Reddokk Fheg
Hero
krank;n55342 said:Det är för att de frågor SD "diskuterar" (läs: gastar okunnigt om) generellt är fel frågor. De diskuterar volymer och de vill ha assimulering. Deras problemformuleringar är inte bara "extrema", de är inåthelsike felaktiga.
Jag håller med om att vi behöver förbättra hur vi tar hand om de som finns här, och om de som kommer. Det finns väl ingen som tycker att det skötts optimalt? Däremot är svaret snarare återställning av skatterna till rimliga nivåer (dvs avskaffa diverse rikemansbidrag alliansen infört) och styra om pengar till att lösa problemet. En mer aktiv bostadspolitik till exempel räcker långt.
Men ghettona skapas ju inte av invandringspolitik utan för att vita svenskar tenderar att vilja flytta från områden dit det flyttar personer med mörk hudfärg. Det har jag lite svårt att se den politiska lösningen på.
Återigen -- deras lösningar är inte "extrema", de arbetar för att aktivt förvärra situationen genom att ta BORT alla system som idag ändå finns för att underlätta för invandrare att ta sig in i samhället.
Jag förstår att du tycker att det finns frågor där SD har en poäng. Jag har ännu inte hört någon sådan fråga, eftersom det förr eller senare landar i att de missar målet. "Det finns problem i svensk invandringspolitik" - javisst, det finns det som sagt i princip ingen som inte håller med om. Det är bara det att de problem SD målar upp bygger på en förljugen och gravt paranoid världsbild. Invandringspolitiken har problem, men inte de problem SD inbillar sig.
Klart det är fel, när man istället kan ha ett rimligt skattetryck och effektivt användande av de pengar som finns. Styr om mer pengar till projekt för att få ut invandrare i samhället, minska klassklyftorna och ha en aktiv bostadspolitik så löser sig problemen. Stänger vi gränserna löser vi inga problem, för vi blir av med de skattepengar invandrare bidrar med -- de företag de startar, den konsumtion de gör, och så vidare. Sverige har problem, men de beror inte på att vi har för många invandrare. Det finns problem i invandringspolitiken, men de problemen är inte de som lett till de stora samhällsproblemen. SD och de som delar deras problemformuleringar gör det alldeles för lätt för sig och kopplar samman två problem helt grundlöst.
Det handlar inte om att "blunda". Det handlar om att inte dela vanföreställningar. Det är dessutom rätt förolämpande att du tycks tro att "vi andra" egentligen ser samma problem men väljer att inte bry oss -- när det snarare är så att vi helt enkelt inte håller med om hur problemen är beskaffade.
Ja, felaktiga förenklingar är attraktiva i osäkra tider.
Kanske, men om man inte har rasistiska vanföreställningar och paranoida fantasier om att invandringen är det som skapar otrygghet i samhället så borde man nog rösta på något annat parti.
Självklart är problemet med SD just att de lyckas lura en så stor del av befolkningen att gå med på deras bisarra världsbild.
Om ett parti växte sig stort på att få många att tro att månen var gjord av ost och på väg att ramla ner på jorden så skulle det fortfarande inte få mig att försöka lösa "fallande ostmåne-problemet". Det skulle få mig att vilja lösa "varför i helvete går folk på den där smörjan"-problemet.
jag håller med om att Sd ofta inriktar sig på fel saker och går på befintliga problem från fel håll. men ändå tas dessa problem upp.
Att det tex fins ett problem i sverige med radikala muslimska grupper som sprider budspak om förtryck och motsäger sig lika rättigheter för alla. ÄR et problem som SD tar upp även om deras sätt att gå på problemet är felaktig och likaså lösningen.
problem är inte muslimer. och för att lösa det ska inte muslimer bekämpas.
Problemet är vissa grupper med muslimska radikaler som inte står för vad majoriteten av vad muslimer är. Så att som SD försöka stoppa muslimer är helt fel och riktigt löjligt. nästan som att utvisa hela hockeylaget för att en spelare gör en ful tackling
men min poäng är att även om SD (I de allra flesta fall) med rätta motarbetas så tas frågan upp i alla fall. Vilket ger de andra partierna en möjlighet att både stoppa Sd i många fall men även komma med egna lösningar på problem. och säkert kunna vinna tillbaka flera röster från SD på köpet. eftersom jag misstänker att flera som röstar på SD mer än gärna skulle välja ett annat parti om något parti ens vågade se kritiskt på detta och ta tag i det.
Vilket inte är fallet i dagens läge. Tyvärr går de tvärt emot SD och till stor del ställer sig bakom fel muslimska grupper i sin protest mot SD. Vilket deffenetivt inte gýnnar den stora majoriteten av muslimer i landet.
I sverige stöder vi ju till och med Hizb ut-Tahrir som i mångt ock mycket har samma värderingar som IS förutom att de tar avstånd från våld. men som öppet säger att de är emot demokrati ock jämstäldhet. och som är så pass extrema att de är förbjudna i flera muslimska länder i mellanöstern
Det är i stort sett som om vi skulle stödja en nazistisk grupp.
och problemet med detta är att när sådant tillåts så ökar det allmänna "ogillandet" mot vanliga sekulära muslimer som inte stödjer grupper som denna och inte har samma åsikter. men när sådana grupper får hållas och i flera fall bli ansiktet utåt för muslimer så ökar det ogillandet och detta drabbar som sagt även de sekulära muslimer som utgör majoriteten av muslimer i landet
jag anser att SD bör motarbetas men det görs på fel sätt. I stället för att leka sandlåda och vara tvärs över bara för att det är SD. har ju de andra partierna möjlighet att utnyttja SD's egna förslag till att motarbeta dem och få dem att förlora anhängare. som det ser ut nu så eldar de andra partierna bara på SD och om detta försätter tror jag tyvärr att SD kommer att växa ännu mer