Funderat lite på det där med hållningen till Basic Role-Playing här på forumet. Jag har fått intrycket av, rätta mig om jag har fel, att det är ett ganska tacksamt sätt att racka ner på ett spel/system genom att påpeka att det grundar sig på BRP-principer. Dessa skulle enligt wikipediaartikeln i ämnet vara följande:
1: Sju grundegenskaper (Styrka, Storlek, Fysik, Smidighet, Intelligens, Psyke, Karisma) med värden på en absolut skala, där en typisk människa har värden mellan 3 och 18 (3T6, tre sexsidiga tärningar, typvärde 11)
2: Färdigheter med mycket svag koppling till grundegenskaperna; grundegenskapen påverkar bara färdigheten vid skapandet av en rollperson
3: En handling avgörs genom att slå 1T100 (eller T20) under färdighetsvärdet
4: Rollpersonen blir bättre genom erfarenhet och träning av vissa färdigheter, inte genom att gå upp i nivå
5: Kroppspoängen baseras på grundegenskaperna Fysik och Storlek och påverkas inte av erfarenhet.
Av dessa fem principer (någon annan får gärna anmärka på om denna uppställning är korrekt eller inte) har jag själv egentligen bara problem med punkt 2, nämligen det där om grundegenskapernas och färdigheternas självständighet i förhållandet till varandra. I övrigt är för mig BRP själva sinnebilden för ett snabbt, enkelt och klassiskt system som sitter i ryggraden på alla rollspelare och som framför allt funkar bra i skräckrollspel och brutala spelvärldar.
Men uppenbarligen tycker inte alla så. Därför skulle jag tycka att det vore ball om ni kunde lista orsaker till att hata BRP och spel som grundar sig på BRP. De som gillar brp är naturligtvis även de högst välkomna att försvara systemet.
Just shoot and shake, baby!
1: Sju grundegenskaper (Styrka, Storlek, Fysik, Smidighet, Intelligens, Psyke, Karisma) med värden på en absolut skala, där en typisk människa har värden mellan 3 och 18 (3T6, tre sexsidiga tärningar, typvärde 11)
2: Färdigheter med mycket svag koppling till grundegenskaperna; grundegenskapen påverkar bara färdigheten vid skapandet av en rollperson
3: En handling avgörs genom att slå 1T100 (eller T20) under färdighetsvärdet
4: Rollpersonen blir bättre genom erfarenhet och träning av vissa färdigheter, inte genom att gå upp i nivå
5: Kroppspoängen baseras på grundegenskaperna Fysik och Storlek och påverkas inte av erfarenhet.
Av dessa fem principer (någon annan får gärna anmärka på om denna uppställning är korrekt eller inte) har jag själv egentligen bara problem med punkt 2, nämligen det där om grundegenskapernas och färdigheternas självständighet i förhållandet till varandra. I övrigt är för mig BRP själva sinnebilden för ett snabbt, enkelt och klassiskt system som sitter i ryggraden på alla rollspelare och som framför allt funkar bra i skräckrollspel och brutala spelvärldar.
Men uppenbarligen tycker inte alla så. Därför skulle jag tycka att det vore ball om ni kunde lista orsaker till att hata BRP och spel som grundar sig på BRP. De som gillar brp är naturligtvis även de högst välkomna att försvara systemet.
Just shoot and shake, baby!