Krille
Super Moderator
Fast nu var det böjningsformen du gnällde på...
...inte betydelsen.
...inte betydelsen.
Njä, egentligen var det betydelsen, jag bara formulerade mig klantigt. Det skulle stått att jag var tveksam till om det ordet fanns i den betydelsen.Ämne: Re: Fast nu var det böjningsformen du gnällde på...
...inte betydelsen.
Jag tycker det är rätt dumt att det inte finns en inställning för ratt sortera trådar efter senaste skrivna inlägg. Jag menar, när ett inlägg skrivs i en tråd sparas ju tydligen så varför kan man inte sortera därefter?Jag gillar inte när trådar hoppar omkring på det viset. Det är bara en inställning att göra, annars.
När behöver man egentligen trådarna i kronologisk ordning (eller bokstavsordning, för den inställningen finns också)? När är det jätteviktigt?I mitt forumsurfande är det jätteviktigt och jag vill verkligen ha trådar i ordning så att jag kan hitta saker efter när de skrevs
Kika på vad Gurgeh skrev också:Endyamon said:Jag förstår poängen som Krille gör men det tycker jag också är att gå från worse case-scenario. Visst kommer gamla trådar att bumpas, det säger jag inte emot. Tvärtom. Men det är inte nog för att motivera att hålla kvar en, imo, arkan ordning.
Dessa två argument, tillsammans med att jag inte riktigt förstår vad problemet är med att inte bumpa trådar (se Yassilus inlägg), gör att jag sällar mig till dem som tycker att det är bra som det är. Sedan kanske det vore trevligt om folk kunde välja själva, men så länge det är en global förändring är jag emot.Gurgeh said:Bumpande trådar är bra på forum med väldigt lite aktivitet, men ett rent helvete på vältrafikerade forum (som till exempel det här). rpg.net går till exempel knappt att läsa eftersom nya trådar snabbt förpassas till sida 2 till förmån för någon menlös evighetstråd som folk ständigt skriver nya inlägg i (till exempel rpg motivational posters eller sexiest rpg art).
Min erfarenhet av större forum som bumpar gamla trådar på det sättet är att worst case inträffar jämt. Det är i princip bara i mindre communities där problemet inte förekommer.Jag förstår poängen som Krille gör men det tycker jag också är att gå från worse case-scenario.
Därför att det här är ett större forum.Det kan säkert hända på större forum, ja. Men jag inte varför det skulle ske en drastisk ändring här?
Å andra sidan, hur trevligt är det att ställa en fråga som försvinner i glömska eftersom trådarna "vad jag gjorde i förrgår", "roliga fällor", "mina bästa rollpersoner", "d20 vs allt annat", "är Vampire skräck", "hje ja har jort et nyt rolspel", och sjuttielva andra trådar bumbat bort din fråga till glömska?För hur trevligt är det egentligen att ställa en fråga, bli åtsnäst att det redan finns forumsinlägg om det och sedan få posta i ett inlägg som lika snabbt försvinner pga. det var gammalt?
Man skulle lika gärna kunna hävda motsatsen: hela resonemanget från folk som vill byta verkar främst härledas från att de är bekväma med det sätt som är på bumbande forum och därmed sitter fast i det tankesättet. Så jag köper inte det argumentet alls.Hela resonemanget från folk som inte vill byta verkar främst härledas att just dem är bekväma med det sätt som är nu och därmed sitter fast i det tankesättet.
Aha, det är alltså ungefär som en sån där självuppfyllande profetia. Vi minskar antalet forum så att vi får mer trafik på de som är kvar så att bumpning inte funkar.Principen är helt enkelt att ju större forum, desto fler gamla trådar och skittrådar kommer att bumpas, på bekostnad av alla andra trådar.
Inte stort nog för att det ska göra någon skillnad. Dessutom går det mot uttlandet (i samband med att det klagades att trådar dränktes i den forumsammanslagningen) från en av forumsredaktörerna som sa att Rollspel.nu inte hade en särskilt stort genomflöde av trådar. Man kan inte säga A i ett ena läget och B i det andra. Konsekvens, tack!Därför att det här är ett större forum.
Vad du tycker är ganska irrelevant här. Detsamma av vad jag tycker. Frågan är snarare vad en redan icke-aktiverad besökare skulle uppskatta för att börja posta. Och där tror jag att du är helt fel ute.Två sidor av samma mynt. Jag föredrar den andra sidan.
Ad hominem igen. Sluta upp med sånt.Jag blickar alltså inte från vad jag är van vid eller vad jag föredrar, jag utgår hur forumssystemet har utvecklats genom tiden för att underlätta för postarna. Det gör inte ni som försspråkar den statiska ordningen som finns.