Dr_Dängrot
Myrmidon
Det är inte bara Rift utan i stort sett allt som Kevin Siembieda vidrört.Rift
Alltså Wtf.
om jag medvetet försökte skriva ett opedagogisk spel så hade det varit mer pedagogiskt än rift.
Det är inte bara Rift utan i stort sett allt som Kevin Siembieda vidrört.Rift
Alltså Wtf.
om jag medvetet försökte skriva ett opedagogisk spel så hade det varit mer pedagogiskt än rift.
+1 för Blades in the dark.Jag har läst många spel på sistone där jag inte får reda på vad rollpersonerna gör förrän efter 70-100 sidor in i spelet. Neotech Edge, Vindsjäl och Blades in the Dark, exempelvis. Blades är jättekonstigt. Den börjar jättepedagogiskt och så tappar den hela bollen och jag satt mest och funderade på varför jag läste allt det där
Ja. Så länge det är rollspel som riktar sig till första gångs användare. I annat fall nej.Behövs verkligen "Vad är ett rollspel"-kapitlet idag?
Fast jag adresserade ju fallet med förstagångsanvändare i mitt inlägg?Ja. Så länge det är rollspel som riktar sig till första gångs användare. I annat fall nej.
Tycker det är en jättebra fråga. Någonstans måste författaren förklara hur man ska spela spelet. "Vad är rollspel" behöver dock inte vara rätt sätt att göra det på. Gamla DoD hade ett spelexempel i ett separat häfte och till och med ett solorollspel i början av regelboken.Jag har för övrigt funderat på en grej: Behövs verkligen "Vad är ett rollspel"-kapitlet idag?
Med tanke på att många nya spelare verkar lockas till hobbyn av AP eller av redan rollspelande vänner tror jag att behovet av ett sådant kapitel blivit avsevärt mindre. Däremot är det fortfarande viktigt att beskriva hur just det aktuella rollspelet är tänkt att spelas. Annars är risken stor för missförstånd och besvikelse.Behövs verkligen "Vad är ett rollspel"-kapitlet idag?
Haha, ja detta var ju mitt exempel också men jag misslyckades tydligen att skriva ut spelets namn.Detta är ju ett av mina favoritspel, men jag måste erkänna att SRR har usrl pedagogik på alla sätt och vis.
Exakt, att förklara hur det aktuella spelet är tänkt att spelas tycker jag är oändligt mer pedagogiskt!Med tanke på att många nya spelare verkar lockas till hobbyn av AP eller av redan rollspelande vänner tror jag att behovet av ett sådant kapitel blivit avsevärt mindre. Däremot är det fortfarande viktigt att beskriva hur just det aktuella rollspelet är tänkt att spelas. Annars är risken stor för missförstånd och besvikelse.
Ja, jag tror att om vi hade gett upp när vi fått SRR i händerna så hade vi inte suttit här, 30 år senare, och pratat om det. Det fanns ju något gömt bakom alla tabeller och tråktexter. Det handlade bara om att gräva sig tillräckligt djupt in!Kanske är det att jag fick SRR när jag var tio elva år och bara vill återuppleva det traumat eller så är det någon annan störning för jag kan verkligen inte, för mitt liv, oavsett hur jag anstränger mig, identifiera känslan av att jag är irriterad på ett rollspel för att det är opedagogiskt. Jag tror inte ens jag ser det som något att sträva efter, lite som att måla de flesta läsupplevelser som jag minns med rollspel är ju de som tagit emot lite, när en slår sig ner med en läsk eller whisky, tittar på boken och säger, nu jävlar ska vi bli ett du och jag!