Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mmm, jag med. Och det kommer jag aldrig göra om frivilligt.krank;n130463 said:Jag har levt på 8300 och mindre än så per månad
Mmm, jag med. Och det kommer jag aldrig göra om frivilligt.krank;n130463 said:Jag har levt på 8300 och mindre än så per månad
Rymdhamster;n130465 said:Mmm, jag med. Och det kommer jag aldrig göra om frivilligt.
När jag tänker på medborgarlön och sånt (negativ inkomstskatt eller vilken lösning man nu kör med) så brukar kring 7-8000:- / månad vara det jag tycker verkar vara en bra grund att stå på.Genesis;n130470 said:Tja, jag ligger väl någonstans runt 8300/mån idag. Antagligen lite över, men definitivt under 10000. Det är inte så svårt. Det var väl typ det man hade att röra sig med som student, och då hade jag alltid pengar över. Däremot håller jag med om att det inte vore lockande för medelsvensson att sluta sitt jobb för en sådan summa. Men man kan säkert locka någon att jobba i några år för det.
Undantaget att jag får allt jag behöver gratis(dräglig mat, vettig bostad), så nej. Inte frivilligtkrank;n130468 said:Beror på omständigheterna.
Och det håller jag med om till fullo.krank;n130472 said:När jag tänker på medborgarlön och sånt (negativ inkomstskatt eller vilken lösning man nu kör med) så brukar kring 7-8000:- / månad vara det jag tycker verkar vara en bra grund att stå på.
Okej, jag vet att det här har gått lite OT, men det här känns ju rätt extremt? Om vi räknar på tumregeln att man kan ta ut 4% av sitt kapital varje år utan att riskera att pengarna tar slut (vilket brukar vara det man räknar med för folk som pensionerat sig på eget kapital) så landar vi på att man kan plocka ut 100 000 i månaden före skatt om man sitter på 30 mille. Då ska man ha en rätt dyr familjesituation, kan jag tycka.CapnZapp;n130461 said:Jag har deltagit i diskussioner där ämnet "hur mycket hade du behövt vinna på Lotto för att kunna bryta jobba-sova-dö greppet som livet tagit" diskuterats, och för att verkligen kunna känna sig oberoende livet ut (50 år in i framtiden) oavsett familjesituation skulle jag säga 30 miljoner. Alltså som en genomtänkt siffra, inte bara en guesstimate.
Det räknar ju även in "peace of mind".Genesis;n130478 said:Okej, jag vet att det här har gått lite OT, men det här känns ju rätt extremt?
Om nån kunde tänka sig agera tävlingsfond och utbetalare, kunde väl forumiter bidra lite efter tycke för en vinst (betald resa, iallafall, till valfritt konvent) i en anordnad, rollspelsrelaterad tävling? En tanke för mycket?anth;n130432 said:Det finns massor med små (i förhållande till 300 miljoner) saker som man kan göra:
- Hjälpa till att öppna/driva rollspelslokaler runt om i Sverige.
- Sponsra kickatarters genom att köpa högsta nivån.
- Bygga upp ett öppet rollspelsbibliotek.
- Anordna tävlingar (t.ex. här på rollspel.nu ) där de tio första priserna i varje tävlibg är betald resa + fickpengar till valfritt konvent.
...
Ah, så du är en pathfinder-spelare =)Zoth-Ya;n130538 said:Skulle köpt Dungeons and Dragons och lagt ner det.