Nekromanti OrcWorld

DarkMystic

Swordsman
OrcWorld verkar vara ett mycket bra rollspel med konstiga regler och rent utsagt en underbar bakgrund. Men vad jag har hör finns det folk som hatar det och jag undrar hur man kan hata detta underbara rollspel?

chrull

Stockholm Kartell
Orkworld och jag.

• De fula bilderna
  • Den totalt korkade layouten
  • Att den korkade layouten dessutom är ful och försvårar läsningen
  • ett ord: radbrytningar
  • språket den är skriven på.
  • Det totalt idiotiska påhittade språk orkerna ska tala.
  • jättelika musslor med fångsttunga.
  • Dvärgar med tvåhandssvärd

Storuggla

Champion
Wick

"Orkworld är ett löjligt spel av en löjlig man."

Wick är inte löjlig, han... öhhh... okej, han var inte löjlig när han gjorde Legend of the Five Rings i alla fall. Då var han cool.

Storuggla, men sen.. ujj...

Sodivra

Champion
Och jag.. Naturligtvis.

Jag kanske ska börja med att förklara att DarkMystic är en av mina spelare som jag snackat Orkworld med, och som jag även berättat för om kritiken jag hört om det från forumet, så han är ingen multipel användar-flamebait jag har gjort. :gremwink:

Men eftersom chrull har bett mig ta upp vad jag tycker är bra med spelet så är det väl bäst att jag bemöter kritiken. Ja, ni satt säkert alla (som följt Orkworld-diskussionerna på forumet) och väntade på att jag skulle svara, men jag vill inte bli ”Orkworldförsvararen”, försvara Orkworld bara för sakens skull.. Även om det nu är ett spel jag verkligen gillar.

...

De första grejerna är inte så mycket att diskutera egentligen, som den relativist jag är (medans chrull är en kritiker) tycker jag det är rätt uppenbart att det handlar om smak och personliga preferenser, kolla bara:

[*]Bilderna gillar jag, förutom omslaget och uppslaget "All orks look alike?". (Fast bilderna tyckte visst du också var okej, nåja.
[*]Layouten tänker jag inte ens på.
[*]Språket gillar jag, den är skriven i en soft meta-stil i klass med Krilles Västmark, och dessutom väldigt bra så.
[*]Ork-språket brydde jag mig inte så mycket om, jag vet inte hur jag skulle kunna irritera mig på det - Förutom att vissa ord är förvrängd engelska, vilket är lite osnyggt. Vissa bitar däremot, som "att ha fana" (att "ha hand", ha överläge" eller bash-prefixet ("stor-" som överstemodern eller krigarguden.) tyckte jag var helmysigt.
[*]Musslan däremot, är inte det en bild på Gorlam? (En stor groda som vaktar dödsriket.) Nja, det är väl en mussla. Big deal, det står inget om den (vilket iofs gör det till en rätt värdelös illustration) så man måste inte ha med den. Inget jag stördes av heller. (Edit: Kollade upp, definitivt Gorlam.)

Men det var ju bara detaljer, och inte tror jag vi kommer någon vart av att diskutera dom heller -Din riktiga kritik är ju mot att istället för orcher/orcer/orker så handlar Orkworld det gröna människonomader.

Det tycker inte jag. Orkerna har en noggrant beskriven kultur, vilket gör dom mer främmande än ett monster med några karakteristiska drag applicerade. Visst hade man kunnat kalla dom något annat än orker, men om man som jag tycker att de ändå är rätt orciska så funkar det bra. Det ger en något att utgå från, och ger en extra nyansskillnad åt dom.
Om man inte tycker att de är rätt orciska så kanske det är för att det är tradition att använda orcer som fula, elaka kanonmatare utan egen personlighet, och då fungerar en sådan här skildring som en tankeställare. Sånt gillar jag, jag använde därför orcher på samma sätt i kampanjen Lilla Staden vid Berget.

Men det är ju bara jag, alltså.

Några saker i kritiken däremot tycker jag inte bara annorlunda om, utan jag ser dom ser rakt felaktiga, men det är ju fortfarande för att just jag resonerar på ett specifikt sätt.

De gillar att dricka mjölk
Mjölk? Honung, menar du. (Eller så dricker dom mjölk utan att det fästs så stor vikt vid det i boken)

och tycker det är viktigt med prövningar för att bevisa sin manlighet/vuxenhet.
De tycker att det är viktigt att kunna hantera det trubbel man råkar ut för.

De har schamaner som gillar svamp och att berätta galna historier i skenet från en brasa på natten.
Nej, schamaner och barder är skiljda saker i spelet.

Men de onda människorna tvingar dem. Alla människor är för övrigt romerska legionärer. Ja. ALLA.
Nej, bara soldaterna. :gremgrin:

De vill bara kriga och kriga och verkar bete sig rätt mycket som orcher brukar göra.
Och festa och skriva och intrigera och beter sig rätt mycket som romare brukar göra.

Dvärgarna är ännu ondare än människorna. Dessutom är de galna, skäggiga och slåss med löjligt stora tvåhandssvärd. Gärna dubbelt så långa som de själva. Mer än så gör de inte typ.
Jo, de strävar efter perfektion i allt; hantverk, strid, personlighet.

OCh det här med dvärgarna. Vad är det för jävla människa som tar en så tråkig standardfantasyras (den tråkigaste eftersom de nästan alltid och överallt handlat om skägg, yxor och öl) som dvärgarna. Behåller namnet på dem, men i ett ögonblick av ren idioti bestämmer sig för att han vill förändra dem lite.
För att de var så tråkiga innan? :gremgrin:

Kom igen nu. Att byta deras favoritvapen gör egentligen ingen skillnad. Om man hade hållt sig till ett vettigt vapen. Men 120cms skäggiga män som svingar 240cm långa svärd är bara löjligt.
Det är ju en metafor för att dvärgarna vill bli något större än de själva, för dvärgarnas strävan efter något rent och ädelt. Eller något. :gremwink:
Nåja, om det känns fånigt för dig så känns det fånigt för dig.
(240cm-svärd är i alla fall en överdrift, även om den enda bilden visar att svärden är en bit längre än dvärgarna själva.)

Orkworld tillför INGET nytt till en fantasyvärld. Varför ska jag vilja rollspela en orch om han inte längre är en orch?
Om du inte vill rollspela det så tillför det väl inget, men om man gillar det och spelar det så är det faktiskt en hel del som är annorlunda eller nytt.

John Wick vet jag ingenting om förutom att jag gillar hans rollspel, och det är allt som spelar roll för mig.

Och så ska jag äntligen svara på frågan vad som är så bra med Orkworld:

Jag gillar hela konceptet, det vill säga allt det du räknat upp och lite till. (Orker, nomader, moderdyrkan, hela köret.)
Jag gillar att ett spel äntligen fokuserar så mycket på kulturen, relationer och dagligt liv, min absoluta favoritbit.
Och jag gillar hur spelet är skrivet: Språket, stilen, och den snuskiga mängden scenarioförslag som finns i hela boken.

Sedan kan man väl fråga sig varför jag har ägnat ett så stort inlägg åt att försvara ett sketet rollspel, speciellt när vi uppenbarligen gillar olika saker, så någon omvändning kommer det knappast bli. Dels så är det väl den vanliga anledningen, att hävda sig genom att försvara sin smak och sitt omdöme, fast det har jag försökt låta bli så långt som möjligt, och dels så tycker JAG att Orkworld är värt pengarna, ett litet spel värt att spelas och upptäckas.

Fast reglerna får jag göra något åt - Slumpfördelningen är inte mycket att ha.

chrull

Stockholm Kartell
Musslor och Arvidos

Okej. det där med grodan hade jag helt glömt bort. jag slog bara upp slumpmässig sida och tyckte den såg tillräckligt löjlig ut för att avsky. Eller så.

Om man inte tycker att de är rätt orciska så kanske det är för att det är tradition att använda orcer som fula, elaka kanonmatare utan egen personlighet, och då fungerar en sådan här skildring som en tankeställare.

Jag gillar orcher. Jag älskar orcher. Men jag tycker inte att det här är en kreativ användning av dem eftersom de inte längre är orcher. imho då.

För att de var så tråkiga innan?
ja. mnen de blir inte roligare av löjliga vapen.

orkworld behövs inte. det är roligare och bättre att spela orch i något annat standardfantasy rollspel.

chrull

DarkMystic

Swordsman
Chrull suck.....

Ja Chrull det märks att du "ogillar" spelet men dina anledningar är lätt löjliga.
Dessa som exempel:
De fula bilderna
Den totalt korkade layouten
Att den korkade layouten dessutom är ful och försvårar läsningen
ett ord: radbrytningar
språket den är skriven på.
Det totalt idiotiska påhittade språk orkerna ska tala.
Skrämmer dem dej eller nåt många rollspel har gjort dessa felen, Eon är ett prakt exempel när det gäller bilder och språk.
Och hur kan du våga skriva att reglerna suger om du inte ens läst dem. Och när du skriver att Orksen är gröna människor trodde jag att man skulle bita näsan av dej. Wick eller vad han heter har skrivit en hel kultur om dem och så gämför du dem med indianer eller nåt. Och så klart är Orkerna hjältarna rollspelet bygger på dem de flesta rollspel brukar man vara "the good guys". Dvärgarna kan jag hålla med dej men det är väl bättre att de har nåt annat en de vanliga yxorna. Men jag tror jag hittade svaret på din ilska mot spelet. Här är din källa med hat mot spelet. Favoritrollspel: SLA Industries, D&D, WoT, mfl. När ens favospel är detta D&D så måste man hata Orcworld. Jag vill veta om du just det DU tycker att orcher är "expmat" åt äventyrarna. Och hur i helvete kan man ta fel på en groda och en mussla. Och i det sista av ditt inlägg som jag trodde jag skulle spy är detta.
Jag gillar orcher. Jag älskar orcher. Men jag tycker inte att det här är en kreativ användning av dem eftersom de inte längre är orcher. imho då.

Sodivra

Champion
Det är jag, det.

Om man inte tycker att de är rätt orciska så kanske det är för att det är tradition att använda orcer som fula, elaka kanonmatare utan egen personlighet, och då fungerar en sådan här skildring som en tankeställare.

Just den meningen ångrar jag lite, eftersom den lite ogiltigförklarar kritik; säger att Orkworld inte kan vara dåligt..

orkworld behövs inte. det är roligare och bättre att spela orch i något annat standardfantasy rollspel.
..men å andra sidan så säger du ju här att Orkworld inte kan vara bra. :gremgrin:

Men Orkworld behövs visst.

Jag tycker det är roligt.

Det har sålt bra, och det utvecklades offentligt på internet, så det är logiskt att anta att många andra tycker det är roligt.

Det är ett rätt unikt rollspel, och mångfald är bra.

Det kan uppmuntra en och annan grottkrälare att omvärdera sin syn på orcer till något de själva tycker är intressantare.

Wick själv tyckte säkert det var roligt att skriva och ge ut det, vilket förstås är en nackdel om man inte tycker Wick är värd sådant.. :gremwink:

Det enda sättet man skulle kunna säga att Orkworlds existens är något dåligt skulle då vara om det förstör orcbegreppet, men jag tror att rollspelare är för smarta för att låta orcer de gillar ersättas av orker de inte gillar.

Att en ren smaksak skulle vara något dåligt låter lite konstigt för att komma från dig, som tar avstånd från allt vad mainstream heter.

Jag menar, om ingen experimenterade så skulle vi ju bara få läsa, lyssna och spela det som alla gillade.

Iallafall ser jag det så, men vi kanske ska låta bli att bråka om det. Jag är rätt klar på vad jag har för åsikt om "Chronopia/Trudvang är inte Drakar och Demoner", "Star Wars Episode I är inte Star Wars" och "Orkworldorker är inte orker", så det kan nog bli rätt ugleh.

Sodivra

Champion
Eeuuuhhrr..

Äh, jag som trodde du bara muckade bråk med dina rollpersoner.. :gremwink:

Men jag tror jag hittade svaret på din ilska mot spelet. Här är din källa med hat mot spelet. Favoritrollspel: SLA Industries, D&D, WoT, mfl. När ens favospel är detta D&D så måste man hata Orcworld.
Visserligen kan en pro/anti-D&D-debatt ge en hel del publicitet åt din tråd, men jag tror det skulle vara dålig publicitet.. :gremwink:

Och hur i helvete kan man ta fel på en groda och en mussla.
Hahaha, äh, det är ju också en fråga, men det är faktiskt lätt gjort på den bilden - Jag visste ju genast vilken han pratade om, eller hur?
Jag tror faktiskt jag tog fel själv första gången jag såg den..

chrull

Stockholm Kartell
Re: Det är jag, det.

Det är ett rätt unikt rollspel, och mångfald är bra.

Du menar reglerna nu? eller? för jag ser absolut inte det unika i det.

Mångfald är skräp! död åt mångfalden! Fram för det enda rollspelet Rollspelet. Fram för musikgenren Musik!
...
Nej. Såklart mångfald är bra. Och om du verkligen tycker om spelet så har det ju sin existens berättigad. Men jag tänker fortfarande förklara för alla som frågar vilket skitspel det är.
:gremelak:

Det kan uppmuntra en och annan grottkrälare att omvärdera sin syn på orcer till något de själva tycker är intressantare.
De borde de klara själva. Eller så får de väl läsa Svartfolk till drakar och demoner. Om vi andra kan ha klarat oss med det så borde det räcka.

Att en ren smaksak skulle vara något dåligt låter lite konstigt för att komma från dig, som tar avstånd från allt vad mainstream heter.
Du glömmer besvikelsen. jag ville verkligen ha ett rollspel att spela orcher i. Jag köpte orkworld istället och fick äta nudlar resten av månaden för att ha råd med ett rollspel till som kunde pigga upp mig ur depressionen... :gremsmile:

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Ursäkta?

för det första undrar jag om du menar "suck" som i "suck och stön" eller som i "suger".

Skrämmer dem dej eller nåt många rollspel har gjort dessa felen, Eon är ett prakt exempel när det gäller bilder och språk.
Här fattar jag inte alls vad du menar.

Och hur kan du våga skriva att reglerna suger om du inte ens läst dem.
Jag skriver inte att reglerna suger någonstans. Eftersom jag inte minns dem.

Och när du skriver att Orksen är gröna människor trodde jag att man skulle bita näsan av dej. Wick eller vad han heter har skrivit en hel kultur om dem och så gämför du dem med indianer eller nåt.
Och det får man inte göra för att indianerna inte hade någon kultur?

Men jag tror jag hittade svaret på din ilska mot spelet. Här är din källa med hat mot spelet. Favoritrollspel: SLA Industries, D&D, WoT, mfl. När ens favospel är detta D&D så måste man hata Orcworld. Jag vill veta om du just det DU tycker att orcher är "expmat" åt äventyrarna.
Öh. för det första är min lista gammal, jag har inte spelat något av de där spelen på länge. Sen ser jag inte alls vad det skulle ha med min syn på orcher att göra. Och jag tror inte att alla som råkar ha spelat mycket D&D hatar orkworld. Det låter inte troligt.
Men nu kan du få lära dig något nytt: Alla som spelar D&D är inte kobolder i alla spel de spelar. Precis som eonspelarna kan vi spela på många olika sätt.
Eller är du av åsikten att alla eonspelare är skrikiga 15-åringar som bara bråkar om regler och inte vågar gå utanför det som neogames skriver om i sina böcker?

Och hur i helvete kan man ta fel på en groda och en mussla.
Det är inte så svårt om man kollar på bilden.

Och i det sista av ditt inlägg som jag trodde jag skulle spy är detta.
Öh? Varför då? för att jag inte tycker som du? Jag förstår inte.

Sen ber jag dig att lugna ner dig lite. Att hota med våld, kalla folks åsikter för löjliga och vräka ur sig fördomar och lögner är inget vi gillar på det här forumet.

chrull

Sodivra

Champion
Fint.

Du menar reglerna nu? eller? för jag ser absolut inte det unika i det.

Okej då.

Man spelar orker, som antingen är en helt ny ras inom rollspel eller en ny tolkning av orcer, med ovanliga koncept som homosexualitet, kannibalism och avsaknad av faderskap, som dessutom förverkligas på ett speciellt sätt - Jag tänkte inte "kannibalism" när jag läste om traditionen att äta sina döda.

Man spelar nomader i en nischad antiken-fantasy och inte en mångfacetterad medeltid-fantasy, med andra speluppslag och annan stämning. (Visserligen uppmanas man att köra den stämning man själv vill ha, och jag hittade en sida på nätet där man lagt till goblins och ogres - Toppen, men för mig skulle det förstöra känslan.)

Det är skrivet i en sällsynt metastil, och med ett annorlunda fokus: Fet beskrivning av en enda kultur och till och med fyra riktiga noveller (dvs mer än 4 sidor vardera, och med början, utveckling och slut) från dess mytologi/liv. Orkworld kan jag läsa skönlitterärt om jag vill.

Det utgår från ens "household", kollektivet man lever i, snarare än spelgruppen - Jag vet bara ett annat spel som gör något liknande, Nobilis. Detta påverkar också speluppslagen.

Men jag tänker fortfarande förklara för alla som frågar vilket skitspel det är.
Visst - Jag har ju ägnat mitt inlägg åt att försvara den fria smaken.
Och så gillar jag åsikter och yttrandefrihet.

De borde de klara själva. Eller så får de väl läsa Svartfolk till drakar och demoner. Om vi andra kan ha klarat oss med det så borde det räcka.
"Svartfolk" är en out of print-modul som bara fanns på svenska.
Det enda alternativet jag har hört är Ork!, som är mer parodi än nytt. Ja, och så Warcraft III d20 antar jag, eftersom orcerna i datorspelet är rätt sympatiska.

Klart att de kan klara det, jag säger ju inte att spelet är det enda, heliga evangeliet för att bredda sin syn på orcer, men jag tror bestämt att Orkworld har gett några spelare en ny syn på orcer överhuvudtaget, som de trivs bättre med.

Du glömmer besvikelsen. jag ville verkligen ha ett rollspel att spela orcher i. Jag köpte orkworld istället och fick äta nudlar resten av månaden för att ha råd med ett rollspel till som kunde pigga upp mig ur depressionen...
Ja, det är väl ett argument mot Orkworlds existens. :gremwink:

Morgoth

Swashbuckler
Re: Det är jag, det.

Men jag tänker fortfarande förklara för alla som frågar vilket skitspel det är.

Kan du inte länka till den här tråden istället (så ofta du kan)? Så får man höra både argument för och mot, det är trots allt så de flesta gillar sina recensioner.

DarkMystic

Swordsman
Ja man pratar svenska i svearike

Ja jag menade "suck" som i "suck" och "stön" och inte engelskans "suck" som betyder sug :gremwink:. Sedan vill jag bara säga förlåt... jag kanske tog i och ska inte upprepa(för ofta :gremelak:) mej.
Skrämmer dem dej eller nåt många rollspel har gjort dessa felen, Eon är ett prakt exempel när det gäller bilder och språk. Du snackade om Orkworlds dåliga bilder och språk men Eon har grymt tråkiga bilder och språken kan vara fel ibland.

Och hur kan du våga skriva att reglerna suger om du inte ens läst dem.
Jag skriver inte att reglerna suger någonstans. Eftersom jag inte minns dem. Här var jag bara arg, så jag ber om förlåtelse igen.

Och när du skriver att Orksen är gröna människor trodde jag att man skulle bita näsan av dej. Wick eller vad han heter har skrivit en hel kultur om dem och så gämför du dem med indianer eller nåt. Och det får man inte göra för att indianerna inte hade någon kultur? Det jag menade var att du pratade om dem som de var Indianer men de har egen kultur.

Det jag menade med "orcher" och "D&D" var att orcher är ett populärt och bra sett att uppehålla och få kål på nån av spelarna. Eller som "Expmat" som jag har hört dem kallas.

Och vad du än säger om "grodan och musslan" så måste man se ganska fel för att misstolka denna pansargroda för en mussla.

Och du kom inte och klipp och klistra så man missar den viktiga delen. Det jag mådde dåligt av var att du skrev "jag älskar orcher och bla bla bla. Det tyckte jag var bullshit, du beskriver din syner på orcher som de vore "the evil necromancers cannonfood".

Sen ber jag dig att lugna ner dig lite. Att hota med våld, kalla folks åsikter för löjliga och vräka ur sig fördomar och lögner är inget vi gillar på det här forumet. Hota med våld? Menar du det med näsan sry då :gremcrazy:. Och jag kallade aldrig dina åsikter löjliga, jag skrev vad jag tyckte om saken och det får man väl och ska göra. Fördomar kan jag inte göra något åt saken och tänker inte. Och du kalla mej inte lögnare igen, det sårade mej och kan du berätta var jag ljög. Hade jag vetat att alla hade flippat ur så här skull jag aldrig frågat om Orkworld. Men om jag sårade nån ber jag tusen gånger om ursäkt.

chrull

Stockholm Kartell
Inte på mitt jobb.

Du snackade om Orkworlds dåliga bilder och språk men Eon har grymt tråkiga bilder och språken kan vara fel ibland.

Jag gillar inte eon heller. so what's your point?

Det jag menade var att du pratade om dem som de var Indianer men de har egen kultur.

Och jag ser klara indiantendenser i den.

Det jag menade med "orcher" och "D&D" var att orcher är ett populärt och bra sett att uppehålla och få kål på nån av spelarna. Eller som "Expmat" som jag har hört dem kallas.

Jaha. Å andra sidan kan jag säga exakt samma sak om alla andra typer av monster. det är bara frågan om vilken level man har på rollpersonerna och hur man gillar att spela. Jag ser dock inte vad det har med mig och mina åsikter om orkworld att göra.

Och vad du än säger om "grodan och musslan" så måste man se ganska fel för att misstolka denna pansargroda för en mussla

Öhm. Har du kollat på bilden på sista tiden? Jag ser klara musseltendenser. Men det är helt oviktigt.

Och du kom inte och klipp och klistra så man missar den viktiga delen. Det jag mådde dåligt av var att du skrev "jag älskar orcher och bla bla bla. Det tyckte jag var bullshit, du beskriver din syner på orcher som de vore "the evil necromancers cannonfood".

<blockquote><font class="small">Citat chrull:</font><hr />
Jag gillar orcher. Jag älskar orcher. Men jag tycker inte att det här är en kreativ användning av dem eftersom de inte längre är orcher. imho då. [/quote]

Var beskriver jag "mina syner" på orcher någonstans?
Berätta för mig vad du vet om mina syner på orcher.

Och jag kallade aldrig dina åsikter löjliga, jag skrev vad jag tyckte om saken och det får man väl och ska göra.
<blockquote><font class="small">Citat DarkMystic:</font><hr />
Ja Chrull det märks att du "ogillar" spelet men dina anledningar är lätt löjliga. [/quote]
Mina anledningar till att jag ogillar spelet är mina åsikter. Du kallade dem löjliga. Men okej. du får tycka mina åsikter är löjliga.

Och du kalla mej inte lögnare igen, det sårade mej och kan du berätta var jag ljög.
<blockquote><font class="small">Citat DarkMystic:</font><hr />
Och hur kan du våga skriva att reglerna suger om du inte ens läst dem. [/quote]

Jag skrev inte om reglerna och du sa att jag gjorde det. Anklagelse baserad på en lögn.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="">/images/hr.gif</td></tr></table>

Också ett tips: Använd dig av funktionerna Citat eller Kursiv när du citerar det du svarar på. Allt blir mycket lättare att läsa då. Vill du ha en förklaring på hur man gör så kan du använda länken Hjälp till höger om "Instant UBB Code"

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Fint.

Okej. Du beskriver lite begrepp och jaddajadda (jag orkar inte klistra in allt här. du vet själv vad du skrivit :gremsmile:.

Jag ser fortfarande inte det unika i något av det du nämner. En helt ny ras? Tja. den kanske är unik. men jag tycker det mest är indianer och infödingar. inte tillräckligt unikt för mig. Låter mest som något jag och mina spelkamrater skulle hittat på för en 8 år sedan.

Det där med antiken-fantasy vinner du på. Helt klart annorlunda. Tyvärr så tycker jag fortfarande resten av spelet är skräp så det är inget som hjälper. Han hade kunnat skriva ett roligare antiken-fantastiskt rollspel istället. Utan dvärgar med tvåhandssvärd och med fokus på den mänskliga antika kulturen. Det hade nog varit mer intressant. Dessutom hade jag antagligen undvikt att köpa det då.

Household-grejjen. I Svartfolk kan man lätt göra samma sak. I Vampire är det extremt lätt att fokusera på klanerna istället för gruppen, i planescape faktionen och i Ars Magica kan du fokusera på konventet... Sen går det att göra exakt samma sak med vilket annat rollspel som helst.

chrull

DarkMystic

Swordsman
Jag ger mej

Jag ger upp nu Chrull. Nu gör vi så här du tycker vad du vill och jag tycker vad jag vill Punkt. Förresten tack för tipset fattade inte vad de va till först.
Jag skrev inte om reglerna och du sa att jag gjorde det. Anklagelse baserad på en lögn.
Jag misstolkade det då, nåt som alla människor gör.

OCH DET E EN SABLANS GRODA!

chrull

Stockholm Kartell
Re: Jag ger mej

Jag ger upp nu Chrull.

Jaha. okej. Jag var dock mycket intresserad av du visste om "mina syner" på orcher, eftersom jag inte kan påminna mig att jag förklarat det på väldigt länge. för någon.

Jag misstolkade det då, nåt som alla människor gör.

Ja. sånt händer.

OCH DET E EN SABLANS GRODA!

ja. och den är sablans orelevant också.

chrull

Sodivra

Champion
Sista inlägget hoppas jag -Även om jag muckar lite

Tja. den kanske är unik. men jag tycker det mest är indianer och infödingar. inte tillräckligt unikt för mig.
Jag är helt okej med att DU inte gillar spelet, men vad jag inte accepterar är att du förklarar det onödigt bara för att du inte gillar det.
Och så tycker jag att det är fel att säga att det "tillför INGET nytt till en fantasyvärld"

Låter mest som något jag och mina spelkamrater skulle hittat på för en 8 år sedan.
Men det gjorde ni inte, och därför är Orkworld ett unikt spel på marknaden.

Med andra ord, vad du har för smak är faktiskt rätt.. orelevant.
Det enda jag vill är att du inte ska förklara Orkworldspelares åsikt som.. löjlig.
Ja, och att beskriver Orkworld med faktafel och.. lögner.

Okej, nu slutar jag med det där, förlåt.. :gremcrazy:
Jag ville bara peka på att det verkade som du krävde att DarkMystics bemötande skulle vara mer saklig än din egen kritik.
Men han blev ju rätt aggresiv själv, så jag förstår ju att du krävde en saklighet i diskussionen.

Iallafall..

Household-grejjen. I Svartfolk kan man lätt göra samma sak.
Man kan lätt göra samma sak? Man kan lätt lägga in vildsvinsryttare i Svartfolk (eller vilket spel som helst) också, men det är ingen som köpte modulen för viltsvinsryttarna för det. I Orkworld är det en del av spelet, och det påverkar faktiskt själva spelupplägget.

I Vampire är det extremt lätt att fokusera på klanerna istället för gruppen i planescape faktionen
Eftersom du säger "extremt" så får jag väl tro dig, trots att jag har bilden av att klanerna är något fjärran som inte lägger sig i individuella vampyrer. - Men i både Vampire och Planescape det är fortfarande stora övergripande faktioner som är till för att klassa in rollpersonen i ett visst tänkande och stil, inte i en liten familj du skapar själv som i Orkworld.

och i Ars Magica kan du fokusera på konventet...
Det här har du fullständigt rätt i dock, det hade jag inte ens tänkt på.
Jag skulle dock kalla både Ars Magica och Orkworld för unika (och de skiljer sig även åt lite här) precis som jag jämförde med Nobilis - Som jag fortfarande tycker är unikt, även om household/realm-genereringen har vissa likheter.

Ziaxool

Veteran
Re: Sista inlägget hoppas jag -Även om jag muckar lite

Är det ingen som kan säja något ord om reglerna? Reglerna tillför väll också något till rollspelet, och när du beskriver dina tankar om spelet så tycker jag att du ska utgå från att inte bara trådens författare är intresserad av att höra dina åsikter (jag tillexempel skulle gjärna vilja veta mer om spelet och dess regler).