Quadrante
Grisbonde
Den feedback man får av användare/spelare adresserar sällan problemet, särskilt om det ges förslag på förändringar. Men det kan ge en hint om att leta någon annanstans.
Vill man göra något frustrerande någon gång rekommenderar jag starkt att administrera en Beta-testning...Den feedback man får av användare/spelare adresserar sällan problemet, särskilt om det ges förslag på förändringar.
Samma för mig. Dock bara små konvent som Grottröj eller SchtaanCon där jag själv spellett. Jag skulle inte vilja köra något otestat som arrangemang på GothCon.Jag använder konvent för att speltesta.
Feedback är vad den är. Men att se folk interagera med saker, se vad de tar tag i och inte, etc.; det är bra skit!Den feedback man får av användare/spelare adresserar sällan problemet, särskilt om det ges förslag på förändringar. Men det kan ge en hint om att leta någon annanstans.
Jag hade en chef som sade något som är fullständigt sant och som jag tagit med mig sedan dess: "Man kan inte testa sig till kvalitet". Tanken är alltså att man kan slå ihjäl specifika fel som uppstått, men att en program med dålig design eller projektledning inte kan räddas med massivt med testning och buggfixning. Det här ser man ofta i datorspel med litet team - man upptäcker buggar där de inte borde finnas i ett rimligt designat program med fungerande projektledning. I rollspel är motsvarigheten att se till att man har sunda och väldefinierade fundament - har man inte det kommer man att skapa lika många problem som man löser när man "fixar" saker.Men det är absolut inte tillräckligt med speltest för att produkten skall bli bra, och att även om speltest nära nog alltid är viktigt så är det inte alltid det viktigaste.
Det här tycker jag sätter fingret på något jag skulle värdera högt, och det är den egna erfarenheten. Jag är övertygad om att personer som själva spelar mycket, egna scenarion och andras, i genomsnitt skriver bättre äventyr. Och självklart är det viktigt att den man ber läsa också har gedigen erfarenhet.Inte sällan har jag också läst reflektioner från spelskapare som något år eller kampanj senare inser att "men visst, det där hade jag ju kunnat ändra". Visst att skaparens egna preferenser kan ändras över tid, men det tyder på att mer testning ändå ger mer insikter!