Om en person inte kan hitta någon ledig att älska, vad ska den då göra, tycker ni?
Well, det
jag har gjort; att bli en bitter och världsfrånvänd matinéskurk som gror ett sjudande hat mot mänskligheten (och mot Risifrutti); det funkar i vart fall inget vidare. Men vänta bara tills jag har byggt färdigt min Dödsstråle, då kommer jag att
tvinga mig till er kärlek...
Vänta i obestämd tid eller försöka erövra någon redan upptagen?
Jag personligen är extremt lam; ty jag skulle
själv aldrig låta mig erövras om jag var ihop med någon (vilket låter nobelt, men det är förvisso lätt för en mus att avhålla sig från storvilt), men samtidigt skulle jag inte klandra min partner om hon lämnade mig för en erövrare. Tvärtom tror jag att mina flickvänner har något fel i huvudet varje dag som de
inte lämnat mig.
Men rent generellt och filosofiskt: Det du talar om är nog en variant på det som kallas Fångarnas Dilemma: De som tycker det är okej att försöka erövra upptagna personer - och som själva gärna låter sig erövras - de kommer alltid att vara mer framgångsrika än de som respekterar relationer och klarar att vara trogna.
Men; en population som till huvuddelen består av erövrare kommer vara osäkrare och mindre gynnsam för samtliga, än vad en population kommer vara där man till huvuddelen är trogna och respekterar andras relationer.
Sålunda tar naturen hand om att bestämma vilken andel av erövrare/trogna som är mest gynnsam; följaktligen behöver vi inte blanda in någon "moral" i detta. Vi bör bara eftersträva att vara oss själva, sedan bestämmer naturen huruvida vårt beteende kommer leva vidare eller inte.
Vad man (=jag) däremot
kan ställa för moraliska krav på varandra, det är väl snarast:
1. Ni i relationer; gå inte med på krav ni inte kan leva upp till. (Vilket i praktiken är omöjligt eftersom vi lever i en kultur där det
förväntas av en att man ska ingå pakter "tills döden skiljer er åt". Hur många par har egentligen en sansad och saklig diskussion om hur mycket "nöd" (som i "nöd och lust") man egentligen är redo att dela med ens partner innan man kommer dra i jakt på något bättre?)
2. Vi ensamma losers; vi måste erkänna andras åsikter som lika mycket värda våra egna. Det betyder att vi bör vara lite aktsamma inför att försöka erövra personer i relationer där båda ser trohet som något heligt. Vi borde åtminstone
börja leta efter kärleken bland de osentimentala swingers-paren och sedan successivt arbeta oss upp mot de frikyrkliga paren.