Re: Skilj på begreppen
Men spelsystemet måste kunna representera utrustning och vapen (och spelvärld) på ett tillfredsställande sätt annars blir det bara knasigt.
Och du ser ingen skillnad på att 'representera' och 'förse med'?
Att kunna representera en Rapidfire Tac-Nuke Cannon innebär att reglerna funkar för en sådan, inte nödvändigtvis att den finns listad i vapenlistan.
Men spelsystemet måste kunna representera utrustning och vapen (och spelvärld) på ett tillfredsställande sätt annars blir det bara knasigt.
Självklart, och då kommer vi till den andra delen av generella system: spelvärldsbeskrivningar.
Ett generellt system består av en regelkärna, tänkt att fungera med de flesta världar.
Till detta kommer det världsbeskrivningar, även dessa generella, det vill säga tänkta att fungera med de flesta system.
Köp en av den förstnämnda och en eller flera av de sistnämnda.
Men tänk om jag vill ha regler för heroiskt spelade och inte vill köra någon sorts halvfriform.
Jag pratar inte om friform.
Jag pratar om att spela efter reglerna men att anpassa spelstilen. Om någon vill svinga sig i takkronan medan han smattrar med en M60 i ena handen så skulle man i realistiskt stil ge en modifikation på ungefär minus 25 (GURPS-skala). Kör man heroiskt så hör det till världen att man gör sådant och för en hjälte är det inte svårt, så han får kanske minus 5 i stället.
Hur är det friform och hur ändrar det systemet?
Som det Discworld-fan jag är så införskaffade jag GURPS Discworld.
Jag håller med om att det var ett underligt supplement för GURPS. Jag skulle föredragit ett enklare system i stil med Paranoia.
Men här har vi en viktigt detalj. Det är oftast inte världens fysikaliska regler som skiljer så att det inte funkar. Det är berättarstämningen. Både Discworld och Paranoia är humoristiska fast-and-furious-spel, och kräver därför ett lättviktigt system som gjort det till en poäng att inte hålla på med några detaljer. Man målar så att säga med roller i stället för med en pyttepensel. Jag påpekar det här för att på flera sätt i tråden diskuteras det från utgångspunkten att det är världens naturlagar i första hand som påverkar om ett system funkar eller inte, vilket oftast inte är det verklaga problemet.