Nekromanti Operation : Fatta D&D

solvebring

Superhero
Ja, som ni vet så skaffade jag ju ett bunt D&D3.5 Ed för ett tag sedan.
Bollade lite med några av er här om spelmattor, taktiker, de väsentliga delarna av spelgrunden osv.
Alltihop dog tyvärr ut när jag efter ett tag med Players Handbook kom fram till att jag är en idiot som inte förstår mig på någonting. Så kändes det ungefär.

Idag när jag och en polare satt och snackade om det under lunchen kom jag fram till att det nog skulle vara enklare att börja i andra änden; att bruka det i praktiken istället för att bara plugga.
Så, jag skaffade lite formulär och genast kunde jag se sammanbanden. Nu sitter jag dock i skolan och böckerna ligger hemma. Men jag tänkte att jag nu i veckan skall försöka mig på att göra en karaktär. Att läsa om karaktärsskapandet i PH var nämligen bara förvirrande...
- Tabell hit, och tabell dit, bla bla bla...
... Men att nu se formulären och lägga ihop ett och ett kändes ganska självklart. Man förstår hur funktionerna skall räknas in och länkas av att se formulären.

Dock vill jag höra mig kring lite om ni har några tips och råd. Finns det några vanliga blunders som kan uppstå under karaktärskapandet, finns det något specifikt jag bör tänka extra på osv?
Nåväl, då jag skapat karaktären tänkte jag spela lite med den "mot mig själv" för att se hur det fungerar.
Några speciella tips där?
... Finns det några bitar man kan skippa - utan att tappa väsentliga spelgrunder - innan man avancerat sig om några år, och finns det bitar men verkligen skulle behöva träna på redan från början för att senare kunna spela utförliga D&D-sessioner?

Kort och gott: Det jag söker är allmänna nybörjartips för D&D3.5 Ed. Jag vore er hjärtligt tacksam för alla förenklingar och stöttepelare ni kan bidra med.
Danke!

P. S. Hur långt kan man ta sig stridsmässigt utan matta och figurer... Kommer jag tappa mycket på det? Iof har jag lite olikfärgade stenar och DoDs gamla golvplaner... D. S.

Jarl

Hero
Så vitt jag förstått så är just karaktärsskapandet den största utmaningen i hela D&D3.5. Det ska gå rätt lätt att skapa helt värdelösa karaktärer (vilket tydligen kan visa sig antingen i början eller efter 10+ levels). När folk pratar om vad som blev bättre i 4th ed så är det just det att man inte längre kan misslyckas så kapitalt som innan.

...så lycka till! :gremsmile:

Nej men seriöst så antar jag att om man vill ha karaktärer som överlever ett tag så behöver man besöka lite forum för att undvika de största fallgroparna.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vill du ha en framgångsrik grupp i D&D3.5 bör du tänka på följande:

1. En väl sammansatt grupp. En grupp med bara fighters blir överjävligt bra på att sparka stjärt i strid, med klarar sig dåligt mot andra typer av utmaningar (och en spell som kräver ett Will save kan vara helt förödande). Välj rollpersoner som är bra på olika saker.

2. Förstärk dina styrkor. Undvik att försöka jämna ut din rollpersons styrkor och svagheter. Det är bättre att du blir ännu bättre på det du redan är bra på, och att någon annan är bra på det du är dålig på.

G

Guest

Guest
solvebring said:
P. S. Hur långt kan man ta sig stridsmässigt utan matta och figurer... Kommer jag tappa mycket på det? Iof har jag lite olikfärgade stenar och DoDs gamla golvplaner... D. S.
Nu kommer säkert någon att börja härja, men jag vill påstå att du inte klarar dig alls utan matta och figurer. Visst, du skulle säkert "klara" dig, men du skulle riskera att missa MASSOR med detaljer, speciellt eftersom du är n00b. Olikfärgade stenar och DoD´s gamla golvplaner fungerar utmärkt.

Man kan dessutom göra egna.
Jag köpte en stor plexiglasskiva, kluddrade ett rutnät under skivan, klistrade fast ett så "neutralt" papper [fungerar både som dungeon och stenig utomhus miljö] som möjligt på undersidan. Nu kan jag rita korridorer och rum direkt på plexiskivan och sedan snabbt sudda ut när det är dags för nästa strid...

Angående karaktärsskapandet så tycker jag faktiskt det är e av det lättaste i DoD 3.5. Sure, om du sitter och klurar på en build [1-20] så kan det vara lite småbökigt. Men lvl 1 gubbar tar ju inte mer är 5 min att göra.

1. slå grundisar [eller sätt ut].
2. Välj Ras
3. Anteckna eventuella Rasegenskaper och bonus.
4. Välj Klass.
5. Skriv upp lvl 1 förmågor/besvärjelser osv, se klassbeskrivningen för tips.
6. Köp Skills, se klassbeskrivningen för tips.
7. Välj Feat/s, se klassbeskrivningen för tips.
8. Plocka utrustning som passar, se klassbeskrivning för tips.
9. Välj Alignment och eventuellt läs på om din klass och din ras för att få lite mer "koll på läget" Se till att du kan och behärskar dina förmågor/besvärjelser/feats.
10. Namn, utseende, ålder och eventuell kort bakgrund.
11. Ut och bonka kobolder!

Nåväl... Använd Battlegrid och lycka till!

Arfert

Facit
Du har rätt, en enkel spelplan som du beskriver underlättar massor, speciellt i komplicerade stridssituationer... samtidigt behöver man inte köra med den hela tiden; när vi kör City of the Spiderqueen just nu med den på forumet ökände Caligula som (utmärkt) DM så ritar vi på ett vanligt rutat kollegieblock, utom i vissa stridssituationer där taktik är viktigt (vilket är ganska ofta, iofs). Det funkar finfint.

solvebring

Superhero
Inget spel är planerat ännu. Jag har bara tänkt att lära mig spelet (grunderna för att kunna börja spela iaf) så får jag se senare vilka vi blir som lirar det.

solvebring

Superhero
Danke, det känns verkligen värt att minnas. Speciellt det du säger om utvecklingen.
- Blir hellre bäst på några saker än en medelmåttig på allt. Check! :gremwink:

solvebring

Superhero
Jojo, du får det att låta så enkelt. Visst, det är det säkert också bara man fått göra det några gånger.

Jag vet dock inte ens hur levelsystemet funkar än. Men det antar jag blir en senare fråga. Kan ju vara kul att veta hur man knåpar ihop en lvl 1 karaktär till att börja med. Då kan man ju i alla fall börja spela någon gång om inte alltför många tusen år.

Nåväl, jag har just stött på ett problem här nu när jag skulle börja göra första testkaraktären.
Jag använder mig av detta formulär förövrigt.
Nåväl, det är det här med Ability Scores som spökar.
Hur skall de föras in?

Längst till vänster ligger ju "TOTAL". Därefter, åt höger, ligger "BASE SCORE + RACIAL MOD", sedan "ENCHANTMENT BONUSES", "MISC. BONUSES", "MISC. PENALTIS" och sist "MODIFIERS". Enchanments har väl med prylar med stöter på och använder sig av ingame som ger olika bonusar osv. Det skiter vi i. Misc likaså antar jag. Det jag undrar över är dock hur man skall föra samman detta.
Är TOTAL det som slagits fram med tärningarna som grund, eller är det hela skiten - hela raden - sammanräknad, även med akutell Abilitys MODIFIER inräknad?

Vad menas förresten med >Base Score< vid Racial Bonus?

Nåväl, sedan i spel när man skall använda en ability tar man alltså hela TOTAL, om det var hela raden sammanräknad, eller tar man Modifiern och lägger till olika bonuses och penalties som står där bedvid, om istället TOTAL var de grundande tärningsslagen?

Ja, en jävla röra. Hoppas någon förstår vad jag menar...

Organ

Out of time, out of mind
Jag vet dock inte ens hur levelsystemet funkar än.
Det är busenkelt. Förfarandet med XP är mycket enklare än vad du är van med. Man "köper" inget för sina XP utan man samlar dem bara på hög. När level 1-figgen skrapat ihop 1.000 XP säger det "ping" och denne blir level 2. När XP-högen utökats med 2.000 till, vid totalt 3.000 poäng alltså, säger det "ping" igen och det är dags att kliva upp på level 3. Och så fortsätter det, med flera "ping" vid jämna intervaller, allt enligt tabellen på sid 22.

/Anders

solvebring

Superhero
Det är busenkelt. Förfarandet med XP är mycket enklare än vad du är van med. Man "köper" inget för sina XP utan man samlar dem bara på hög. När level 1-figgen skrapat ihop 1.000 XP säger det "ping" och denne blir level 2. När XP-högen utökats med 2.000 till, vid totalt 3.000 poäng alltså, säger det "ping" igen och det är dags att kliva upp på level 3. Och så fortsätter det, med flera "ping" vid jämna intervaller, allt enligt tabellen på sid 22.
Men hur får man sin experience?
Är det X antal poäng per varelse i Monsterboken, per äventyr osv eller?

G

Guest

Guest
solvebring said:
Jojo, du får det att låta så enkelt. Visst, det är det säkert också bara man fått göra det några gånger.

Jag vet dock inte ens hur levelsystemet funkar än. Men det antar jag blir en senare fråga. Kan ju vara kul att veta hur man knåpar ihop en lvl 1 karaktär till att börja med. Då kan man ju i alla fall börja spela någon gång om inte alltför många tusen år.

Nåväl, jag har just stött på ett problem här nu när jag skulle börja göra första testkaraktären.
Jag använder mig av detta formulär förövrigt.
Nåväl, det är det här med Ability Scores som spökar.
Hur skall de föras in?

Längst till vänster ligger ju "TOTAL". Därefter, åt höger, ligger "BASE SCORE + RACIAL MOD", sedan "ENCHANTMENT BONUSES", "MISC. BONUSES", "MISC. PENALTIS" och sist "MODIFIERS". Enchanments har väl med prylar med stöter på och använder sig av ingame som ger olika bonusar osv. Det skiter vi i. Misc likaså antar jag. Det jag undrar över är dock hur man skall föra samman detta.
Är TOTAL det som slagits fram med tärningarna som grund, eller är det hela skiten - hela raden - sammanräknad, även med akutell Abilitys MODIFIER inräknad?

Vad menas förresten med >Base Score< vid Racial Bonus?

Nåväl, sedan i spel när man skall använda en ability tar man alltså hela TOTAL, om det var hela raden sammanräknad, eller tar man Modifiern och lägger till olika bonuses och penalties som står där bedvid, om istället TOTAL var de grundande tärningsslagen?

Ja, en jävla röra. Hoppas någon förstår vad jag menar...
Total är alltså din gubbes TOTALA värde i grundisen efter alla modifikationer. I början behöver du egentligen bara fylla i två värden: Grundegenskapens Totalvärde och Modifikations värdet. Alltså: om din dvärg har 16 i en grundegenskap [inklusive eventuella rasmodifikationer] så fyller du i 16 under Baserutan, sen 16 i Total. Sen får gubben +3 i grundisen mod.

Sen under spelets gång så ommer dina grundisar att hoppa fram och tillbaka [förhoppningsvis bara framåt] tack vare exempelvis magiska prylar. Egentligen spelar det ingen roll var du skriver upp det. Men försök bara hålla reda på vad som är din gubbes BASE-värden, det gubben får från prylar och slutligen bonus då får från eventuellt tillfälliga buffar.

G

Guest

Guest
Det står i Dungeon Master Guide hur du som DM exakt fördelar XP. Men du kan göra det väldigt enkelt i början, vilket jag rekommenderar. Dela ut levels istället. Säg att ditt första äventyr är uppdelat i 3 delar:

1. Striden på vägen till grottan.
2. Ett gäng strider i grottan.
3. Onda magikern kommer i slutet för att banka på rollpersonerna.

Då kan det kanske vara lämpligt om spelarnas karaktärer levlar efter de 2 första punkterna. Du ger dom alltså en level rakt av. När dom är lvl 2 är det dags för punkt 3. Då kan du kanske till och med planera in en bonuslevel om dom lyckas fimpa trollkarlen...

Alltså, vad jag menar är att du i början kan dela ut lvl lite hur du vill. 1 lvl per äventyr är en bra grundregel. Iaf de första 5-6 levlarna. Det roliga med D&D är just att levla, och om DM snålar med XP så är det inget roligt...

Organ

Out of time, out of mind
Anledningen till att det kan verka svårt är bara att formuläret ska funka även när du är level 20. Många av rutorna kommer att användas först långt senare om man startar på level 1.

Base Score är det värde du slår fram med tärningarna. I rutan "Base Score + Racial Mod" skriver du alltså in tärningesresultatet + eventuell rasmodifikation. Om du så småningom får någon magisk pryttel eller dylikt som ökar på något värde så förs det in på "Enhancement Bonus". Allt läggs sedan ihop och skrivs in på "Total". I rutorna längst till höger, "Strength Modifier" på styrkeraden t.ex., fyller du i den eventuella modifikation som varje totalvärde genererar, allt enligt tabell 1-1 på sid 8. Detta värdet är det som används så fort man försöker göra något som relaterar till ett grundvärde. Om du t.ex. försöker knuffa undan ett klippblock så lägger du till din Strength Modifier till slaget du slår för att se om du lyckas. Ett värdes modifikation är egentligen viktigare att veta än det egentliga värdet.

/Anders

solvebring

Superhero
Alltså, vad jag menar är att du i början kan dela ut lvl lite hur du vill. 1 lvl per äventyr är en bra grundregel. Iaf de första 5-6 levlarna. Det roliga med D&D är just att levla, och om DM snålar med XP så är det inget roligt..
Låter som en mycket bra idé. Kan tänka mig att karaktären börjar bli lite roligare runt lvl 5 sisådär också.

solvebring

Superhero
I rutan "Base Score + Racial Mod" skriver du alltså in tärningesresultatet + eventuell rasmodifikation.
Ahhhh... Så förbaskat träskalledum jag är!
Det är ju helt självklart nu när du säger det. Typiskt. :gremwink:

I rutorna längst till höger, "Strength Modifier" på styrkeraden t.ex., fyller du i den eventuella modifikation som varje totalvärde genererar, allt enligt tabell 1-1 på sid 8. Detta värdet är det som används så fort man försöker göra något som relaterar till ett grundvärde. Om du t.ex. försöker knuffa undan ett klippblock så lägger du till din Strength Modifier till slaget du slår för att se om du lyckas. Ett värdes modifikation är egentligen viktigare att veta än det egentliga värdet.
Jo, det där har jag förstått. Det var en bland de prylar som direkt kändes glasklara. Totalvärdet generar modifiern... Suveränt fint system måste jag säga.

Organ

Out of time, out of mind
Precis som Lexx säger så går det alldeles utmärkt att höfta XP-utdelningen. Det är t.o.m. ett sätt som beskrivs i Dungeon Masters Guide, så man åsidosätter inte ens någon regel genom att göra så. Om du däremot vill räkna XP på det traditionella sättet så använder du tabellen 2-6 på sid 38 i DMG. Varje sak som kan genera XP, oavsätt om det är ett monster, en fälla eller något annat, har en Challange Rating. Denna tillsammans med rollfigurernas medellevel bestämmer exakt hur många XP som genereras om spelarna lyckas besegra det. (Detta XP-värde delas jämt mellan alla spelarna.) Om en encounter består av flera saker, t.ex. en hög med orcer eller ett banditgäng, så läggs dessa ihop. (Se sid 48.) Om du tänker köra färdiga äventyr så är det jobbet vanligtvis gjort åt dig, och det är i stort sett bara att dela ut XP efter att spelarna plöjt igenom encountern.

/Anders

solvebring

Superhero
Sitter här och pillar nu...
Har kommit till rubikeN >Rerolling<...
Om man har 0 eller mindre i sina modifiers innan något annat lagts till räknas värdet som dåligt och man bör därför slå om de siffrorna... "Varför?" säger jag?
Är inte det lite väl överdrivet. Känns ju som om man lika gärna kan bestämma sina siffror själv utan tärningar i så fall?

Jag menar, om man slår 4T6 och tar bort den sämsta, och sedan får bestämma själv vart man lägger in sina värden, räcker inte det gott och väl då? ...Borde man helt enkelt inte bara få acceptera att man har 0 eller faktiskt någon minusmodifier?

... Tja, en tanke bara, för jag tyckte att rerolling-förslaget känns lite väl "mamma, mamma, jag fick inte värdet jag vill haaa!" Om man skulle lyssna på detta betyder det att man slår om allting som är under 10.

Ni känner dock systemet bättre än vad jag gör och kan säga om det verkligen inte är någon idé att ha någon ability under 10 eller ej.

solvebring

Superhero
Precis som Lexx säger så går det alldeles utmärkt att höfta XP-utdelningen. Det är t.o.m. ett sätt som beskrivs i Dungeon Masters Guide, så man åsidosätter inte ens någon regel genom att göra så. Om du däremot vill räkna XP på det traditionella sättet så använder du tabellen 2-6 på sid 38 i DMG. Varje sak som kan genera XP, oavsätt om det är ett monster, en fälla eller något annat, har en Challange Rating. Denna tillsammans med rollfigurernas medellevel bestämmer exakt hur många XP som genereras om spelarna lyckas besegra det. (Detta XP-värde delas jämt mellan alla spelarna.) Om en encounter består av flera saker, t.ex. en hög med orcer eller ett banditgäng, så läggs dessa ihop. (Se sid 48.) Om du tänker köra färdiga äventyr så är det jobbet vanligtvis gjort åt dig, och det är i stort sett bara att dela ut XP efter att spelarna plöjt igenom encountern.
Okej, det låter najs och enkelt. Mycket enklare än vad jag föreställt mig faktiskt. Trodde det skulle vara fetkrångligt och en massa pillipill och räknande.

Organ

Out of time, out of mind
Jo, det där har jag förstått. Det var en bland de prylar som direkt kändes glasklara. Totalvärdet generar modifiern... Suveränt fint system måste jag säga.
True20 tar det hela ett steg till och har kastat ut grundvärdena och använder istället bara bonusar. Så istället för att t.ex. ha Dex 14 så har man Dex +2.

/Anders