Nekromanti Ologiska SLP

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Ologiska SLP [OT]

Dessutom, i verkliga termer så tenderar uppenbar rikedom att dra till sig folk som tycker att de behöver den bättre, så det är ju inte på något sätt orimligt att man hamnar i problem om man inte är väldigt försiktig
Du menar otäcka folk som skattmasen? Och han har ju tyvärr makten att ta sakerna med... :gremfrown:

/Ulfgeir

Bunny

Crazy like a fool
Jag tycker ni båda två verkar glömma att även de som är mindre till antalet har något att säga till om de också. De kan ställa sig sida vid sida, rygg mot rygg - allt för att försvåra för motståndaren och få dem att dela upp sig. Alternativt så tar de och kutar åt motsatt håll också, då 4 mot 2 är odds få skulle gilla.

Varför tar jag inte och kommenterar ursprungsinlägget här också?:

"Spelarna har inga avståndsvapen (pga vapenförbud) och attackeras av lika många prisjägare med massvis med blasters av olika slag. När hälften av spelarna är allvarligt/skadade inser SL att den här striden visst blev ojämn (nähä!). Med diverse ologiska ageranden från SLP (flyr omotiverat, skjuter på en annan person än den SLPn för närvarande strider med...) och några fejkade tärningsslag löses situationen till spelarnas fördel."

Ojojoj, det verkar som om rollpersonerna verkligen hamnat i smeten här. Kontentan tycker jag är att om de inte gör allt för att ta sig därifrån, så är det fullt logiskt att flera av dem dör eller blir tillfångatagade (beror helt på vad prisjägarna är ute efter). Det luktar också en ganska stor spelledarmiss här, något som du själv kommenterar.

Dessa situationer inträffar sällan i mina kampanjer. Mest för att jag inte har en så actiontäta stil, men också för att det ovan citerade inte skulle ske om inte spelarna gjort något drastiskt fel tidigare i kampanjen. Jag skriver sällan scenarion som utgår från att spelarna ska hamna i sådana situationer.

"Spelarna träffar på en beholder. Om jag var beholder skulle jag genast kasta en "desintegrate" på mina motståndare - problemet är bara att det är lite trist att spelare dör som flugor. Alltså låtsas SL (i det här fallet jag) att beholdern är skadad/trött eller siktar in sig på en följeslagare till spelarna som vaporiseras."

Jag vet inte hur scenarioupplägget var, men jag skulle inte låta rollpersonerna bara stöta på en beholder hur som helst. Nu har jag inte spelat dungeoncrawl på 10 år, så jag kan väldigt lite om denna spelstil. Jag antar att spelledaren skulle ta sig en funderare över hur han ska balansera motståndet gentemot rollpersonernas skicklighet.

Dessa situationer inträffar aldrig (hittills iaf) i mina kampanjer, och skulle de göra det så skulle det nog innebära döden för de rollpersoner som väljer att stanna och slåss. I mitt tycke verkar beholdern som monster lite endimensionell, t ex en drake kan man iaf förhandla med om det vore så (såtillvida att de är intelligenta varelser (och inte automatiskt onda) i det gällande rollspelet).

"En spelare blir allvarligt skadad och svimmar. Hans/hennes motståndare är en bra bit från övriga spelare. Ändå dödar han/hon inte spelaren, utan går vidare mot de andra."

Det beror helt på motståndarens personlighet. Många skulle nog i det här fallet välja att inte dräpa den som redan ligger. Endast då personen är onskefull eller känslokall, allternativt vill undvika eventuella vittnen, kan det tänkas att den gör slut på den stackars rollpersonen.

Den här situationen har hög chans att uppstå även i mina kampanjer, och jag ser det helt upp till vem motståndaren är för att avgöra vad som händer.

"Hur löser man problemet överlägsna motståndare så att spelet blir farligt, realistiskt och spännande utan att vara överdödligt för spelarna?"

Man får spelarna att förstå att i många situationer där våld är hotande nära, så bör man försöka greppa oddsen, se efter andra utvägar och tänka både en eller två gånger innan man väljer den våldsamma vägen. En rytande helveteshund som andas eld borde få spelarna att förstå att det är en varelse man borde vara rädd för, annars så är något fel med deras tankebanor. Detta naturligtvis utifrån mitt eget sätt att spela rollspel och lägga upp scenarion.

Evil Peter

Hero
Det låter dock som skurkarna tjänar mer på detta än de laglydiga då man helt plötsligt gör det legitimt att ta saker från folk så länge de ger upp. Jag har svårt att se ett samhälle där det är lagligt att röva och stjäla fungera väl. Om det inte är fel av en skurk att ta en persons saker och kidnappa honom om han ger upp kan ju folk leva som skurkar och aldrig behöva ha problem med lagen. Hur ska vanligt folk acceptera det? Något säger mig att de pirater du nämner blev jagade av lagen, oavsett om de skonade folk eller ej, så då fick ju iaf offren sitt utlopp för hämnd och då fungerar det. Det skapar också några konstiga situationer eftersom det är ganska orimligt att ingen utnyttjar systemet. Alla svenskar är ju inte avundsjuka och alla araber är inte gästfria för att använda dina exempel.

En person som blir anfallen och måste ge upp blir av med sina saker. Det lär han inte vara speciellt glad över och vad hindrar honom då att ge sig själv en bula och säga till ordningsmakten att han blev nedslagen och rånad istället? Hur ska skurkarna kunna bevisa att han gav upp? En icke skurkaktig individs ord torde ju stå högre. Samma sak om de kidnappar honom när han ger upp, hur ska man veta att de inte kidnappade honom genom att slå ned honom istället för att han gav upp?

Jag ser inte heller hur man ska kunna bevisa att skurkar gjort något fel. Ponera att några skurkar slagit ihjäl några personer och tagit deras saker. Vem ska då bevisa motsatsen när dessa säger att de gav upp först men försökte hämnas efteråt när skurkarnas gard var nere?

Evil Peter

Hero
Det beror väl kanske lite på hur man strider. Jag har testat strid mot flera när det gällt obeväpnad strid (har tränat wushu och karate) och det går ju att utmanövrera folk så de inte riktigt kan utnyttja övertaget, speciellt om man själv är lite bättre än de som anfaller en. Det kräver ju dock att det inte är alltför trångt men om man kan manövrera de tre som attackerar en finns ju risken att de öppnar sig för anfall från den som bara har en motståndare. Nu tänker jag dock bara utifrån att alla av de fyra ska vara så säkra som möjligt och det blir säkert i de flesta fall som du säger. Dessutom är det ju skillnad på svärdsstrid och obeväpnad strid då det är bra mycket svårare att träna upp muskelmassa nog för att tåla ett svärdshugg än ett slag eller spark. Hursomhelst torde gruppen på fyra alltid vinna om kämparna är någorlunda jämbördiga. Dock brukar rollpersonerna ganska ofta vara bättre än de random goons som brukar komma i större antal. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Det låter dock som skurkarna tjänar mer på detta än de laglydiga då man helt plötsligt gör det legitimt att ta saker från folk så länge de ger upp.
Tja, om alternativet är att de laglydiga måste bli ihjälslagna för att inte lämna vittnen så är det en bra kompromiss tycker jag.

Jag har svårt att se ett samhälle där det är lagligt att röva och stjäla fungera väl.
Du har uppenbarligen inte haft med MTC-service (Mazdas märkesverkstad i Borlänge) eller länsförsäkringar att göra...

Om det inte är fel av en skurk att ta en persons saker och kidnappa honom om han ger upp kan ju folk leva som skurkar och aldrig behöva ha problem med lagen. Hur ska vanligt folk acceptera det?
Jodå, rättvisan och vanligt folk jagar dem, men inte offren. Det är en fråga om att vara en god förlorare. Har man fått på nöten i en ärlig fight så accepterar man det.

Något säger mig att de pirater du nämner blev jagade av lagen, oavsett om de skonade folk eller ej, så då fick ju iaf offren sitt utlopp för hämnd och då fungerar det.
De var jagade, vinster för dem var att de ofta inte behövde slåss, de bara hissade sin flagg och visade att de hade tillräckligt med kanoner för att besättningen på andra fartyget skulle föredra att ge upp. Mycket praktiskt.

En person som blir anfallen och måste ge upp blir av med sina saker. Det lär han inte vara speciellt glad över och vad hindrar honom då att ge sig själv en bula och säga till ordningsmakten att han blev nedslagen och rånad istället? Hur ska skurkarna kunna bevisa att han gav upp? En icke skurkaktig individs ord torde ju stå högre. Samma sak om de kidnappar honom när han ger upp, hur ska man veta att de inte kidnappade honom genom att slå ned honom istället för att han gav upp?
Jag ser inte heller hur man ska kunna bevisa att skurkar gjort något fel. Ponera att några skurkar slagit ihjäl några personer och tagit deras saker. Vem ska då bevisa motsatsen när dessa säger att de gav upp först men försökte hämnas efteråt när skurkarnas gard var nere?
Ett ord: hederskodex. Man tänker inte i de banorna. Dessutom är det OK att knocka målet också, fast då har målet rätt att ge igen, eftersom de inte erkänt sig besegrade och striden därmed bara har pausats tillfälligt.

Det skapar också några konstiga situationer eftersom det är ganska orimligt att ingen utnyttjar systemet. Alla svenskar är ju inte avundsjuka och alla araber är inte gästfria för att använda dina exempel.
Visst, det finns alltid någon som utnyttjar systemet (även om jag hittills inte mött en enda arab som varit mindre gästfri än den mest gästfria svensk jag mött...), men ryktet sprids fort och då blir den personen mer hatad och jagad än vad han skulle vara utan systemet.

Om det finns en praktisk nytta med systemet så kommer det att följas och upprätthållas av den stora majoriteten. Systemet med att betala skatt funkar som helhet fast en del fuskar. Den arabiska gästfriheten stammar från tiden då man bodde i öknen och en gäst ofta behövde mat, husrum och vatten och man visste att nästa gång kunde det vara man själv som satt i gästens situation. När det pågått tillräckligt länge hade gäst-värd-förhållandet ritualiserats och ett informellt regelverk fastställts. Även om detaljerna i ritualen moderniserats så finns fortfarande värderingarna kvar och gästfriheten saknar fortfarande motstycke (Tro mig, man kan inte tro att det är sant förrän man upplevt den. Min syster trodde att jag överdrev massivt tills hon hälsade på mig i Jordanien och insåg att jag underdrev massivt för att någon överhuvudtaget skulle tro på mig.). På samma sätt kan en sådan hederskodex som jag föreslagit vuxit fram för att den är praktisk, kanske i en tid då man raidade grannbyar regelbundet och behövde göra det på ett civiliserat sätt, ritualiserats och blivit en del av den kollektiva värderingsuppsättningen. När omständigheterna ändrats så appliceras istället kodexen på de konflikter som finns kvar, tex rövande.

Ett annat exempel på kodexar och sociala värderingsmönster är alla de sexualla tabun som bara finns kvar för att de var praktiska en gång i tiden. En kvinna kunde inte försörja sig själv med ett barn, så sex utom/innan äktenskapet var dåligt. Det fanns inga preventivmedel, så mycket sex var dåligt. Tidvis behövdes mycket barn så onani var dåligt. Familjen var en viktig del i samhällsmönster och som pensoinsförsäkring, så det var viktigt att hålla koll på vad döttrarna och hustrun höll på med. Allt detta konserverades i religiösa och sociala värderingar.

Idag kan kvinnor försörja sig, vi har effektiva preventivmedel, familjen är inte central ur ekonomisk synvinkel, vi har inget större problem med för få barn och så vidare. Rent praktiskt finns det egentligen ingen anledning till att man inte skulle kunna säga till den snygga kassörskan i snabbköpet "Hej. Jag tycker du är läcker. Vill du ha sex med mig?". Det finns ingen anledning till att man inte skulle kunna säga till på jobbet när man går hem för dagen att man ska gå hem och dra en tarzan. Egentligen så är det inte konstigare att grannens fru masserar en stel nacke än att man har sex med henne. Men gör vi det? Nej. Varför det? För att det inte är praktiskt? Nej, egentligen inte, ur ett rent praktiskt perspektiv finns det inga problem. Anledningen är att vi, oavsett om vi är religiösa eller inte, har kvar merparten av de värderingarna. Vi tänker inte i de banorna. Underskatta inte makten hos värderingar som vi tar för givna.

Vill du ha fler exempel på värderingars makt så kan du ju fundera på varför folk talar om när de åkt på förkylning eller magont, men inte när de fått hemorojder. Egentligen ligger det ju ingen skam i det, vi har bara blivit itutade att man inte pratar om det.

Nu ska jag gå och dra en tarzan. Någon kvinnlig forumit som känner för att komma hit och ha sex med mig?

Evil Peter

Hero
Jag har inte svårt att förstå hur värderingar kommer upp, jag tycker bara det verkar finnas en glipa i det du visat. Den fråga jag automatiskt kommer att tänka på är; varför jagas banditerna om det är okej att ta någons saker om denne givit upp? Jag tycker den kodex du skriver om piraterna verkar fungera bättre, dvs att om man ger upp dödas man inte. Det är tillägget att man (och/eller ens familj osv) inte hämnas, och därmed gör det legitimt att ta saker från folk som ger upp, som ställer till det enligt mig. Om offret anser att det är okej borde det inte vara ett brott. Men det är väl bara en skillnad i vad vi båda tycker är rimligt beteende som är boven i denna diskussion så det är väl inte svårare än att det fungerar för vissa och inte för andra, precis som så mycket annat.

Troberg

Sinister eater
Jag har inte svårt att förstå hur värderingar kommer upp, jag tycker bara det verkar finnas en glipa i det du visat. Den fråga jag automatiskt kommer att tänka på är; varför jagas banditerna om det är okej att ta någons saker om denne givit upp?
Läs mina inlägg igen så slipper jag käbbla om sådant jag redan skrivit förut. Har jag någonsin sagt att det är OK att röva? Det enda jag har sagt är att den rövade inte initierar eller assisterar en vedergällning, resten av världen får göra vad fan de vill. Offrets familj kommer i min värld med i samma fack som offret, då familjen betraktas som en enhet.

Om offret anser att det är okej borde det inte vara ett brott.
Offret anser antagligen inte att det är OK, men han ger inte igen. Det är ungefär som i sport. Blir man utsatt för en foul så knockar man inte motståndaren, man låter domaren sköta det. När jag tänker efter så är det på sätt och vis så vårt rättsystem funkar, man har tyvärr i Sverige väldigt små rättigheter till vedergällning då man utsatts för brott.

Krille

Super Moderator
"Den fråga jag automatiskt kommer att tänka på är; varför jagas banditerna om det är okej att ta någons saker om denne givit upp?"

Det finns massor med skäl till detta.

En grundläggande orsak är att normala offer normalt inte är beväpnade till tänderna, men skurkarna är ofta det. Således befinner sig skurkarna rent tekniskt i ett överläge. Att göra motstånd i det läget ökar bara risken för att offren ska skadas.

Det här är så grundläggande än idag, att säkerhetskurser lär ut följande aktionsplan i gisslansituationer: Samarbeta med gisslantagaren! Gör inte motstånd! Lyd varje order! Orsaken är samma då som nu: skurken har vapen och är beredd att använda dem, dessutom stressad nog att ta till övervåld. Offret är obeväpnat. Den mest troliga utgången från sådana situationer är att offret råkar illa ut.

Det betyder inte att det är OK att röva, eller för den delen att kapa flygplan. Det betyder bara att det är i offrets intresse att inte göra motstånd (utom möjligen i exceptionella situationer som 9/11).

Vi har en faktor till: staten anser sig ha våldsmonopol. Det innebär att offret faktiskt inte får bruka våld, utom i extrema situationer. Det är faktiskt statens roll att jaga pirater/terrorister, inte offrets. Tanken är dels den ovan, dels att om man tar itu med saken själv så sker lätt en fejdsituation ("jag hämnas för att du hämnades på hämnden för mordet på min lillebror"), och slutligen rättssäkerhet. En hatförblindad vigilant är helt enkelt inte riktigt lika bra på att bedöma rätt från fel som en opartisk domstol, utan kan mycket väl få för sig att hämnas på en klase med folk som inte har med saken att göra, inklusive piratens moster, mormor och mormors hundvalp.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Den är både rimlig, praktisk och har historiska förebilder. Piraterna i västindien hade en liknande kodex."

Fast de historiska exemplen på radikalt annorlunda system är väl ändå betydligt fler? Liksom blodshämnd är fortfarande en del av mångas vardag än idag jämfört med den typ av hederskodex som du nämner som nästan alltid varit ovanliga.

Dessutom, ponera att jag är rik och mäktig och då utgör ett potentiellt mål för diverse rövare. Hellre då än att ständigt bli överfallen så skulle jag antagligen lura in rövarna i en fälla och snickra upp deras lik längsmed landsvägen så folk fattar att jag inte är rätt person att råna.

Om du lever i ett pseudomedeltida samhälle och en rövarhop kommer till din by och snor alla dina prylar så kan det lika gärna slå ihjäl alla invånare också för hur ska de kunna överleva utan sin boskap eller sina redskap? Varför skulle jag bredvilligt ge upp alla mina hårt förtjänta ägodelar till en grupp människor som valt att leva på vad andra slitit ihop istället för att skapa något eget? Och vilka är det egentligen som blir rövare? Knappast särskilt många ädla Robin Hood-typer utan folk som av olika skäl hamnat utanför samhället och ett sätt att göra det är att inte följa allmänna seder och bruk.

"Dessutom så kan sådant faktiskt ligga i mentaliteten i ett samhälle, ungefär som den arabiska gästfriheten eller den svenska avundsjukan. Inte alltid praktiskt, men det är en självklarhet för att man inte tänker i andra banor."

Till att börja med är begreppet araber bra mycket mer omfattande än svenskar. Kan du verkligen säga att en egyptier är lika gästfri som en man ifrån Jemen? Många så kallade folkliga särdrag är dessutom till största delen byggda på fördomar av alla det slag. Sedan är det stor skillnad på något som bara gäller i ett visst land och något som anses vara allmängiltigt för hela världen som jag antar att hederskodexen kommer att vara.

Jag är likt många andra en långsint jävel. Om jag levde i ett pseudomedeltida samhälle så är jag inte säker på att jag skulle acceptera att bli bestulen eller förlora en släkting bara för att allting gick till enligt den allmänt accepterade samhällsregeln. Så att presentera det som någon slags botmedel för diverse rollspelsrelaterade problem känns märkligt.

Det som förvånar mig allra mest är att du som vanligtvis är så cynisk på allvar tror att någon slags samhällsregler skulle kunna sätta hämnd och spelardödsfall helt ur spel och fungera i en komplex och någorlunda trovärdig värld.

Basenanji

Postd20modernist
Logiskt och ologiskt...

Först- du har ju egentligen lösningen på problemet, om de situationer du beskriver inte tillåts uppkomma!

Jag har dissat hur många äventyr som helst för att det alltid blir en slutstrid mot ett för överlägset monster tex.
Att ge tipz till spelarna om kommande utmaningars svårighet är också ett sätt att försöka undvika de där problematiska situationerna.

Men jag tror egentligen att det handlar om något annat- för egentligen, om man inte får ha avståndsvapen, men vet att man kan hamna i en situation där det behövs dylika, borde man då inte bete sig på ett väldigt diskret sätt?

Så att man slipper hamna i det där underläget? Isåfall går den första situatinen att lösa genom att ge bätre feedback till spelarna om den prekära situation de befinner sig i. Eller att man helt enkelt inte låter spelarna bestämma så mycket över Ödet.
"Det tycks som att din tid var ute, Erik! Sorry, men lycka till med nästa karaktär!"

Det lustiga är att näörjag spelar så är jag ofta en gambler som är beredd att offra en karaktär. Faktiskt. För det går ju alltid att göra en ny. Sedan innebär inte det att jag alltid är dumdristig, men jag tycker att det är helt ok att hamna i sådana därna underlägen som i ditt första exempel.
Alltså- på film händer det aldrig att hjälten dör efter en kvart. Eller hur? Men i rollspel kan det hända. Jag tycker till och med att det är coolt att den risken finns- då tvingas man spela lite smartare och kan kanske inte alltid välja de mest enkla lösningar på olika problem.

...ni som hängde med på min "realism"-tråd kanske anar vad jag kommer att skriva nu?

Det logiska behöver inte alltid vara ett ideal i rollspelens förtrollade värld.

Åh, vad skönt att skriva det där!

Mina SLP:s, monster etc är nämligen aldrig så förutsägbara, som mina spelare vill att de ska vara.

Fundera på det där ett tag. För det är ganska klurigt.
Det innebär tex att spelarna får vara ordentligt vakna när de analyserar slp:s olika ageranden/beteenden mm.

"Aha- min motståndare bara lämnar mig, utan att utdela nådastöten! Trots att jag var helt utslagen!! Vilken idiot! (Eller är SL bara snäll?)"

...kan tolkas som att SL bara är snäll och försöker rädda en dödsdömd karaktär.
...men kan också tolkas som att monstret/slp:n/blajblaj:n
har en annan plan än den mest uppenbara!

Det där har inträffat ofta. Spelarna tänker trångsynt och anser att jag är "snäll" eller mesig eller nåt, men det intressanta är att om man ger dem lillfingret...

...du Aewyndor hör hur monstret lämnar platsen då det verkade reagera på ett dovt morrande inifrån tallskogen...

...så slukar de gärna hela handen:

"Oh, shit! Nu kommer ett ÄNNU större monster- så stort så att det första monstret, hellre än att sluka oss, flyr! Vad kan det vara?"

Fattar ni? Alltså, det som mina spelare gör hellre än något annat, är att dra slutsatser utifrån vad de ser och lär sig.
Bidrar man då med en miljö som tillåter flera tolkningsmöjligheter än bara en, kommer det att vara positivt för kreativt rollspel.

För spelarna vill gärna delta i berättelsen, sas. De vill gärna berätta för mig (SL) hur världen ser ut och hur den funkar. Alltså utnyttjar jag det. Tex när det ser ut som att Döden tänker kika lite närmre på en av karaktärerna, trots att det inte står i manus... :gremsmirk:

Ni vet ju att jag gillar räls. Nästan mer än jag gillar att reta upp Krille. Näe, det var inte sant. Det är roligast att reta upp Krille.

/Bas

Troberg

Sinister eater
Fast de historiska exemplen på radikalt annorlunda system är väl ändå betydligt fler? Liksom blodshämnd är fortfarande en del av mångas vardag än idag jämfört med den typ av hederskodex som du nämner som nästan alltid varit ovanliga.
Jo, men det var en fantasyvärld. Det är ungefär som att drakar är lite vanligare i fantasy än på riktigt.

Dessutom, ponera att jag är rik och mäktig och då utgör ett potentiellt mål för diverse rövare. Hellre då än att ständigt bli överfallen så skulle jag antagligen lura in rövarna i en fälla och snickra upp deras lik längsmed landsvägen så folk fattar att jag inte är rätt person att råna.
Japp, och det kan du göra, fast om de ger upp så blir du så illa tvungen att ställa dem inför en domstol i stället.

Om du lever i ett pseudomedeltida samhälle och en rövarhop kommer till din by och snor alla dina prylar så kan det lika gärna slå ihjäl alla invånare också för hur ska de kunna överleva utan sin boskap eller sina redskap?
Såvida rövarna inte är smarta nog att inte ta mer än att bondlurkarna ska kunna överleva. Man måste ha någon att plundra nästa år också. Detta är faktiskt något det finns åtskilliga historiska exempel på, från vitt skilda kulturer. Det var ett slags medeltida skatt nästan.

Varför skulle jag bredvilligt ge upp alla mina hårt förtjänta ägodelar till en grupp människor som valt att leva på vad andra slitit ihop istället för att skapa något eget?
Vem har sagt att man ger något beredvilligt. Man kan slåss, men när man ger upp så ger man upp. Det gör mindre ont att bli av med några prylar än att bli ihjälslagen. Enkelt.

Och vilka är det egentligen som blir rövare? Knappast särskilt många ädla Robin Hood-typer utan folk som av olika skäl hamnat utanför samhället och ett sätt att göra det är att inte följa allmänna seder och bruk.
Nu gör du ett urkorkat antagande. Du antar att sederna uppkommit av sig själv i strid med praktikaliteter. I själva verket är det tvärtom. Sederna har uppkommit för att de är praktiska. Folket vet att om de inte bråkar med rövarna så blir de inte ihjälslagna och får behålla så att de klarar sig. Rövarna vet att de inte behöver slåss så mycket och att de har någon att röva nästa säsong. Rövarna håller dessutom andra rövare borta för att inte dela på bytet, vilket gör att bönderna inte blir otillbörligt rövade. Egentligen är det ett förstadium till bildandet av nationer, ett symbiotiskt parasitförhållande.

Till att börja med är begreppet araber bra mycket mer omfattande än svenskar. Kan du verkligen säga att en egyptier är lika gästfri som en man ifrån Jemen? Många så kallade folkliga särdrag är dessutom till största delen byggda på fördomar av alla det slag. Sedan är det stor skillnad på något som bara gäller i ett visst land och något som anses vara allmängiltigt för hela världen som jag antar att hederskodexen kommer att vara.
Så vi har inga sociala värderingar som gäller i merparten av världen?

Jag är likt många andra en långsint jävel. Om jag levde i ett pseudomedeltida samhälle så är jag inte säker på att jag skulle acceptera att bli bestulen eller förlora en släkting bara för att allting gick till enligt den allmänt accepterade samhällsregeln.
Självklart. Du är ju inte uppväxt i den världen. Du har inte haft hela livet att bli itutad de värderingarna. Skulle du bränt häxor på bål? Antagligen inte. Ändå har det hänt. Varför? Jo, för att det varit en del av det samhällets värderingsmängd som alla var uppväxta med. Hitler lyckades ändra värderingarna för en hel nation till något som de flesta är rätt så överens om att det var rätt så kassa värderingar.

Tro mig, inget jag kan fantisera ihop kan överträffa vad verkligheten lyckats åstadkomma (utom den där söderhavsön med mig och en massa nakna kvinnor då...).

Det som förvånar mig allra mest är att du som vanligtvis är så cynisk på allvar tror att någon slags samhällsregler skulle kunna sätta hämnd och spelardödsfall helt ur spel och fungera i en komplex och någorlunda trovärdig värld.
Det är för att jag ÄR så cynisk jag inser att det skulle funka. Ge mig tillräckliga resurser och tre generationer och jag skulle kunna få in i det kollektiva medvetandet att det är normalt att gå omkring med en tulpan uppkörd i röven och att de som inte gör det är samhällsomstörtande och farliga och måste utplånas. Folk ÄR så lättledda. Varför tror du att könsroller som inte haft någon praktisk skillnad sen vi klubbade mammutar till lunch fortfarande finns kvar?

Med det sagt så tror jag inte att det löser alla problem, men det ger spelarna en väg ut ur en dålig strid. Rent spelmässigt så ger det dessutom ett bra sätt att utmåla en storskurk som riktigt ond. "Han dödade dem fast de gav upp! Allihopa!" Det blir i världens värderingsuppsättning ungefär i klass med att i vår värld äta små barn, sparka gulliga djurungar och slarva med sopsorteringen.

Läs genom resten av mina inlägg i den här tråden, jag tycker jag måste förklara samma saker gång på gång.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jo, men det var en fantasyvärld. Det är ungefär som att drakar är lite vanligare i fantasy än på riktigt."

Om den fortfarande befolkas av människor så kommer det att finnas många likheter med vår egen värld och historia trots detta.

"Japp, och det kan du göra, fast om de ger upp så blir du så illa tvungen att ställa dem inför en domstol i stället."

För annars så blir rövarnas mäktiga domarkompisar jätteupprörda eller? :gremsmile:
Eller så kansk domstolen också dömer dem till att bli uppspikade längs den lokala landsvägen.

"Såvida rövarna inte är smarta nog att inte ta mer än att bondlurkarna ska kunna överleva. Man måste ha någon att plundra nästa år också. Detta är faktiskt något det finns åtskilliga historiska exempel på, från vitt skilda kulturer. Det var ett slags medeltida skatt nästan."

Mycket möjligt, fast då kallar det sig naturligtvis inte rövare längre utan adel, riddare eller något annat klatschigt. Och dessutom blir de sannolikt ganska avogt inställda till andra grupper av rövare. De kommer inte att säga att de plundrar befolkningen utan att de tar ut en avgift för att skydda dem ifrån onda, onda rövarhopar. Och det leder i sin tur till att övriga rövare utmålas som värsta banditerna som absolut inte ska ges någon nåd.

"Vem har sagt att man ger något beredvilligt. Man kan slåss, men när man ger upp så ger man upp. Det gör mindre ont att bli av med några prylar än att bli ihjälslagen. Enkelt."

För oss som har massor med onödiga prylar ja. Om rövarna begär din ko, din fru och allt ditt utsäde kanske inte valet är lika självklart. Och varför skulle de inte begära det?

"Egentligen är det ett förstadium till bildandet av nationer, ett symbiotiskt parasitförhållande."

Men istället för att leda till nationer så har det alltså stannat upp i ett tidigare stadium?
Som jag påpekar ovan så skulle dessutom bildandet av nationer och organisationer sannolikt leda till att röveriet bekämpades ganska brutalt av de som ville vara ensamma om att beskatta och utnyttja den resurs som folket i gemen utgör. Det hedersbegrepp som du pratar om är främst intressant ur rövarnas synpunkt och inte ur maktens. Och rövarna torde ändå utgöra en marginaliserad grupp även om det är mer accepterade än i vår egen värld.
Visst vidtar vi människor mått och steg för att hindra uppkomsten av släktfejder och blodshämnd efterhand som vårt samhäller gradvis blir mer avancerat. De maktgrupper som finns försöker kontrollera rättskipningen själva för att kunna belöna sina kamrater och få ännu ett kontrollinstrument att disponera. Men att förvänta sig att folk ska enas och följa någon slags allmännt accepterad sed bara för att det är en sed och inget annat tycker jag inte känns särskilt troligt.

Men nu måste jag sticka iväg på bio. Vi hörs.

Evil Peter

Hero
Läs mina inlägg igen så slipper jag käbbla om sådant jag redan skrivit förut. Har jag någonsin sagt att det är OK att röva?
Du har sagt att det är ok för rövaren att ta någons saker om denne givit upp. Detta trodde jag betydde något eftersom det är fullständigt självklart att rövaren KAN ta sakerna utan problem när någon väl givit upp. Det är ju hela poängen med att någon ger upp och har ju inget med att det är ok att ta grejerna att göra, man har bara insett att man inte har något val. Dessutom kräver denna kodex att det finns en lagmakt som tar hand om rövarna efteråt eftersom de drabbade kommer att ha hämndbegär. Finns det ingen lagmakt som gör något väsentligt kommer heller kodexen inte vara rimlig så därför måste detta förpassas till att bara bli en variant av att man inte får ta lagen i egna händer. Skillnaden är bara att man säger att en hederskodex är anledningen istället för en lag. Min tanke gång gick kring att det hela skulle vara något annat än det så jag sökte nog, felaktigt, efter en mer exotisk lösning på det hela.

Detta svar passar nog till både ditt och Krilles inlägg.

Troberg

Sinister eater
Om den fortfarande befolkas av människor så kommer det att finnas många likheter med vår egen värld och historia trots detta.
Vår historia? Vilken av dem? Den europeiska? Japanska krigarkodexen? Prärieindianerna? Aztekerna? Eskimåerna? Vår historia är mycket bredare än "min" kodex, som egentligen bara är en kombination av fair play och att vara en god förlorare.

För annars så blir rövarnas mäktiga domarkompisar jätteupprörda eller?
Nej, för att det inte betraktas som acceptabelt nödvärn. Ungefär som om en butiksinnehavare idag skulle slå en snattare sönder och samman med en djupfryst torsk.

Eller så kansk domstolen också dömer dem till att bli uppspikade längs den lokala landsvägen.
Om lagen är sådan så kan det hända.

Mycket möjligt, fast då kallar det sig naturligtvis inte rövare längre utan adel, riddare eller något annat klatschigt.
Nejdå, det är inte alls säkert. Titta på Japan (se tex de sju samurajerna som, även om den är dramatiserad visar hur organiserat rövande funkar) eller tidig europeisk medeltid då det var rätt så OK att hoppa på byar som låg en bit bort och ta deras överskott.

Och dessutom blir de sannolikt ganska avogt inställda till andra grupper av rövare.
Japp, det är en av bonusarna för bondlurkarna. De blir bara rövade en gång om året.

De kommer inte att säga att de plundrar befolkningen utan att de tar ut en avgift för att skydda dem ifrån onda, onda rövarhopar. Och det leder i sin tur till att övriga rövare utmålas som värsta banditerna som absolut inte ska ges någon nåd.
Jo, men det är ju precis som tex retoriken mellan staten och maffian.

För oss som har massor med onödiga prylar ja. Om rövarna begär din ko, din fru och allt ditt utsäde kanske inte valet är lika självklart. Och varför skulle de inte begära det?
För att det inte lönar sig. OK, du får mer än du kan äta, och nästa år när spannmålet är gammalt, kon är uppäten och frun vägrar hämta pilsner så finns det inget kvar att röva. Tar man överskottet så kan man leva bra på det och komma tillbaka gång på gång. Det är så det har fungerat historiskt (åtminstone plundring på nära håll, vid långa vikingatåg och sånt är återväxten mindre viktig, men å andra sidan så gör man mer punktinsatser då så att byarna kan hjälpa varandra) och det är så det funkar idag med tex skatt. Man skulle kunna ta ut 100% skatt och dra in massor av pengar till staten, men det skulle vara svårt att få in pengar efter ett tag.

Men istället för att leda till nationer så har det alltså stannat upp i ett tidigare stadium?
Eller så har man bara inte hunnit till nationsstadiet. Glöm inte att dagens nationer som gränser på en karta är ett ganska nytt påfund, tidigare rörde det sig mer om inflytandesfärer kring maktcentra som städer och fästningar. Man var stark nära dem och inflytande avtog gradvis utåt med förmågan att agera effektivt på det avståndet.

Som jag påpekar ovan så skulle dessutom bildandet av nationer och organisationer sannolikt leda till att röveriet bekämpades ganska brutalt av de som ville vara ensamma om att beskatta och utnyttja den resurs som folket i gemen utgör.
Egentligen inte, det är samma grundtema som leder till formeringen av rövarband som formeringen av nationer. Det troliga är snarare att nationernas frö låg i rövarband som blivit så starka att de kunde göra anspråk på mer makt än att bara röva.

Det hedersbegrepp som du pratar om är främst intressant ur rövarnas synpunkt och inte ur maktens. Och rövarna torde ändå utgöra en marginaliserad grupp även om det är mer accepterade än i vår egen värld.
Rövarna var bara ett exempel. Principen är att en konflikt är avslutad, för båda sidor, när ena sidan ger upp. Man slår inte på en vit flagg, och man slåss inte när man är under en vit flagg. Vi har samma prinvip i vårt kollektiva medvetande, det är bara en fråga om att flytta den till en mer central position.

Men att förvänta sig att folk ska enas och följa någon slags allmännt accepterad sed bara för att det är en sed och inget annat tycker jag inte känns särskilt troligt.
Läs igenom mina inlägg i den här tråden igen. Jag har förklarat åtskilliga gånger varför det inte bara är en sed utan att den har en, som de flesta seder, mycket praktisk bakgrund. Den är inte allmänt accepterad för att den är en sed, den är allmänt accepterad för att den är praktisk. Dessutom så kan tankemönster fastna i självförstärkande loopar, titta bara på japans hederskodexar, där man fortfarande i modern tid är beredd att ta livet av sig för att slippa vanära och hellre dör i strid än backar för fienden. Det börjar i att man flyttar fram heder, mod och ära som centralt begrepp. Folk försöker då vara så hedervärda, modiga och ärofulla som möjligt, vilket höjer standarden för vad som är acceptabelt. Repetera det varvet ett antal gånger och det kan gå hur långt som helst. Nazismens uppgång är också ett exempel på hur man börja med små steg som att man vill bygga upp nationen, man vill ha ett starkt folk och så vidare. Sedan mals det varv efter varv och till slut står en hel nation och vrålar efter blod.

Det svåra är inte att skapa värderingar och plantera dem i folk, det är skrämmande lätt. Det svåra är att få folk att ifrågasätta sina värderingar och förkasta dem om de visar sig vara dåliga. Bara frör att visa att jag inte bara snackar skit är jag beredd att bevisa det med mitt tulpanexempel om någon ger mig resurserna och tiden för att genomföra det...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det känns som om vi kan tjata om det här i tid och evighet för jag tycker fortfarande inte att det är ett särskilt hållbart upplägg även om världen befinner sig på ett väldigt tidigt utvecklingsstadium. Men det är fantasy och det är din värld och det är egentligen de enda försvarsargument som behövs.

Min om jag hade fått tänka ut lite kulturella faktorer som kunde verka hämmande på dråp och dödande så skulle jag föra fram sådana saker som en stark statsmakt som av någon anledning har väldigt hårda straff för dylika brott eller någon form av lösensystem som gör det mer lönsamt att ta gisslan än att döda.

Troberg

Sinister eater
Det känns som om vi kan tjata om det här i tid och evighet för jag tycker fortfarande inte att det är ett särskilt hållbart upplägg även om världen befinner sig på ett väldigt tidigt utvecklingsstadium. Men det är fantasy och det är din värld och det är egentligen de enda försvarsargument som behövs.
Personligen tycker jag att verkligheten konstant är betydligt osannolikare än de flesta rollspelsvärldar...

Min om jag hade fått tänka ut lite kulturella faktorer som kunde verka hämmande på dråp och dödande så skulle jag föra fram sådana saker som en stark statsmakt som av någon anledning har väldigt hårda straff för dylika brott eller någon form av lösensystem som gör det mer lönsamt att ta gisslan än att döda.
Lösensystem är ju till viss del ungefär vad jag har, hårda straff har aldrig visat sig effektiva avskräckare, tvärtom tenderar de att brutalisera samhället (man dödar hellre ett vittne än ökar risken för att åka fast och så vidare).

Evil Peter

Hero
Personligen tycker jag att verkligheten konstant är betydligt osannolikare än de flesta rollspelsvärldar...
Låter dock som det kan bero på en felaktig/förenklad syn på vad som är sannolikt snarare än att vår värld är osannolik. :gremwink: Det krävs ju en väldigt god insyn i faktorerna som påverkar för att verkligen kunna avgöra vad som är sannolikt. Det finns ju av förklarliga skäl inte lika mycket djup i skapandet av någon rollspelsvärld som i vår. Fördelen med fantasy att man så lätt kan förklara förenklade saker. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Låter dock som det kan bero på en felaktig/förenklad syn på vad som är sannolikt snarare än att vår värld är osannolik."

Nä, det låter som att rollspelsvärldar har en klase dramaturgiska skäl på sig också, utöver de där naturvetenskapliga sambanden. Eller som Mark Twain/Samuel Clemens uttryckte det:

<blockquote><font class="small">Citat Mark Twain:</font><hr />
The reason why truth is stranger than fiction is that there are no requirements for it to be consistent.[/quote]

Troberg

Sinister eater
Låter dock som det kan bero på en felaktig/förenklad syn på vad som är sannolikt snarare än att vår värld är osannolik. Det krävs ju en väldigt god insyn i faktorerna som påverkar för att verkligen kunna avgöra vad som är sannolikt. Det finns ju av förklarliga skäl inte lika mycket djup i skapandet av någon rollspelsvärld som i vår. Fördelen med fantasy att man så lätt kan förklara förenklade saker.
Och återigen missar du totalt hela poängen.

Om så extrema varianter kan uppstå i vår relativt realistiska värld, varför skulle inte något som bara är en liten utökning av vårt sportslighetsbegrepp vara tänkbart i en värld som har betydligt större svängrum? Skulle det ens varit osannolikt i vår värld?

Evil Peter

Hero
Nja, det är nog du som missade poängen med mitt inlägg. Jag uttalade mig inte om hurvida din hederskodex var sannolik utan bara ditt uttalande om att vår värld är mindre sannolik än rollspelsvärldar.