Jag tillhör ju dem som tycker att en stor del av charmen med fantasy är att det inte behöver hänga ihop. Att det till och med är en poäng att det inte gör det. Att spela saker som är logiskt omöjliga. Skulle vilja se folk göra mer av detta. Vill jag ha kulturellt utbyte, logiska historiska förlopp och rimliga statsbildningar så finns det tusen olika intressanta kulturer i vår egen historia som kan erbjuda detta, och då har jag fördelen att jag lär mig faktisk historia på köpet. Fantasy kan aldrig komma i närheten av att kunna tävla med detta, så jag ser det som poänglöst att ens försöka. Bättre då att spela på det som gör fantasy intressant, vilket är just att det är en värld som kan innehålla det omöjliga. En trovärdig fantasyvärld känns för mig ganska oinspirerad. Ge mig omöjligheter! Ge mig kulturer som inte kan samexistera. Ge mig laserpistoler och svärd. Ge mig färger som inte finns i vår värld, ge mig svärd smidda av hat, ge mig tiotusenåriga riken som inte förändrats, trolldom som inte kan förstås, än mindre sammanfattas med en magiteori och en konkret metafysik. Ge mig korvtårta, mystik, surrealism och förvirring. Symbolik, inte spelvärldslogik. Estetik, inte rimlighet. Filosofi, inte antropologi.
Personlig åsikt, då. Jag har full förståelse för att andra vill annorlunda.