Jag har precis spelat Star Wars och funderar lite över hur en SL kan/ska/bör tackla teooretiskt sett överlägsna motståndare. Jag har varit med om nedanstående i massor av spel, även som SL. Hoppas få läsa några bra lösningar!
Exempel 1, Star Wars:
Spelarna har inga avståndsvapen (pga vapenförbud) och attackeras av lika många prisjägare med massvis med blasters av olika slag. När hälften av spelarna är allvarligt/skadade inser SL att den här striden visst blev ojämn (nähä!). Med diverse ologiska ageranden från SLP (flyr omotiverat, skjuter på en annan person än den SLPn för närvarande strider med...) och några fejkade tärningsslag löses situationen till spelarnas fördel.
Exempel 2, D&D:
Spelarna träffar på en beholder. Om jag var beholder skulle jag genast kasta en "desintegrate" på mina motståndare - problemet är bara att det är lite trist att spelare dör som flugor. Alltså låtsas SL (i det här fallet jag) att beholdern är skadad/trött eller siktar in sig på en följeslagare till spelarna som vaporiseras.
Exempel 3:
En spelare blir allvarligt skadad och svimmar. Hans/hennes motståndare är en bra bit från övriga spelare. Ändå dödar han/hon inte spelaren, utan går vidare mot de andra.
Exempel 4:
Fyra SLP strider mot 2 spelare. Istället för att gemensamt ta kål på en spelare delar de snällt upp sig 2 och 2, alternativt attackerar en och en som i en dålig film.
Problemet är extra uppenbart när man har att göra med överlägsna monster - drakar, beholders, SLP av hög level, allt som rör sig i Call of Cthulu...
Hur löser man problemet överlägsna motståndare så att spelet blir farligt, realistiskt och spännande utan att vara överdödligt för spelarna?
Exempel 1, Star Wars:
Spelarna har inga avståndsvapen (pga vapenförbud) och attackeras av lika många prisjägare med massvis med blasters av olika slag. När hälften av spelarna är allvarligt/skadade inser SL att den här striden visst blev ojämn (nähä!). Med diverse ologiska ageranden från SLP (flyr omotiverat, skjuter på en annan person än den SLPn för närvarande strider med...) och några fejkade tärningsslag löses situationen till spelarnas fördel.
Exempel 2, D&D:
Spelarna träffar på en beholder. Om jag var beholder skulle jag genast kasta en "desintegrate" på mina motståndare - problemet är bara att det är lite trist att spelare dör som flugor. Alltså låtsas SL (i det här fallet jag) att beholdern är skadad/trött eller siktar in sig på en följeslagare till spelarna som vaporiseras.
Exempel 3:
En spelare blir allvarligt skadad och svimmar. Hans/hennes motståndare är en bra bit från övriga spelare. Ändå dödar han/hon inte spelaren, utan går vidare mot de andra.
Exempel 4:
Fyra SLP strider mot 2 spelare. Istället för att gemensamt ta kål på en spelare delar de snällt upp sig 2 och 2, alternativt attackerar en och en som i en dålig film.
Problemet är extra uppenbart när man har att göra med överlägsna monster - drakar, beholders, SLP av hög level, allt som rör sig i Call of Cthulu...
Hur löser man problemet överlägsna motståndare så att spelet blir farligt, realistiskt och spännande utan att vara överdödligt för spelarna?