Nekromanti Om fula spel

Tre solar

Hero
Pratar vi fult = dålig estetik (det finns en tydlig stil, den är tyvärr inte bra), fult = avsaknad av estetik (det finns ingen stil), eller fult = oskickligt utfört (det finns en stil men de kunde inte förverkliga den)?

Jag kan acceptera det sista, inte de två första.

2097

deleta mitt konto tack
Jag kan acceptera den mittersta lättare än den första och den sista.

Frånvaro av stil dvs vanlig semantisk markering är ju rimligt. Det var därför jag föreslog markdown.

slanfan

Hero
2097;n244923 said:
Kan känna nej jag orkar inte spelleda. Så bläddrar jag lite i peachbee och ser… tjejen som shieldbashar skelettet. Killen som slåss mot goblins med två svärd. Äventyrarpartyt som dystert rider i öknen. Osv. Och bara: ja!!! Såhär kommer det kännas när vi spelar! Och så spelar vi och det blir awesome
peachbee?

Caligo

Swashbuckler
2097;n244924 said:
Min spelarhandbok kollapsade för ett par veckor sen. CoS är också trasig men det gick mer gradvis, monstermanualen är inte trasig än men det märks att det är på gång, dmg verkar vara i bra skick men phb gick från bra skick till att vara i bitar på en dag. Tror jag ska… köpa en ny? Och spara kvittot den gången. Ska göra det på alla D&D-böcker, WotC är bra på att byta dom men man måste ha kvitto. Önskar att dom kunde byta till en bättre bindare iom böckerna är så dyra :(
[h=3]Att öppna en ny bok - Instruktioner[/h] 1. Placera boken stängd med dess rygg platt på ett bord.
2. Öppna boken försiktigt i mitten och lägg ned pärmarna på bordet.
3. Öppna del av förstasidorna, ca 5 mm eller så.
4. Öppna ryggsidorna öppen, ca 5 mm eller så.
5. Upprepa steg 3 och 4, alternerande mellan fram- och baksidans sidor och tryck försiktigt ned sidorna, tills du kommer till mitten av boken.
6. Stäng boken och lägg ned den. Om den övre pärmen är lite öppen, tryck ned den försiktigt.

2097

deleta mitt konto tack
Ska testa det med min Volo's Guide to Monsters för den har jag knappt öppnat än. Men vill vara säker på att jag förstår.

Ska jag börja med att öppna upp mittuppslaget helt?!?!??!?
Eller hålla inlagan ihop och bara fälla ner pärmarna?

Steg 3–5 tror jag jag förstår.... om 5mm inte betyder "öppna så här mycket" utan betyder "ta ungefär fem mm av sidor". Men bokens inlaga är ju mindre än 20 mm tjock.

Nässe

Myrmidon
Jag skulle vilja hylla alla spel med dålig text, kass stavning, många grammatiska fel och ett rasistiskt och sexistiskt tilltal. Det får gärna vara dåligt layoutat, kasst inbundet och näst intill oläsligt- inget av det använder vi ju ändå när vi spelar. Helt onödiga grejer och bara bängo att lägga tid, energi och pengar på. Helst vill jag ha mitt rollspel som en handfull uppblött papper i en solkig och välanvänd plastpåse för då kan jag svinga den över huvudet och använda den för att dänga till mina spelare i huvudet med.

Nä, allvarligt talat, för mig handlar produkten rollspel om att förmedla "något" till läsaren, och detta "något" förs sen vidare till spelbordet. "Något" är en blandning av stämningstexter, regler, bilder, en känsla man får från företaget som ger ut boken, ett minne som väcks när man läser, färgen på texten, vapenlistan, valet att lägga rollpersonskapitlet efter SL-delen etc. Allt är helheten, och helheten är spelet. Självklart kan jag hitta på mina egna grejer och bara spela det som finns i mitt huvud men då behöver jag ju inte köpa ett spel från första början. För mig är utseendet viktigt, oavsett om det är med bilder eller ej och ett dåligt illustrerat spel gör mig mindre sugen på helheten, det gör mig mindre peppad, mindre fylld av fantasi och lust- vilket så klart förmedlas till spelbordet, lika mycket som en dålig regel. Processen där det fysiska eller digitala spelet förvandlas till en berättelse via spelarna och spelbordet kan inte sammanfattas av en regelöversikt. Så jag hyllar alla dagar i veckan snygga spel. Fula spel, nej tack!!! ;)

2097

deleta mitt konto tack
Jag hade knappt tittat i min Volo-bok för den kom ut när jag hade slutat spela rollspel och när vi började igen körde vi inte på Faerûn. Men den har mycket som är coolt!! Blir pepp.

Death Kiss på sidan 124… vilken underbar pretty????

Jocke

Man med skägg
Nya DG och nya UA är så pass fula att det var på rent jävlar annama jag tog mig genom DG, och det är tur efter som players handbook var en höjdarbok. Har inte samlat mig nog för UA ännu, böckerna står inplastade i min bokhylla.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jag skulle säga att i mitt fall handlar det om vad för spel jag spelar . Spelar jag 5:an så förväntar jag mig illustrationer av väldigt hög klass men skulle jag lira nått osr-lir ( inte för jag lirat så många) så förväntar jag mig fula grå-svarta trista illustrationer för att för mig förmedlar det old-school känsla . Ta tex ett spel som labyrint lord där det ser ut som min 9-åriga systerson vart illustratör och illustrerat hela boken på bildlektionen but i wouldnt want it any other way

2097

deleta mitt konto tack
Jag tycker intb Labyrinth Lord är fult. Beast: the Primordial, Changeling: the Lost och Werewolf: the Forsaken är fula. Dom flesta CofD är det. Undrar hur dom lyckades göra Geist: the Sin-Eaters för det ser bra ut. Men, nu ska jag inte gå in i en hackfest på rollspelsindustrin. Jag vet att folk gör sitt allra bästa.

anth

Vetefan
Caligo;n244973 said:
[h=3]Att öppna en ny bok - Instruktioner[/h] 1. Placera boken stängd med dess rygg platt på ett bord.
2. Öppna boken försiktigt i mitten och lägg ned pärmarna på bordet.
3. Öppna del av förstasidorna, ca 5 mm eller så.
4. Öppna ryggsidorna öppen, ca 5 mm eller så.
5. Upprepa steg 3 och 4, alternerande mellan fram- och baksidans sidor och tryck försiktigt ned sidorna, tills du kommer till mitten av boken.
6. Stäng boken och lägg ned den. Om den övre pärmen är lite öppen, tryck ned den försiktigt.
2097;n244975 said:
Ska testa det med min Volo's Guide to Monsters för den har jag knappt öppnat än. Men vill vara säker på att jag förstår.

Ska jag börja med att öppna upp mittuppslaget helt?!?!??!?
Eller hålla inlagan ihop och bara fälla ner pärmarna?

Steg 3–5 tror jag jag förstår.... om 5mm inte betyder "öppna så här mycket" utan betyder "ta ungefär fem mm av sidor". Men bokens inlaga är ju mindre än 20 mm tjock.
zonk;n244992 said:
Om jag fattar rätt, typ såhär https://www.youtube.com/watch?v=Qpq1E6WLFSE

Har oxå sett liknande varianter tidigare
Jag har ett annat trick.
Det som "knäcker" en bok är att man öppnar den helt platt så att sidorna ligger 180 grader mot varandra.
Om man läser en bok när den ligger på ett bord är det bara att lägga något under ena omslaget så att boken inte öppnas helt, utan bara 160-170 grader - och boken går inte sönder.

2097

deleta mitt konto tack
Nja... Vi spelar i en stor soffa och skickar peachbeen runt mellan oss, vi har några stycken + dungeonesque-broschyrer. Så vi lägger dom aldrig 180° eller så ändå har dom ramlat. Jag hoppas på metoden i filmen, jag ska försöka göra det från och med nu, när böckerna är nya och då och då.

zonk

muterad
En annan sak som jag misstänker kan fresta rätt mkt på bokens rygg är att hålla enbart i ena pärmen med boken öppen och relativt vertikal. Ska man tro mannen i videon jag läste ska ju boken enbart öppnas på ett bord, med stöd för ryggen, men det blir kanske lite väl opraktiskt för oss som inte spelar vid ett jättebord..

2097

deleta mitt konto tack
Jag tolkade videon som så att man ska göra det i början för att försiktigt bryta upp ev limklumpar.

zonk

muterad
Hm, länka till tid? Tycker han har boken med ryggen horisontell när han håller på och mjukar upp ryggen på den..

2097

deleta mitt konto tack
Ja jag menade att det han gör behöver man inte göra varje gång man öppnar boken utan bara när den är ny