Jag skulle vilja hylla alla spel med dålig text, kass stavning, många grammatiska fel och ett rasistiskt och sexistiskt tilltal. Det får gärna vara dåligt layoutat, kasst inbundet och näst intill oläsligt- inget av det använder vi ju ändå när vi spelar. Helt onödiga grejer och bara bängo att lägga tid, energi och pengar på. Helst vill jag ha mitt rollspel som en handfull uppblött papper i en solkig och välanvänd plastpåse för då kan jag svinga den över huvudet och använda den för att dänga till mina spelare i huvudet med.
Nä, allvarligt talat, för mig handlar produkten rollspel om att förmedla "något" till läsaren, och detta "något" förs sen vidare till spelbordet. "Något" är en blandning av stämningstexter, regler, bilder, en känsla man får från företaget som ger ut boken, ett minne som väcks när man läser, färgen på texten, vapenlistan, valet att lägga rollpersonskapitlet efter SL-delen etc. Allt är helheten, och helheten är spelet. Självklart kan jag hitta på mina egna grejer och bara spela det som finns i mitt huvud men då behöver jag ju inte köpa ett spel från första början. För mig är utseendet viktigt, oavsett om det är med bilder eller ej och ett dåligt illustrerat spel gör mig mindre sugen på helheten, det gör mig mindre peppad, mindre fylld av fantasi och lust- vilket så klart förmedlas till spelbordet, lika mycket som en dålig regel. Processen där det fysiska eller digitala spelet förvandlas till en berättelse via spelarna och spelbordet kan inte sammanfattas av en regelöversikt. Så jag hyllar alla dagar i veckan snygga spel. Fula spel, nej tack!!!