Nekromanti Om bumpande trådar

Krille

Super Moderator
Evolutioner

Fast nu kommer jag från ett perspektiv från en tid där det inte fansn bgumpande forum, utan där Rollspel.nu:s statiska och odynamiska struktur var norm. Sedan dess har utvecklingen sprungit ifrån den här ordningen.
Njä. Det är inte riktigt så som evolutionen har gått.

Det trådade forumet härstammar från diskussionsgrupper på usenet, medan de platta bumpande forumen härstammar från de första primitiva CGI-hemsidorna från mitten på nittitalet.

Platta bumbade forum har tvärtom utvecklats med mängder med finesser för att närma sig de icke-bumpande nyhetsgrupperna. Jag skulle till och med säga att utvecklingen går från platt mot trådat. Exempelvis Aftonbladet och IMDB är tydliga exempel på hur platta forum närmar sig de trådade mer och mer.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Krille och Gurgeh

"Som sagt var, det Gurgeh skrevverkar ju inte stämma om man ser till vad Bobby Magikern skrev."

Men! Det Bobby Magikern skrev verkar ju inte stämma om man ser till vad Gurgeh skrev. :gremwink:

"Hela resonemanget från folk som inte vill byta verkar främst härledas att just dem är bekväma med det sätt som är nu och därmed sitter fast i det tankesättet. Bekvämt är bra liksom."

Tja, likt Krille har jag erfarenheter från mängder av forum med olika inställningar (och jag tvivlar inte för ett ögonblick på att du också skulle ha det) och jag håller med Krille i hans observationer om vad som lämpar sig för vad. Att det skulle vara ett tecken på bekvämlighet (i betydelsen lathet) håller jag inte med om, däremot är det förstås bekvämt med saker som fungerar på ett mycket bra sätt och där kan jag erkänna mig skyldig till att vara bekväm. Jag föredrar bra saker framför dåliga av bekvämlighet.

"Men det sker ingen vidare utveckling ur ett sådant tankesätt."

Jag känner mig inte som en bakåtsträvare och jag ser inte Rollspel.nu som det heller. Visst, går i första ledet för utvecklingen gör vi kanske inte - det finns det inga resurser för - men den nya och bättre tekniken som utvecklas försöker vi att anamma efter bästa förmåga.

Troberg

Sinister eater

Bumpade forum är ett helvete. Det ska vara trådat och fint. Mina två eurocent.
Det är två olika saker. Det går alldeles utmärkt att ha trådat och bumpande samtidigt. Man bumpar hela trådar, inte enstaka inlägg.

Troberg

Sinister eater
Re: Evolutioner

Platta bumbade forum har tvärtom utvecklats med mängder med finesser för att närma sig de icke-bumpande nyhetsgrupperna. Jag skulle till och med säga att utvecklingen går från platt mot trådat.
Rör inte ihop det. Trådat <-> otrådat är en axel, bumpat <-> obumpat en annan. Jag föredrat trdade bumpade forum.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Expanderad visning och bumpade trådar

En liten sidnotering. På Sveroks OT-forum (som kör PHPBB2 (om jag minns rätt) och har bumpande trådar) finns det i dagsläget två trådar (det finns fler, förstås, men två trådar som tjänar som exempel), "Tjoho" med 7800 svar och 110 000 läsningar och "Vad lyssnar du på just nu" med 4700 svar och 85 000 läsningar (De största trådarna på Rollspel.nu skulle även de kunna tjäna som exempel). Hur tror vi att de skulle fungera i expanderad visning med bumpande trådar? Skulle många nybörjare få svar på sina nya trådar som med en gång hamnar efter hundratals med inlägg?

<font size="1">(Jag är medveten om att forumets inställningar går att ändra, jag är inte korkad, så just den anmärkningen är onödig eftersom de även går att ändra tillbaka för varje enskild användare...)</font size>

Storuggla

Champion

I mitt "och fint" så ingår "saker och ting ska hålla sig på plats och inte bumpas runt som en jäkla gummiboll".

Storuggla, but that's bleedin obvious

Troberg

Sinister eater
Re: Expanderad visning och bumpade trådar

En liten sidnotering. På Sveroks OT-forum (som kör PHPBB2 (om jag minns rätt) och har bumpande trådar) finns det i dagsläget två trådar (det finns fler, förstås, men två trådar som tjänar som exempel), "Tjoho" med 7800 svar och 110 000 läsningar och "Vad lyssnar du på just nu" med 4700 svar och 85 000 läsningar (De största trådarna på Rollspel.nu skulle även de kunna tjäna som exempel). Hur tror vi att de skulle fungera i expanderad visning med bumpande trådar? Skulle många nybörjare få svar på sina nya trådar som med en gång hamnar efter hundratals med inlägg?
Titta på inställningarna igen. Det är antalet trådar på sida man ställer in, inte antal inlägg. Nya inlägg markeras med rött.

Vad är problemet?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Nej, detgör jag inte. Jag skrev uttryckligen för några inlägg sedan att det är irrelevant vad både jag och Krille tyckte. Det som är intressant är att veta vad de som inte postar nu tycker.

G

Guest

Guest

Jag är emot bumbande som standard, men om man lätt i forumsvyn kunde byta mellan sorterat efter skapande av tråden och senaste inlägg skulle det definitivt hjälpa till ja, särskilt om man kunde ställa in det ena till default så att det bytte tillbaka utan klick nästa gång man kollade.

/Zorbeltuss och sina två yen

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Vad är problemet?"

Att en nyskapad tråd hamnar efter hundratals inlägg om ett nytt inlägg kommer i den stora tråden.

Robert Jonsson

Som Troberg skrev, det där har inte med saken attgöra. Vi talar inte om trådat mot otrådat, vi talar om hur inläggen som helhet sorteras. En helt annan sak.

Olle Linge

Snigel
Förlåt min dryghet...

Endyamon said:
Det är för övrigt en mycket nedvärderande term, vilket jag tycker är ytterst beklaglig att använda - det är liksom att säga "Vill ni ha ett bra Sverige eller dåligt? Det jag tycker är automatiskt bra och allt annat dåligt. Det är lite skevt... :p
Endyamon said:
Fast nu kommer jag från ett perspektiv från en tid där det inte fansn bgumpande forum, utan där Rollspel.nu:s statiska och odynamiska struktur var norm. Sedan dess har utvecklingen sprungit ifrån den här ordningen.
Nu uppfattar inte jag termen som speciellt nedvärderande, men nu råkar det ju kallas så (har du något annat, vettigt förslag kan du ju börja använda det och hoppas att andra följer efter). Att du däremot ogiltigförklarar vårt (vi är rätt många som uttalat sig nu) ställningstagande som "statiskt och odynamiskt" fungerar inte speciellt bra med vad du skriver själv. Du gör dig ju själv skyldig till att definiera det vi tycker är bra som någonting dåligt. Hur vill du ha det egentligen?

Troberg

Sinister eater

Att en nyskapad tråd hamnar efter hundratals inlägg om ett nytt inlägg kommer i den stora tråden.
Och? Man bläddrar neråt tills man inte längre ser några röda inlägg.

Jag skulle kunna tänka mig en partiell bumpning, där alla trådar med nya inlägg kommer före alla trådar utan nya inlägg, men bibehåller sin inbördes sorteringsordning. Det borde väl göra alla glada?

Troberg

Sinister eater
Re: Förlåt min dryghet...

Att du däremot ogiltigförklarar vårt (vi är rätt många som uttalat sig nu) ställningstagande som "statiskt och odynamiskt" fungerar inte speciellt bra med vad du skriver själv.
Vad menar du där? Att ha en fix oxh oföränderlig ordning på trådarna är statiskt och odynamiskt, medan att justera ordningen dynamiskt efter omständigheterna är icke-statiskt och dynamiskt.

Enda invändningen jag har är att det blir lite kaka på kaka att ange både statiskt och odynamiskt, det är redundans och sådan borde förgöras och utplånas.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Det är ingen styrka... (ANT)

Det finns tydliga paralleller tycker jag till att vi i en värld där tekniken utvecklas mot ett GUI som är enklare hantera, i stort sett alla forumsmotorer övergett det som Rollspel.nu har och övergått till "bumpad" visning.
Mm...och det är därför man hänger just här.

- Ymir, tycker

Troberg

Sinister eater
Mindre korrigering

Vi talar inte om trådat mot otrådat, vi talar om hur inläggen som helhet sorteras.
Borde vara: "Vi talar inte om trådat mot otrådat, vi talar om hur trådarna som helhet sorteras."

Robert Jonsson

Visst, allt har med perspektiv att göra. Det säger jag inte emot. Klart att bra saker är dåligt att förändra, och dåliga saker är bra att ändra. Men frågan är hur mycket man låtersig förledas av dne personliga smaken. Jag kan leva med så som det är nu, även om det är långt från ideal. Det är liksom inte livsviktigt på något sätt.

Jag försöker dock se bortom den rådande ordningen och se hur forumet kan utvecklas mycket. Flera tidigare trådar har tagit upp hur främlingsfientligt Rollspel.nu är mot nya användare. Alltså, med främlingsfientligt menar jag då inte rasistiskt utan att det är en sluten grupp (community) som inte direkt välkomnar nya användare på ett sådant sätt som borde vara tillämpligt en av Sveriges störa rollspelssidor.

Jag försöker se det hela utifrån hur vi kan bjuda in fler medlemmar att posta. Genom bumpat så hålls trådar som diskuteras i synliga utan risk att försvinna. Det skulle också få som bieffekt att vi får bort besserwisser-kommentarer som inte direkt uppmuntrar till vidare kommunikation här på forumet.

Är det här enda sättet? Nej, givetvis inte. Vi kan sätta varningar på de som vågar posta hänvisningar till gamla ämnen istället. :gremwink: Mer allvarligt, det finns andra sätt att lösa det på - men jag ser också att biresultatet skulle bli att diskussionerna blir mer dynamiska. Kommer en gammal tråd upp så får personer som skrivit i dne tidigare en chans att utveckla sina åsikter om de förändrats. Det är något positivt i mina ögon.

Robert Jonsson

Om tråden är bra och intressant skriven så kommer den också komma upp snabbt igen. Så vad du egentligen säger är att du är rädd att dåligt formulerade/ointressanta trådar försvinner ned i sorteringen. :gremwink:

Sedan så finns det inte så stor aktivitet att den kommer drunkna heller. The point is moot.

Krille

Super Moderator

Fast poängen är evolutionen. Inte sorteringen.

Obumpade forum härstammar från usenet. Bumpade forum härstammar från när CGI började användas för att uppfinna hjulet på nytt i form av hemsidor.

Poängen är helt enkelt att man inte kan se bumpade forum som en mer utvecklad form av ett kronologiskt forum. De är helt enkelt inte besläktade.