Botulf
Hero
Sånt här gör lite ont i min själVitulv said:OSR i all ära, men jag tycker nog att 3.x har löst det där lite bättre, dvs. att man får en maxad hit dice som ny rollpersonDante said:Ja, det var inget stabilt äventyrargäng som gav sig av mot Quasqueton: En magic-user med 1 hp, en cleric med 1 hp, en fighter med 1 hp, en thief med 3 hp, och en elf med hela 7 hp (dvs. mer än de andra fyra tillsammans)Storuggla said:[…] trots att tre av oss hade 1HP!
Och ändå bet bara en av dem i gräset (och ersattes av en dwarf med 2 hp).
Jag säger inte att det är fel när man spelar OSR, det är en feature och inte en bugg, men det är en av anledningarna till att jag nog inte kommer att spela OSR i någon större omfattning.
Det där med full HD finns egentligen i gamla D&D också. I alla fall så sent som röda D&D lådan så fanns det med som variantregel och jag är rätt säker på att den fanns i AD&D också(fast det kanske var 2ed). Det är mest det att finns folk som fått för sig att den regeln,bland andra, inte finns för "så borde det ju inte vara" eller nått sånt trams. En sorts överidealiserad bild av vad OSR ska vara, men som mest bara får folk avtända på att lira gamla D&D, Labyrinth Lord, Swords&Wizardry etc. Får mig bara att tänka på skäggiga farbröder med ölmagar sitter och skryter om sitt nördrep på forum: "ja hujeda mej vad hårda å ålldskewl vi är. Jag hann dö hela sjutton rollpersoner i Chaves of Chaos. Jao vi e redit hårda vi. Alla som inte gör de e mesar höhö...Det ska var lite redi ångest och frustration så man bara känner att man vill bränna upp böckerna! Och de som håller ut till att dö på level 2 har vunnit redit nördkred å får vara med i min klubb...eh min alltså bloggs vännerlista". Om man nu ser OSR som en typ av spelstil borde det väl närmast till hands vara den som Arneson och Gygax förespråkar i orginal D&D: Gör spelet till ditt eget och ha kul med det. Har du inte kul med det så ändra det. För man inte kul med spelet finns det ingen mening att spela alls.
Fast Storuggla sa det bättre. Rant slut.