(Sorry, det blev en föreläsning...)
Konsten har ägnat sig åt fulheten i ungefär hundra år. Och det finns mycket som är kul med den - både medvetet och omedvetet fula saker får oss att le och förskräckas. Allt från Robert Rauschenbergs get på Moderna Museet och Andy Warhols omfamnande av massproduktionen, till Lars Vilks rondellhund utforskar vårt förhållande till det fula på lite olika sätt.
En slags fulhet som saknas i rollspel är gammal hederlig kitsch. En av de roliga grejerna med kitschen är att konstnären ofta lägger ner extremt mycket möda på att åstadkomma något (som många upplever som) riktigt fult. Den motsättningen är intressant. Att kitschen dessutom leker med våra föreställningar om vad som är fint/fult, folkligt/elitistiskt, banalt/coolt, genuint/fejk, exklusivt/billigt, kommersiellt/anti-kommersiellt ger den en extra filosofisk dimension.
Men.
Då slår det mig att illustrationerna i många rollspel i själva verket ligger väldigt nära den klassiska kitschen. Bokomslag till Harlequin-romaner, till exempel, må ha helt andra motiv än rollspel, men i bildlösningar och tekniker påminner de mycket om varandra. Inom konstvärlden skulle många till och med likställa traditionell fantasy-konst med kitsch. Eller åtminstone peka på väldigt stor släktskap.
Och hur går en kitsch-indränkt kulturyttring vidare i sitt förhållande till illustrationer? Jag ser många intressanta försök att ompröva i de senaste årens utgivning. Järn och Hjältarnas Tid tar inspiration av samtida, mer grafiska illustrationer och får på så sätt en otroligt tydlig profil. Vissa rollspel struntar helt i bilder, både av ekonomiska och principiella skäl. Oktoberlandet tar upp tråden från tiden och platsen som skildras i spelet på ett snyggt sätt. Och det anti-kommersiella perspektivet fångas upp av enkla streckteckningar i medvetet tafflig mellanstadiestil.
Det finns hopp med andra ord. Den frejdiga D&D-kitschen kommer naturligtvis att finnas kvar och fortsätta att vara kommersiellt högintressant. Men det finns hopp om större variation bland illustrationerna - precis som för rollspelen i allmänhet. Och det måste väl ändå tyda både på utveckling och mognad?