Re: Porr i Noir
Att visa sex, våld eller drogbruk så som det ser ut är inte "billigt" utan "ärligt".
Att däremot hymla med dessa ingredienser är spekulativt. Bondkomiken som gör alkoholism skojigt, och actionmatiné som gör våld glamoröst; de måste göra vissa avvägningar så att deras skildringar inte blir osmakliga; och de måste ha en mer genomtänkt genrevision. Våldet i Tom & Jerry är exempelvis inte spekulativt eftersom det är så utpräglat stilistiskt.
Att visa heroinmissbruk så som det ser ut vore alltså inte "billigt". Skall man klaga på noirgenrens sätt att gestalta droger skall du nog istället fokusera på hur den snarast mytologiserar Jack Daniels-drickande och cigarettrökande och visar dessa droger på ett stilistiskt sätt; hur de framställer cigarettfimpar såsom modeaccessoarer. Jag tar för givet att det finns sådana bilder i Noir, och jag tycker att det är en fungerande genrekonvention. Precis såsom när Indiana Jones skjuter ihjäl en arab på öppen gata så är det genremässig stilism. Man kan inte tolka det som om det vore verkligheten.
Du nämner också att ruttnade kroppar i soptunnor vore hemskt. Tja, "dumpas verkligen kroppar i soptunnor i någon större utsträckning?" frågar jag mig. Alltså; händer det i vare sig verkligheten eller noirverkligheten? Jag tror inte det. Dumpade kroppar i badkar fyllda med osläckt kalk, däremot, eller ruttnade kadaver som blivit nergrävda i marken... Det är desto vanligare. Regissören av LA Story hade inga problem med att visa ett sådant lik, som grävts ner under ett hus, så skaparna av Noir borde inte heller ha det. Det är verkligheten. Skall du klaga på något så bör du alltså klaga på Westerngenrens hängda män som svajar fint i sina snaror utan att bli alldeles lila i ansiktet och skita ner sig totalt. Det är de som glamouriserar liken och dödandet.
Nå; ser du min poäng? Det finns en skala mellan realism och stilism, och Noirs sexskildringar hamnar någonstans där i mitten. Att de har sex är inte "billigt", ty folk har faktiskt sex i verkligheten och dessutom är sex en viktig ingrediens i de narrativ som Noir kretsar kring.
Sättet noir visar sex på är inte heller för explicit. Däremot är det kanske (som med alla stilistiska drag) för overkligt. Folk är ju faktiskt ganska ugly när de knullar; inte som sköna grafiska konturfigurer i persiennskuggornas sken. En femme fatale kan aldrig ha illaluktande flytningar, och en cool privatdetektiv har förmodligen inte problem med för tidig utlösning, eller dylikt. Men den här "overkligheten" hör till noirgenrens konventioner, precis som Tom & Jerrys cartoonvåld eller som splattergenrens frossande i gore. Det känns helt meningslöst i mina ögon att klaga på ett noirspel för att de följer noirkonventionerna. Ska man klaga på dessa konventioner får man väl istället klaga på genren i sig. Klaga gärna på westerngenrens vackra lik, bondkomikens frejdiga fyllbultar eller på splattergenrens brutala äckel, men inte på de spel som är trogna sin genre.