solvebring
Superhero
Ja, som ni vet så skaffade jag ju ett bunt D&D3.5 Ed för ett tag sedan.
Bollade lite med några av er här om spelmattor, taktiker, de väsentliga delarna av spelgrunden osv.
Alltihop dog tyvärr ut när jag efter ett tag med Players Handbook kom fram till att jag är en idiot som inte förstår mig på någonting. Så kändes det ungefär.
Idag när jag och en polare satt och snackade om det under lunchen kom jag fram till att det nog skulle vara enklare att börja i andra änden; att bruka det i praktiken istället för att bara plugga.
Så, jag skaffade lite formulär och genast kunde jag se sammanbanden. Nu sitter jag dock i skolan och böckerna ligger hemma. Men jag tänkte att jag nu i veckan skall försöka mig på att göra en karaktär. Att läsa om karaktärsskapandet i PH var nämligen bara förvirrande...
- Tabell hit, och tabell dit, bla bla bla...
... Men att nu se formulären och lägga ihop ett och ett kändes ganska självklart. Man förstår hur funktionerna skall räknas in och länkas av att se formulären.
Dock vill jag höra mig kring lite om ni har några tips och råd. Finns det några vanliga blunders som kan uppstå under karaktärskapandet, finns det något specifikt jag bör tänka extra på osv?
Nåväl, då jag skapat karaktären tänkte jag spela lite med den "mot mig själv" för att se hur det fungerar.
Några speciella tips där?
... Finns det några bitar man kan skippa - utan att tappa väsentliga spelgrunder - innan man avancerat sig om några år, och finns det bitar men verkligen skulle behöva träna på redan från början för att senare kunna spela utförliga D&D-sessioner?
Kort och gott: Det jag söker är allmänna nybörjartips för D&D3.5 Ed. Jag vore er hjärtligt tacksam för alla förenklingar och stöttepelare ni kan bidra med.
Danke!
P. S. Hur långt kan man ta sig stridsmässigt utan matta och figurer... Kommer jag tappa mycket på det? Iof har jag lite olikfärgade stenar och DoDs gamla golvplaner... D. S.
Bollade lite med några av er här om spelmattor, taktiker, de väsentliga delarna av spelgrunden osv.
Alltihop dog tyvärr ut när jag efter ett tag med Players Handbook kom fram till att jag är en idiot som inte förstår mig på någonting. Så kändes det ungefär.
Idag när jag och en polare satt och snackade om det under lunchen kom jag fram till att det nog skulle vara enklare att börja i andra änden; att bruka det i praktiken istället för att bara plugga.
Så, jag skaffade lite formulär och genast kunde jag se sammanbanden. Nu sitter jag dock i skolan och böckerna ligger hemma. Men jag tänkte att jag nu i veckan skall försöka mig på att göra en karaktär. Att läsa om karaktärsskapandet i PH var nämligen bara förvirrande...
- Tabell hit, och tabell dit, bla bla bla...
... Men att nu se formulären och lägga ihop ett och ett kändes ganska självklart. Man förstår hur funktionerna skall räknas in och länkas av att se formulären.
Dock vill jag höra mig kring lite om ni har några tips och råd. Finns det några vanliga blunders som kan uppstå under karaktärskapandet, finns det något specifikt jag bör tänka extra på osv?
Nåväl, då jag skapat karaktären tänkte jag spela lite med den "mot mig själv" för att se hur det fungerar.
Några speciella tips där?
... Finns det några bitar man kan skippa - utan att tappa väsentliga spelgrunder - innan man avancerat sig om några år, och finns det bitar men verkligen skulle behöva träna på redan från början för att senare kunna spela utförliga D&D-sessioner?
Kort och gott: Det jag söker är allmänna nybörjartips för D&D3.5 Ed. Jag vore er hjärtligt tacksam för alla förenklingar och stöttepelare ni kan bidra med.
Danke!
P. S. Hur långt kan man ta sig stridsmässigt utan matta och figurer... Kommer jag tappa mycket på det? Iof har jag lite olikfärgade stenar och DoDs gamla golvplaner... D. S.