Vad kallas motsatsen till lapptäckesvärld? Och innebär det att kampanj-modul A i väster påverkar händelser i kampanjmodul B i öster? (Så spelar man båda måste man läsa in sig på hur möjliga utfall av den ena påverkar den andre).
Eller är det att folk har spetsiga hattar i väster för att de säljer sådana i öster? (Detaljer som tyder på att olika delar av världen har kontakt). Eller att öst och väst inte är för olika (inte vikingar i öst och ninjor i väst).
Är inte de flesta rollspel lapptäcken? Få spel knyter ihop alla moduler och äventyr och dess möjliga växelverkan på varandra, beroende på utgång av rollpersonernas handlande. Hur Svarta Madonnan slutar påverkar inte Tarotikum.
Verkar jobbigt att inte spela ”lapptäcke”, och jag funderar på hur mycket det är ett ideal, snarare än ett rimligt sätt att skapa produkter som hjälper folk spela rollspel?
Jag har hela tiden utgått att vi pratat om fantasy, men nu när jag tittar tillbaka i tråden upptäcker ju jag att det hade jag ju alldeles fel i
Så då blir det ju en väldigt bred diskussion då vi liksom pratar om alla genres samtidigt. Men jag ska försöka bena ut hur jag tänker, hoppas att det inte låter virrigt
Om vi pratar om fantasy så finns det ju dels det du pratar om vad gäller olika kulturer och länder. För mig handlar det inte om att de är olika, men kanske att det finns någon orsak till att de är olika. Klimat, politik etc. Och om de har eller inte har någon kontakt med varandra, hur hur den kontakten påverkat de olika kulturerna. Detta behöver inte komma i en superlång beskrivning, det viktigaste för mig är att man förhåller sig till det. Sen tycker jag att om man har moduler om de olika länderna att det är intressant om modulerna referar till varandra. Inte så att man måste ha alla moduler för att fatta, men så att man får större nytta av modulerna om man råkar ha dem. För mig gör det även att världen känns mer levande och intressant. Ett kanske långsökt exempel är ett det på historiska museet i Stockholm i sektionen om vikingar finns en lite Buddhastaty som exempel på vad en viking hade i sin packsäck. Detta är ju jättespännande och väcker så mycket tankar! Hur har sen statyn hittat ända hit?!
Men sen har vi ju även temat "rädda världen från onda mäktiga trollkarlen/demonen/draken" som är vanligt i mycket fantasy. Och här tycker jag att böckerna borde referera till varandra. Som jag sa tidigare, om rollpersonerna kommer till ett land och ska besegra den supermäktiga onda trollkarlen, lyckas med det och det inte får några konsekvenser alls då faller lite poängen med episk fantasy för mig. Att en sådan mäktig maktspelare faller borde ju få långtgående konsekvenser. Vem tar över istället för trollkarlen? Vad händer med grannländerna som antingen var allierad med hen eller stred mot hen? Finns det kanske andra despoter som hetsade sitt folk mot trollkarlen som nu inte har någon elaking att peka på för att dölja sina egna onda handlingar? Försöker denna despot istället kanske hetsa mot någon annan? Det är just såna här grejer som jag tycker är själva kärnan i att spela episka kampanjer som stöper om världen så som rollpersonerna känner den. Om rollpersonerna istället dödar den onda supermäktiga trollkarlen och världen fortsätter precis som förut så ser jag inte poängen med att spela ett episkt äventyr? Varför inte istället lika gärna låta rollpersonerna rädda en lite by från den lokala rövarligan?
Nu har jag inte spelat Kult sen tonåren och då spelade vi spelet som typ ett splatterspel, så jag kan ingenting om Tarotikum och Svarta Madonnan. Men är det kampanjer som har långtgående konsekvenser på vår värld som alla blir medvetna om? Eller är ondskan liksom hemlig för omvärlden och det är bara rollpersonerna och några fler inblandade som vet om den? Får då är det ju ingen större poäng med att låta äventyren påverka varandra.
Som sagt, jag tycker att det är rätt svårt att diskutera när det är så brett. Olika genres har ju olika förutsättningar. Men hoppas ni förstår vad jag menar även om det blev pladdrigt