (och dessutom var döende) och att Ereb inte längre fanns på butikshyllorna.

Eon var helt enkelt det enda standard-fantasy-alternativet på marknaden. Timingen var med andra ord perfekt.

/Vulf