I de allra flesta rollspel som finns ute, så börjar man med att skapa en gubbe.
Då brukar det fungera så att man enligt ett poäng system får köpa sig färdigheter, grundegenskaper och annat.
Det är dessa som avgör hur bra gubben klarar av att utföra vissa handlingar, och hur bra den kommer att klara sig i vissa situationer.
Ju högre (eller lägre i vissa system) värde du har i dessa desto bättre är din gubbe.
Hur skulle det fungera om man tog bort detta system i ett rollspel?
Alltså: Man får välja när man gör gubben, hur bra den ska vara.
Enda restriktionen är att de färdighets värden man väljer måste vara knutna till bakgrundshistorien gubben har.
Nån som provat detta? Hur har det gått?
Då brukar det fungera så att man enligt ett poäng system får köpa sig färdigheter, grundegenskaper och annat.
Det är dessa som avgör hur bra gubben klarar av att utföra vissa handlingar, och hur bra den kommer att klara sig i vissa situationer.
Ju högre (eller lägre i vissa system) värde du har i dessa desto bättre är din gubbe.
Hur skulle det fungera om man tog bort detta system i ett rollspel?
Alltså: Man får välja när man gör gubben, hur bra den ska vara.
Enda restriktionen är att de färdighets värden man väljer måste vara knutna till bakgrundshistorien gubben har.
Nån som provat detta? Hur har det gått?