Nekromanti Om bruk och missbruk

tull

Hero
Telash said:
Smrtihara said:
Personligen vill jag inte att folk ska blossa, kröka eller röka på. Inte heller skjuta upp eller knapra antibiotika i tid och otid.
Det vill inte jag heller, och i sådana fall i extremt sällsynta fall. Men jag tror inte att pappa staten är lösningen på problemet, och i synnerhet inte den inkonsekventa drogpolitik vi har idag. Vi har två typer av droger, en som staten fördömmer, och en som staten är maffian åt som vill ha sin andel.
+1

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vi har en riktlinje specifikt mot såna inlägg

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Übereil

Swashbuckler
Re: Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

Persson said:
Alltså Krank jag tycker jämförelsen är väldigt talande. Den visar på roten till förtryck, nämligen att folk tror sig veta mer än andra och kunna göra kvalificerade omdömen över hur man skall leva sina liv. Du har ingen sådan objektiv kunskap. Ingen människa har den.
Ingen människa har å andra sidan objektiv kunskap om sitt eget liv heller. Att jag alltid gör bättre val angående mig själv än alla andra tror jag är precis lika mycket skitsnack som att andra alltid gör bättre val än jag själv angående mig själv.

Übereil

tull

Hero

Übereil said:
Persson said:
Alltså Krank jag tycker jämförelsen är väldigt talande. Den visar på roten till förtryck, nämligen att folk tror sig veta mer än andra och kunna göra kvalificerade omdömen över hur man skall leva sina liv. Du har ingen sådan objektiv kunskap. Ingen människa har den.
Ingen människa har å andra sidan objektiv kunskap om sitt eget liv heller. Att jag alltid gör bättre val angående mig själv än alla andra tror jag är precis lika mycket skitsnack som att andra alltid gör bättre val än jag själv angående mig själv.

Übereil

Personligen gillar jag inte Platon. För mig är det självklart att individen vet bättre än samhället vilka val han skall göra. Någon perfekt kunskap får vi inte. Men i det individuella fallet brister majoritetsanalysen eftersom den bara kan analysera genom ett macroperspektiv.

Übereil

Swashbuckler
chrull said:
Varför leder tillåten narkotika till att ingen kan använda narkotika?
Exemplet ifråga är framtaget för att visa på konflikten mellan din och min syn på frihet (du vill inte bli hindrad av någon annan från att agera på ett visst sätt, jag vill bara kunna göra så mycket som möjligt). Det är inte relevant för exemplet ifråga varför man inte kan använda narkotika i exemplet där det är tillåtet men omöjligt, det enda som spelar roll är att det är omöjligt men tillåtet.

Übereil

Übereil

Swashbuckler

Persson said:
För mig är det självklart att individen vet bättre än samhället vilka val han skall göra.
För mig är det lika uppenbart att man inte bör lita på att t ex en person som lider av mani vet sitt eget bästa. Eller att en gravt autistisk person inte alltid alla gånger kan ta hand om sig själv.

Visst bör man vara försiktig med att detaljstyra uppifrån, men det finns också gott om exempel på att människor ibland inte har någon aning om vad dom håller på med (ta barnaga, till exempel), och där viss detaljstyrning är nödvändigt (barnaga, till exempel).

Persson said:
Men i det individuella fallet brister majoritetsanalysen eftersom den bara kan analysera genom ett macroperspektiv.
Att det blir bättre på macronivå innebär å andra sidan att fler micronivåfall blir bättre än som blir sämre, så det man förlorar vid karusellen tas med råge igen vid gungorna.

Übereil

Telash

Swordsman

För mig är det lika uppenbart att man inte bör lita på att t ex en person som lider av mani vet sitt eget bästa. Eller att en gravt autistisk person inte alltid alla gånger kan ta hand om sig själv.
Visst tusan finns det människor som inte är kapabla att ta hand om sig själva eller fatta egna beslut. Spädbarn exempelvis. Är det någon som har motsatt sig det?
Det tycker inte jag har så mycket att göra med att den stora majoriteten av oss som kan fungera någorlunda normalt INTE ska ha fri vilja.

Visst bör man vara försiktig med att detaljstyra uppifrån, men det finns också gott om exempel på att människor ibland inte har någon aning om vad dom håller på med (ta barnaga, till exempel), och där viss detaljstyrning är nödvändigt (barnaga, till exempel).
Barnaga är väl ett jättedåligt exempel? Det tillför ju en till individ som utsätts för något den verkligen inte vill. Då kan vi ju lägga till slavhandel som exempel. Det strider i alla fall emot min liberalism.

EDIT: För övrigt anser jag att ett samhälle där folk inte har möjligheten att begå sina egna misstag stagnerar, alltså stannar i utvecklingen.

tull

Hero

Übereil said:
Att det blir bättre på macronivå innebär å andra sidan att fler micronivåfall blir bättre än som blir sämre, så det man förlorar vid karusellen tas med råge igen vid gungorna.
Ja om man tycker att utilitaristiska motiv legitimerar inskränkningar i människors liv.

För övrigt fattar jag inte längre vad sin ståndpunkt är.

Vad vill du med drogpolitiken?

Vad vill du med alkoholpolitiken?

Recca

Femme Fatale

Telash said:
Visst tusan finns det människor som inte är kapabla att ta hand om sig själva eller fatta egna beslut. Spädbarn exempelvis. Är det någon som har motsatt sig det?
Det tycker inte jag har så mycket att göra med att den stora majoriteten av oss som kan fungera någorlunda normalt INTE ska ha fri vilja.
Hur tänkte du när du skrev det här? xD

Telash

Swordsman

Det beror på. Var det en seriös fråga eller bara ett förlöligande av mitt påstående? Jag frågar ärligt för jag kan ärligt talat inte se skillnaden längre.

tull

Hero

Recca said:
Telash said:
Är det inte bättre om du delger tråden vad du tänker på när du läser vad Telash har skrivit?

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt och skulle blir förvånad om någon tycker det. Fan till och med en kommunist måste väl hålla med om att lösningarna för enskilda exempel med exceptionella omständigheter inte skall påverka den stora överväldigande majoriteten som är normal?

Recca

Femme Fatale

O.O *Springer iväg och gömmer sig.*

Recca

Femme Fatale

Persson said:
Recca said:
Telash said:
Är det inte bättre om du delger tråden vad du tänker på när du läser vad Telash har skrivit?

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt och skulle blir förvånad om någon tycker det. Fan till och med en kommunist måste väl hålla med om att lösningarna för enskilda exempel med exceptionella omständigheter inte skall påverka den stora överväldigande majoriteten som är normal?
Äsch då... Jag tycker det ser helt bisarrt ut, bara. Men eftersom ni är på det humöret så tänker jag lämna diskussionen.

Übereil

Swashbuckler

Persson said:
Ja om man tycker att utilitaristiska motiv legitimerar inskränkningar i människors liv.
Om inte konsekvenserna legitimerar en handling, vad är det då som gör det?

Persson said:
För övrigt fattar jag inte längre vad sin ståndpunkt är.

Vad vill du med drogpolitiken?

Vad vill du med alkoholpolitiken?
Min ståndpunkt är att med chrulls definition av frihet så är frihet i sig själv meningslöst. Och jag förstår inte varför du tar upp min syn på drogpolitik i den delen av debatten.

Men vad gäller drogpolitik så vill jag minska droganvändade, då jag tror människor sammantaget mår sämre på grund av det. Framför allt vill jag minska problemanvändande, då det definitivt får människor att må sämre.

Jag tror inte att illegalisering av droger är det bästa sättet att göra detta på (för folks narkotikaanvändande verkar inte påverkas av illegalisering). USA's drogpolitik tycker jag t ex är helt åt helvete (den skapar bara en massa extra lidande utan att åstakomma något). Portugals drogpolitik gillar jag däremot skarpt.

Det jag vill med alkoholpolitiken är att den ska försvinna. Alkohol är som vilken annan drog som helst, och att det därför ska finnas en speciell politik för den bara underminerar drogpolitiken i stort.

Jag har svårt att förstå varför folk tycker droganvändare ska sitta i fängelse. Även om man köper att staten ska försöka tvinga folk att inte använda droger (vilket jag som sagt tycker är en dålig idé).

Übereil

Telash

Swordsman

Vadå bissart? Vilket humör? Jag fattar verkligen ingenting. Vad håller du på med egentligen?

Recca

Femme Fatale

Telash said:
Vadå bissart? Vilket humör? Jag fattar verkligen ingenting. Vad håller du på med egentligen?
Vaddå, jag tycker stycket var jätteroligt. Jag vet kanske inte exakt varför, men det såg så överdrivet ut när jag läste det. Men både du och Persson verkar vara extremt stingsliga ikväll så det var ju dumt att jag skrev som jag gjorde.

Übereil

Swashbuckler

Telash said:
Jag tolkar dig snällt och tror du menar fria val (dvs att vi inte ska förbjudas att göra vissa val).

En manisk person var ett övertydligt exempel på en person som inte vet sitt eget bästa (jag gillar övertydliga exempel). Den genomsnittlige människan har givetvis bättre koll än så - men såpass bra koll att hen alltid vet bättre än de runt omkring sig? Nä, det köper jag inte.

Telash said:
Barnaga är väl ett jättedåligt exempel?
Nu diskuterar vi inte rättigheter utan vad som är bäst att göra, och där har det visat sig att folk som agar sina barn tenderar att göra det på ett sådant sätt som bevisligen är skadligt för barnet.

Men vi kan ta andra exempel, om du vill. Vad sägs om miljöförstöring? Eller varför inte alkohol?

Übereil

Telash

Swordsman

Det är nog bäst att jag deklarerar min egen ståndpunkt så tydligt som möjligt så jag inte förväntas argumentera emot något jag redan håller med om.

Jag är för att alla ska ha fri vilja över sin egen kropp. Alla ska ha rätt att sabba den hur de vill, om det så är med droger, kosmetiska ingrepp eller whatever. Jag är INTE för fri vilja när dina handlingar uppenbart påverkar omgivningen negativt.
Alltså är jag emot att folk ska ha rätten att flyga i flygplan. (miljöförstöring som du nämner.)

Recca

Femme Fatale

Telash said:
Det är nog bäst att jag deklarerar min egen ståndpunkt så tydligt som möjligt så jag inte förväntas argumentera emot något jag redan håller med om.

Jag är för att alla ska ha fri vilja över sin egen kropp. Alla ska ha rätt att sabba den hur de vill, om det så är med droger, kosmetiska ingrepp eller whatever. Jag är INTE för fri vilja när dina handlingar uppenbart påverkar omgivningen negativt.
Alltså är jag emot att folk ska ha rätten att flyga i flygplan. (miljöförstöring som du nämner.)
Spädbarn också? :gremsmile:

Telash

Swordsman

Självklart! Du ska ha precis samma rättigheter som oss andra. Tänk vilken hycklare jag vore annars.