Baldyr
Hero
Efter den något hätska debatten om universalsystem med mera på Rollspelsforumet så tänkte jag initiera en mer teoretisk diskussion om regelsystem. Jag tror nämligen att olika syn på regelsystem - deras utformning, funktion och syfte - lätt skapar onödiga kommunikationsproblem i en debatt om exempelvis regelsystem eller olika spelkoncept.
Min tes är alltså att det finns flera helt olika synsätt på regler och regelsystem bland rollspelare i allmänhet. Utan att förtydliga exakt hur man ser på spelmomentet i rollspel så pratar man nämligen lätt förbi varandra. Ibland med regelrätta bråk som följd. (Jag har exempelvis kritiserat både D&D och BRP på forumen nyligen, liksom jag själv kännt att jag måste försvara min ståndpunkt vad gäller universalsystem. Saken är den att jag inte känner mig helt förstådd, liksom jag ibland tycker att det kan vara svårt att förstå vad andra egentligen menar. Vi behöver dock inte älta i gamla evighetsdiskussioner här.)
Jag tycker mig kunna urskilda åtminstone sju olika grundsyn på regelsystem i rollspel:
1. Reglerna ska användas för simulation och bör därför vara så "realistiska" som möjligt. Detta uppnås bäst genom ett så detaljerat regelsystem som möjligt. Rollspel bör alltså spelas på en "strategisk" nivå där reglerna är i centrum, och där det finns tydliga mål och belöningar.
2. Reglerna ska användas för att kontrollera spelet, så att man exempelvis vet vem vinner en strid, hur pass skadade rollfigurerna är och liknande. Därför behöver de varken vara speciellt komplicerade eller ens trovärdiga med hänsyn till verkliga förhållanden. Reglerna skiljer så att säga "rollspel" från simpelt "lek". (Ungefär: "- Pang! Du är död! - Nä, det är jag inte alls! Du missade!")
3. Reglerna ska tillföra ett roligt och givande (utmanande?) spelmoment till rollspelet. Det är så att säga roligt att slå tärningar, slumpa fram grundegenskaper, samla på poäng, höja sina spelvärden, och använda liknande spelkoncept. Därför ska reglerna vara roande i sig och ge upphov till både spänning och utmaningar.
4. Reglerna ska användas för att skapa konsekvens i spelvärlden, så att spelarna vet var deras rollfigurer står. Därmed kan de lättare leva sig in i deras situation och agera utifrån rollfigurens perspektiv istället för sitt eget. Därför ska reglerna inte synas onödigt mycket under spelets gång och spelarna ska helst inte behöva tänka i regeltermer överhuvudtaget. Samtidigt ska de kunna lita på att förutsättningarna förblir de samma i spelet, eftersom spelledaren tillämpar dem konsekvent.
5. Reglerna bör vara skräddarsydda till den aktuella spelmiljön och/eller kampanjen och reflektera den genre, stil eller anda som den genomsyras av. Enskilda regelkoncept som premierar en viss spelstil och som uppmuntrar spelarna att agera på ett visst sätt är A och O, men även själva spelmotorn bör på något vis spegla settingen.
6. Reglerna bör inte tillämpas konsekvent och används med fördel så lite som möjligt. Reglerna är endast ett dramatiskt verktyg för spelledaren att styra handlingen så att den hela tiden följer spelledarens plan eller vision. Därför bör reglerna vara utformade så att spelledaren i viss utsträckning ska kunna "styra" handlingen utan att för den sakens skull behöva göra avsteg från reglerna eller ändra ett resultat.
7. Alla regler är av ondo eftersom de endast begränsar spelledarens och spelarnas fantasi. Därigenom hindrar de spelgruppens möjligheter att tillsammans skapa en intressant och inte minst spännande berättelse. Dessutom går det inte att omtolka känslor eller rollprestationer i regeltermer, varför regler inte tjänar något syfte överhuvudtaget.
Ovanstående är alltså endast en grov bild av hur jag ibland uppfattar de olika sidorna debatten, och speglar måhända mer mina egna fördomar än någon annans faktiska åsikter. Jag tror dessutom att man mycket väl kan ha flera av ovanstående synsätt på regler - eller en hybrid. (Själv är jag nog en rätt renodlad "typ 4", skulle jag tro. Övriga synsätt känns mer eller mindre egendomliga ur min synvinkel.)
Min fråga till er andra är nu dels vad ni tycker om ovanstående framställning och dels vilka synsätt som eventuellt saknas. Det vore också roligt att försöka förbättra formuleringarna för respektive synsätt så att de inte enbart blir nidbilder av sina anhängare utan i viss mån kan accepteras av båda sidorna. (Bibeln skulle annars kunna karaktäriseras som både "Guds ofelbara sanning" och "världens bästa fantasy-bok", beroende på om man är bokstavstroende eller bara vill vara hädisk. Samtidigt torde de flesta ändå kunna enas om att beskrivningen "en för många människor helig urkund som står till grund för en betydande del av vårt västerländska kulturarv" är lika giltig.)
Det jag däremot inte efterlyser i den här tråden (men som jag inte heller på något vis kan förhindra) är pajkastning åt något håll, eller främst personliga åsikter om vilket synsätt som är att föredra framför något annat. Sådant är endast personliga preferenser och alla borde nog kunna respektera att alla inte delar ens egna åsikter i frågan. (Jag ska i alla fall försöka respektera samtliga sex synsätt som jag inte alls delar. Rollspel går trots allt på att ha roligt - den som har roligast vinner! Och alla sätt är bra utom de dåliga.)
/Baldyr, som eventuellt skulle kunna tänka sig skriva en artikel i ämnet (tack på förhand för all hjälp)
Min tes är alltså att det finns flera helt olika synsätt på regler och regelsystem bland rollspelare i allmänhet. Utan att förtydliga exakt hur man ser på spelmomentet i rollspel så pratar man nämligen lätt förbi varandra. Ibland med regelrätta bråk som följd. (Jag har exempelvis kritiserat både D&D och BRP på forumen nyligen, liksom jag själv kännt att jag måste försvara min ståndpunkt vad gäller universalsystem. Saken är den att jag inte känner mig helt förstådd, liksom jag ibland tycker att det kan vara svårt att förstå vad andra egentligen menar. Vi behöver dock inte älta i gamla evighetsdiskussioner här.)
Jag tycker mig kunna urskilda åtminstone sju olika grundsyn på regelsystem i rollspel:
1. Reglerna ska användas för simulation och bör därför vara så "realistiska" som möjligt. Detta uppnås bäst genom ett så detaljerat regelsystem som möjligt. Rollspel bör alltså spelas på en "strategisk" nivå där reglerna är i centrum, och där det finns tydliga mål och belöningar.
2. Reglerna ska användas för att kontrollera spelet, så att man exempelvis vet vem vinner en strid, hur pass skadade rollfigurerna är och liknande. Därför behöver de varken vara speciellt komplicerade eller ens trovärdiga med hänsyn till verkliga förhållanden. Reglerna skiljer så att säga "rollspel" från simpelt "lek". (Ungefär: "- Pang! Du är död! - Nä, det är jag inte alls! Du missade!")
3. Reglerna ska tillföra ett roligt och givande (utmanande?) spelmoment till rollspelet. Det är så att säga roligt att slå tärningar, slumpa fram grundegenskaper, samla på poäng, höja sina spelvärden, och använda liknande spelkoncept. Därför ska reglerna vara roande i sig och ge upphov till både spänning och utmaningar.
4. Reglerna ska användas för att skapa konsekvens i spelvärlden, så att spelarna vet var deras rollfigurer står. Därmed kan de lättare leva sig in i deras situation och agera utifrån rollfigurens perspektiv istället för sitt eget. Därför ska reglerna inte synas onödigt mycket under spelets gång och spelarna ska helst inte behöva tänka i regeltermer överhuvudtaget. Samtidigt ska de kunna lita på att förutsättningarna förblir de samma i spelet, eftersom spelledaren tillämpar dem konsekvent.
5. Reglerna bör vara skräddarsydda till den aktuella spelmiljön och/eller kampanjen och reflektera den genre, stil eller anda som den genomsyras av. Enskilda regelkoncept som premierar en viss spelstil och som uppmuntrar spelarna att agera på ett visst sätt är A och O, men även själva spelmotorn bör på något vis spegla settingen.
6. Reglerna bör inte tillämpas konsekvent och används med fördel så lite som möjligt. Reglerna är endast ett dramatiskt verktyg för spelledaren att styra handlingen så att den hela tiden följer spelledarens plan eller vision. Därför bör reglerna vara utformade så att spelledaren i viss utsträckning ska kunna "styra" handlingen utan att för den sakens skull behöva göra avsteg från reglerna eller ändra ett resultat.
7. Alla regler är av ondo eftersom de endast begränsar spelledarens och spelarnas fantasi. Därigenom hindrar de spelgruppens möjligheter att tillsammans skapa en intressant och inte minst spännande berättelse. Dessutom går det inte att omtolka känslor eller rollprestationer i regeltermer, varför regler inte tjänar något syfte överhuvudtaget.
Ovanstående är alltså endast en grov bild av hur jag ibland uppfattar de olika sidorna debatten, och speglar måhända mer mina egna fördomar än någon annans faktiska åsikter. Jag tror dessutom att man mycket väl kan ha flera av ovanstående synsätt på regler - eller en hybrid. (Själv är jag nog en rätt renodlad "typ 4", skulle jag tro. Övriga synsätt känns mer eller mindre egendomliga ur min synvinkel.)
Min fråga till er andra är nu dels vad ni tycker om ovanstående framställning och dels vilka synsätt som eventuellt saknas. Det vore också roligt att försöka förbättra formuleringarna för respektive synsätt så att de inte enbart blir nidbilder av sina anhängare utan i viss mån kan accepteras av båda sidorna. (Bibeln skulle annars kunna karaktäriseras som både "Guds ofelbara sanning" och "världens bästa fantasy-bok", beroende på om man är bokstavstroende eller bara vill vara hädisk. Samtidigt torde de flesta ändå kunna enas om att beskrivningen "en för många människor helig urkund som står till grund för en betydande del av vårt västerländska kulturarv" är lika giltig.)
Det jag däremot inte efterlyser i den här tråden (men som jag inte heller på något vis kan förhindra) är pajkastning åt något håll, eller främst personliga åsikter om vilket synsätt som är att föredra framför något annat. Sådant är endast personliga preferenser och alla borde nog kunna respektera att alla inte delar ens egna åsikter i frågan. (Jag ska i alla fall försöka respektera samtliga sex synsätt som jag inte alls delar. Rollspel går trots allt på att ha roligt - den som har roligast vinner! Och alla sätt är bra utom de dåliga.)
/Baldyr, som eventuellt skulle kunna tänka sig skriva en artikel i ämnet (tack på förhand för all hjälp)