Nekromanti Oldtimer i Sverox 32

Krille

Super Moderator
Re: Avfall!

"Tänk vad knas det skulle bli om G. Gynax kom på ett nytt system. Ojojoj, magiteoretisk schism."

Tja, han har gjort det en gång. Han kom inte bara på ett nytt system, utan till och med det första systemet!

Krille

Super Moderator

"Vilket spel var först och vilka andra spel använder det systemet?"

Star Wars d6 var rätt tidiga med ett magipoängslöst system (1987) , men jag vet inte om de var först. Annars har vi Ars Magica bland föregångarna.

Shaggy

Swordsman

Ja, det vet jag, och har vetat sedan jag köpte Stjärnornas krig-boxen.

Jag var kanske otydlig. Jag syftade alltså på Eons variant, d v s att priset är att man riskerar åldrande, uttunning eller död varje gång man använder magi. (Magipoängslöst system behöver man ju f ö inte gå längre än till D&D för att hitta.)

Hur fungerade Ars Magica? Jag har för mig att jag har läst i någon modul till det, men mitt minne sviker mig.

Krille

Super Moderator

"Hur fungerade Ars Magica? Jag har för mig att jag har läst i någon modul till det, men mitt minne sviker mig."

Det fanns två potentiella negativa effekter. Den ena var om man nästan lyckades, och den andra var om man fumlade.

Om man nästan misslyckades (kom upp i besvärjelsens nivå minus tio men inte hela vägen) så gick besvärjelsen av i alla fall, men trollkarlen fick utmattning.

Om man fumlade så kunde man få skymningspoäng, som om de blev för många kunde leda till "Wizard's Twilight".

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Balroger minns...

översättningar av bland annat namn på monster (t.ex. 'småtroll' för hobgoblin)
Jag har faktiskt ändrat "hobgoblin" till "illvätte" i Dunder&Drakar. Annars är det mycket som fortfarande är samma.

/Mikael

Shaggy

Swordsman

Ah. Tackar. Då har jag nog inte läst det trots allt, för det där låter inte bekant. Däremot låter det ju rätt likt Eons system, ja.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Snottlings minns...

Somliga rollspelare hade faktiskt inte ens hört talas om vare sig den svenska översättningen av D&D eller Kheelatar förrän de började bli aktiva forumiter... :gremcool:

Storuggla

Champion
Re: Snottlings minns...

"Somliga rollspelare hade faktiskt inte ens hört talas om vare sig den svenska översättningen av D&D eller Kheelatar förrän de började bli aktiva forumiter..."

Va? Inte? Jag trodde alla köpte Khelataar för omslagets skull :gremgrin:
Men seriöst, Khelataar är ett sådant spel man köpte och inte uppskattade då. Nu skulle man göra det men tji fick man, det är borta. Syrack.

Storuggla, grisodlarfetish

Staffan

Myrmidon
Mythus magisystem

Jag vet inget om magisystemet i Lejendary adventures, men Dangerous Journeys skiljer sig rätt mycket från D&D.

Till att börja med har man magipoäng (kallas Heka) som man får baserat på de färdigheter man har (vilket kan vara rätt jobbigt att hålla reda på). Dessa använder man sedan för att lägga formler. Det är alltså inte Vanciskt som i D&D, utan kan man en formel så kan man den. Däremot så vill jag minnas att man kunde ha den olika mycket förberedd - antingen var den redo att användas direkt, eller så var man tvungen att tänka efter en stund först, eller så var man tvungen att plugga in den ordentligt. Besvärjelserna kunde iofs pendla rätt mycket mellan dessa lägen (ungefär som i gamla Drakar och Demoner, där man kunde ha FV i massvis med besvärjelser men bara (INT+PSY)/4 memorerade på en gång, eller nåt sånt).

Det fanns typ en miljon olika färdigheter som gav magipoäng, och nästan alla hade även sina egna besvärjelser. Vissa hade dock en liten särställning: Dweomercræft (klassisk trollkarlsmagi) och Priestcræft (klassisk prästmagi). Om man hade dessa var det en viss chans att man kunde bli så kallad "Full Practicioner" och få tio gånger så mycket magipoäng från den relevanta färdigheten (och vissa kunde bli full practicioner i båda, och då var det riktigt äckligt). Eftersom faktorn 10 bara gällde en färdighet så är det inte så äckligt som det låter, jag tror bara min dweomercr&ae;fter (det var många æ i Mythus/Dangerous Journeys)fick en total bonus på kanske 50% i sina magipoäng av att fara full practicioner. Om man nu inte var en full practicioner kunde man få extra magipoäng antingen genom att ta en Ed till högre makter (kunde ge upp till x5 på en färdighet, beroende på edens natur) eller genom att sluta en Pakt med mörkare sådana (kunde ge upp till x10, men hade en hel del jobbiga konsekvenser).

Fast vissa likheter med D&D hade magisystemet, såsom uppdelningen i mental och andlig magi (motsvarande D&Ds trollkarls- och prästmagi) och olika nivåer på besvärjelserna (1-9, vilka spells man kunde kasta berodde på hur bra man var på relevant färdighet), men det hade en hel del eget också.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Ekkes anekdoter

Å andra sidan har jag hört så bisarra historier om Fredrik Malmberg
Jag lärde känna honom ganska väl under 80-talet och skulle inte misstro de mest bisarra historier om den mannen...

/Mikael

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Ålder

"Själv kände jag mest av det när jag började frilansa åt Lancelot Games och såg mina spelkompisars miner: "Lancelot? Har jag aldrig hört talas om." "Ja, det är en ny firma. De håller till i Sundsvall." (några sekunders massiv tystnad) "Um... de... gör alltså spel på... svenska?" Reaktionen var jämförbar med om jag hade sagt att jag skulle börja jobba på gatan som stjärtluder."

"jag retar mig ibland på att tillhöra en generation spelare som mer eller mindre har glömts bort."

Var ni sådana dryga jävlar som ni verkar ha varit kan ni gott ha det. :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Bifall

Jo, se bara på alla stackars rollpersoner i Dunder & Drakar. De får det mycket trängre på rutorna när de ändrades till 1 meter från 5 feet. Den stackars orcen med pajen har nu mycket mindre yta att röra sig på, just på grund av att amerikanerna använder irrationella måttenheter.

Visserligen tycker jag att decimaltid inte är en så tokig idé heller, men, men...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Snottlings minns...

Jag har faktiskt till större delen spelat spel som är ungefär lika gamla som jag själv. Anledningen var att den stora mängden rollspelande bröder till mina kompisar lyckats samla på sig en hel del böcker (i övervägande del av fallen lagade med brun packtejp). Mina första rollspelsminnen blir därför märkligt konvergenta med dem för folk som är tio-femton år äldre än vad jag är.

Storuggla

Champion
G.O.D.?

Greg On Drugs? Aha, nu förstår jag hur Walktapusen och Jack-O-Bear kom till! :gremgrin:

Storuggla, saknar Jack-O-Bear i HeroQuest

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jo, se bara på alla stackars rollpersoner i Dunder & Drakar. De får det mycket trängre på rutorna när de ändrades till 1 meter från 5 feet.
Ryan Dancey argumenterade faktiskt för att D&D3e skulle vara metriskt, men blev nedröstad inom beslutsgruppen.

Och redan 1989, när man presenterade AD&D 2nd edition på GenCon, framkastade jag idén om metriska enheter för en förstummad skara amerikaner. De som kommer iihåg AD&D 1st edition minns kanske att man hade skaltum som blev till 10 fot inomhus och 10 yards utomhus? Näväl, på presentationen på GenCon deklarerade Jon Pickens stolt att det var slut med sådana dumheter. Från och med nu skulle AD&D använda riktiga enheter, såsom fot, miles, etc....

Det var då jag gjorde mig omöjlig genom att framkasta att meter och kilometer kanske skulle vara ännu riktigare... :gremblush:

/Mikael

Shaggy

Swordsman

En meter? Tja, det är i o f s en mer naturlig, lätthanterlig och inte så mycket sämre bas än de två meter som jag brukar översätta till.

Det är klart att det inte ska vara decimaltal inblandat i det. Jag undrade under lång tid varför de valt en så genomkorkad bas som 1,5 m i DoD. Med tiden klarnade det dock...

Shaggy

Swordsman

De kunde ju åtminstone anpassat det så att det är lätt att konvertera till meter. T ex genom att basera det på något annat än 5 ft och ha vettigare vikt- och längdtabeller.

De som kommer iihåg AD&D 1st edition minns kanske att man hade skaltum som blev till 10 fot inomhus och 10 yards utomhus?
Aaaah...

Shaggy

Swordsman

Sista meningen på sid 189 i PH 3.0, respektive sista meningen till formeln på mitten av sid 215 i PH 3.5, bör om inte annat vara ett bra argument.

anth

Vetefan
Re: Tack gode gud för Internet

Vi som var med förr, och som kommer att ha varit med ännu förrare om tio år. Och om tjugo år!
Väntar med spänning på när de första pensionärsföreningarna börjar spela rollspel. :gremsmile:
Gygax är väl i pensionsåldern?