Precis men oftast kan du inte göra detta öppet i sverige utan att klassas som islamofob. Sitter du med vänner och pratar är et ju en sak. men annars finns risken där
ja jag håller med om att de går för långt men det är bra att det finns ett parti som är islam kritiska.
För säga vad man vill i de muslimska länderna råder det ett underskott på demokrati och ett överskott på våld. så man kan inte säga att det är en liten minoritet av muslimerna som står för detta. Senaste valet i egypten valde över halva landets befolkning att rösta på det muslimska partiet som inte står för lika värde på människor och inte för demokrati. det är inte en liten minoritet.
Nu säger jag inte att de flesta muslimer som kommer till sverige är sådana. de flesta muslimer jag känner är väl ungerfär som vem som helst. Sekulära muslimer. Men här i svergie behövs det städas bland muslimernas organisationer. det finns allt för radikala organisationer här.
De står knappast för majoriteten av muslimerna i sverige men just därför behövs det städas bland dem för muslimernas skull. att låta radikala organisationer vara ansiktet utåt för muslimerna i sverige är fel mot den stora massan med muslimer som inte är radikala
Det är faktiskt vad jag anser om kristendomen. jag kallar den för en hat religion eftersom det är vad den i grunden bygger på. men det är inget jag går och pratar om i allmänhet.
och det betyder inte att jag har något emot kristna. Det är religionen jag ogillar. jag dömer inte någon på grund av vad de tror på. eller vilka åsikter de har. vi får alla tro vad vi vill så länge vi inte försöker påtvinga andra våran tro. så ser jag det
Självklart får jag det. men jag har ju även rätt att vara kritiskt mot andra kulturer och länder
Ja detta är en fråga utan enkelt svar. Men jag ser det oftast som att en kultur innehåller olika aspekter och delar. och även om man tillhör en kultur behöver man inte gilla eller ens acceptera alla aspekter av kulturen. Därför har jag inget emot någon bara för att han kommer från en kultur där könsstympning är vanligt för att ta ett exempel. För att bara för att han kommer från en sådan kultur betyder det ju inte att han håller med om just det.
Jag har själv aldrig blivit det heller men jag vet av de som blivit det så det händer. och även inom media och politiken finns denna tendens. Om någon yttrar sig kritiskt till islam. även om det bara gäller en vis bit inom islam eller de mer radikala grupperna
Rasist har jag dock blivit kallad några gånger. En gång för att jag bad ett par invandrare att städa upp efter sig vid grillplatsen utanför hyreshuset där jag bodde.
En gång för att jag inte skarp ogillade en invandrare jag jobbade med. och anledningen att jag ogillade honom hade inget alls med hans ursprung att göra utan för att han var otrevlig, lat och betedde sig väldigt dåligt mot kvinnorna på jobbet. Men att jag inte gillade detta gjorde mig vist till rasist