Quadrante
Grisbonde
1) be till (en) GUD , om motståndaren missar, har man satsat rätt
2) Jag heter Conan , jag är en barbar
3) "poängsatsning" som tex tiopoängssystemet : se nedan
..den "satsning som förkommer mellan älskande..
<font size="4"> <font face="georgia"> Tiopoängssystemet </font face> </font size>5) Vadslagning, inte "slag mot vaderna" utan "slå vad om"
# Varje runda har man tio poäng (handlingspoäng) att satsa i strid.
# Man får utföra handlingar så länge man har poäng kvar.
# Man får minst satsa 2 poäng
# Man får satsa hur mycket man vill (upp till så många poäng man har kvar)
Anfall.. bägge kombatanterna satsar poäng (hur många de vill upp till så många de har, minst två) och slår sedan en T9(*). Slår man under vad man satsat så lyckas man, och har värdet man satsat som anfallsvärde. Slår man över värdet man satsat misslyckas man och man tappar värdet, värdet "nollas ut"(**). Slår man däremot lika med värdet man satsat, dubblas värdet. (bästa värderna att satsa är alltså fyra och fem). Slår man "nollan"(***)så har man gjort dåligt ifrån sig, man slår således en T9 och drar tärningsutfallet från den satsade summan. Slår man nu "nollan" igen, så "nollas även nästa tärningsslag ut"(****).
Resultaten av anfallen hos kombatanterna ställs mot varandra, den som har högst värde har lyckats slå igenom och får slå för skada.
Man slår nu en T9 och lägger till hur många poäng (av de som är kvar) man vill. Den andre kan välja att redusera skadan med hur många poäng (av de som är kvar) han vill.
Har någon poäng kvar kan den fortsätta att göra en attack..Skade nivåer
1-4 = lättare skador
5-8 = medel skador
9-12 = svåra skador
13- ... = Död eller döende
Rustning : minus 1-8 på skadeslaget
vapen : plus 0-2 på skadeslaget
--------------------------
Vad tillför egentligen satsning till spelvärdet i ett spel?