Nekromanti Om ni vann 300 miljoner kronor..

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster;n130465 said:
Mmm, jag med. Och det kommer jag aldrig göra om frivilligt.

Beror på omständigheterna. Det stora problemet just då var ju att jag mådde rätt piss och inte kunde unna mig saker för att göra mig glad. Och är indoktrinerad till att bli glad av att unna sig att köpa saker. Och jag mådde piss i rätt hög grad för att jag var tvungen att be på mina bara knän (typ) varje månad för att soc skulle skicka mig pengar. Eller för att jag kände att jag inte klarade av mina studier och att det i sin tur gjorde att jag riskerade att inte få mer pengar från CSN.

Hade jag inte haft fattigdomsspöket hängande över mig hade det varit en helt annan, och mindre ångestfylld, situation.

Men visst, inte frivilligt.

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, jag ligger väl någonstans runt 8300/mån idag. Antagligen lite över, men definitivt under 10000. Det är inte så svårt. Det var väl typ det man hade att röra sig med som student, och då hade jag alltid pengar över. Däremot håller jag med om att det inte vore lockande för medelsvensson att sluta sitt jobb för en sådan summa. Men man kan säkert locka någon att jobba i några år för det.

Jag brukar räkna med fyra miljoner som summa jag skulle kunna pensionera mig på, och frågar man folk på Early Retirement Extreme-forumet jag hängde på ett tag så är det högt räknat. :)

CapnZapp

Myrmidon
Ja, det är fusk att ta upp krig och svält :)

Hade jag haft multum med fantasiljoner hade jag iofs satt upp ett antal priser:
- $$$ för det företag/organisation som först landsätter en människa på en annan planet (läs Mars, men visst), som lever där minst 1 dag
- $$ till den människa som först lever ett kontinuerligt år på en annan planet
- $$ till den familj som först föder barn på en annan planet
- $$ till det barn som först lever ett kontinuerligt år på en annan planet
Därefter
- $ till de tusen första fertila människorna som emigrerar till en annan planet; hälften av summan (inklusive biljettpris) direkt; hälften efter att ha stannat där minst ett kontinuerligt år

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis;n130470 said:
Tja, jag ligger väl någonstans runt 8300/mån idag. Antagligen lite över, men definitivt under 10000. Det är inte så svårt. Det var väl typ det man hade att röra sig med som student, och då hade jag alltid pengar över. Däremot håller jag med om att det inte vore lockande för medelsvensson att sluta sitt jobb för en sådan summa. Men man kan säkert locka någon att jobba i några år för det.
När jag tänker på medborgarlön och sånt (negativ inkomstskatt eller vilken lösning man nu kör med) så brukar kring 7-8000:- / månad vara det jag tycker verkar vara en bra grund att stå på.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n130468 said:
Beror på omständigheterna.
Undantaget att jag får allt jag behöver gratis(dräglig mat, vettig bostad), så nej. Inte frivilligt

krank;n130472 said:
När jag tänker på medborgarlön och sånt (negativ inkomstskatt eller vilken lösning man nu kör med) så brukar kring 7-8000:- / månad vara det jag tycker verkar vara en bra grund att stå på.
Och det håller jag med om till fullo.

Genesis

Ni dés ni maître
CapnZapp;n130461 said:
Jag har deltagit i diskussioner där ämnet "hur mycket hade du behövt vinna på Lotto för att kunna bryta jobba-sova-dö greppet som livet tagit" diskuterats, och för att verkligen kunna känna sig oberoende livet ut (50 år in i framtiden) oavsett familjesituation skulle jag säga 30 miljoner. Alltså som en genomtänkt siffra, inte bara en guesstimate.
Okej, jag vet att det här har gått lite OT, men det här känns ju rätt extremt? Om vi räknar på tumregeln att man kan ta ut 4% av sitt kapital varje år utan att riskera att pengarna tar slut (vilket brukar vara det man räknar med för folk som pensionerat sig på eget kapital) så landar vi på att man kan plocka ut 100 000 i månaden före skatt om man sitter på 30 mille. Då ska man ha en rätt dyr familjesituation, kan jag tycka.

Vimes

Sillkung
Eller så kan man köpa upp Science fiction-bokhandeln och bara sälja Lorder och Lodisar och penisfodral där!

Vimes

Sillkung
Kan ju folk försöka köpa sina jävla Cthulhu-plyschdjur sen!

Yrvi

Veteran
Jag skulle använda ganska många av miljonerna till att starta och långsiktigt driva någon form av organisation som på alla möjliga sätt såg till att så många som möjligt fick möjlighet att upptäcka vår härliga hobby. Jag skulle samarbeta med flera av de duktiga spelskapare som finns i landet. Flera av dem skulle ges möjlighet att skapa rollspel och jobba för "organisationen" på heltid.

Och så skulle jag så klart sponsra skapandet av några drömprojekt och se till att jag alltid hade en bra spelledare och en grupp till hands för att spela vad jag vill!

Och så skulle jag bygga ett hus med det ultimata rollspelsrummet som utgångspunkt och centrum! Något i den här stilen kanske? :cool:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag skulle lämna mitt ordinarie jobb och istället börja skriva och producera rollspel och sf-böcker på heltid. Det gäller att njuta av arbetslivet de sista ljuva åren. :cool:

Harry S

Swordsman
Jag hade startat en mysig kombination av rollspelskafé/pub/bibliotek med liverollspel från en scen och sedan försökt hålla liv i spektaklet genom att strömma ut spelsessionerna (tillsammans med åhörarnas applåder/skratt) via en tjänst som Twitch.

anth;n130432 said:
Det finns massor med små (i förhållande till 300 miljoner) saker som man kan göra:
- Hjälpa till att öppna/driva rollspelslokaler runt om i Sverige.
- Sponsra kickatarters genom att köpa högsta nivån.
- Bygga upp ett öppet rollspelsbibliotek.
- Anordna tävlingar (t.ex. här på rollspel.nu ) där de tio första priserna i varje tävlibg är betald resa + fickpengar till valfritt konvent.
...
Om nån kunde tänka sig agera tävlingsfond och utbetalare, kunde väl forumiter bidra lite efter tycke för en vinst (betald resa, iallafall, till valfritt konvent) i en anordnad, rollspelsrelaterad tävling? En tanke för mycket?

Robert

Warrior
Jag skulle starta eget rollspelsförlag och göra egna rollspel som liknar Forgotten Realms eller Mutant Chronicles. Jag skulle betala frilansande författare för skriva och betala illustratörer jag gillar ännu mer för att illustrera ihop med mig så mitt ego stärks.

Sedan skulle jag stödja kvinnojouren, stadsmissionen och fryshusets projekt för barn till fattiga föräldrar. Dessutom behandlingshem för de få kriminella som faktiskt har en vilja att inte leva på andras olycka och i övrigt sluta parasitera på sina medmänniskor.

Just det, ett skyddat boende för kvinnor och barn som har behov att gömma sig. Där ska det finnas massor med böcker och rollspel, förutom lärare, terapeuter och psykologer.

Mogger

Hipsteranka
Nej, jag skulle nog köpa färre rollspelsprylar och ägna mig betydligt mer åt heli-skiing, surfresor och annat lyxigt.

Och fred på jorden.

Rhodryn

Hero
Har ingen som helst aning om vad jag skulle göra med pengarna utöver de grundläggande grejerna... som att aldrig behöva jobba, någonsin... någon typ av lägenhet (vill inte bo i hus)... mat och annat sådant så klart... den utrustning jag känner jag skulle vilja ha (datorer, konsoler, tv, etc)... antagligen de grejer som jag vill ha när det gäller rollspel (vilket nog inte är så där himla mycket igentligen)... och hjälpa familj och så så klart... etc.

Men efter det? Efter jag knappt gjort en buckla i 300 mille... ingen aning igentligen. Det är en sån där grej där jag helt enkelt inte ens har en bra uppfattning om vad jag skulle göra... och jag skulle inte veta det föränn jag faktiskt var i situationen, först då skulle jag ha en aning.

anth

Vetefan
Nu blev det OT om privatekonomi helt plötsligt.
Hur mycket pengar man behöver per månad beror på var man bor (en bostadsrätt i Stockholm kostar väl ungefär lika mycket som tio ute på landet) samt vilken levnadsstandard man har (vissa har t.ex. ett nöjeskonto på flera tusen i månaden, andra lägger i princip 0 kr på nöjen).
Ett riktmärke kan vara att få ut en genomsnittslön (enligt SCB), jag har för mig att den ligger på c:a 30 000 före skatt, vilket vi kan avrunda till c:a 25 000 efter skatt, eller 300 000 om året.
Om man förväntas leva i 50 år till behöver man alltså 15 miljoner.
Nu har jag varken räknat med inflation, indexerad inkomst eller avkastning på kapital - utan räknar kallt med att dessa tar ut varandra.