Nekromanti Originalitet suger! Standardfantasy regerar!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag ska ge det en chans vid tillfälle.

Du kan ju kolla systemet gratis i GURPS Lite på http://www.sjgames.com
Tja, jag har lovat mig själv (och nu även dig) att ge systemet en chans. Och det skall jag göra. Kan inte du ta och rescensera G.U.R.P.S någon gång, eller starta en hyllningstråd/sågningstråd så att man får lite mer inblick i vad det är och varför det är så bra. Det vore mycket intressant, för det diskuteras alldeles för lite här på www.rollspel.nu.

Sorry, det går inte. Får WotC reda på det så ligger hon risigt till. Det är nog säkrast att du ger henne en pansar-BH i julklapp, man vet aldrig när WotC dyker upp!
Det är lungt, hon är sådan där kickboxare, så hon kan spöa några rollspelsnördar även om hon har bakbundna händer och en tallrik på huvudet. :gremsmile:

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Jag ska ge det en chans vid tillfälle.

Tja, jag har lovat mig själv (och nu även dig) att ge systemet en chans. Och det skall jag göra.
Det gör du rätt i. Missa dessutom inte att kolla på de balla supplementen.

Kan inte du ta och rescensera G.U.R.P.S någon gång, eller starta en hyllningstråd/sågningstråd så att man får lite mer inblick i vad det är och varför det är så bra. Det vore mycket intressant, för det diskuteras alldeles för lite här på www.rollspel.nu.
Det kan jag göra, fast inte just nu. Kanske efter jul.

Det är lungt, hon är sådan där kickboxare, så hon kan spöa några rollspelsnördar även om hon har bakbundna händer och en tallrik på huvudet.
Snälla, se till att ha videokameran redo nästa gång hon gör det. Det skulle vara fruktansvärt underhållande att se!

Vitulv

Spöa rollspelare [ANT/OT]

Snälla, se till att ha videokameran redo nästa gång hon gör det. Det skulle vara fruktansvärt underhållande att se!
Ja, särskilt när någon lönnfet kille med glasögon i dryga trettioårsåldern (både killen och glasögonen) kastar tennisbollar på henne och skriker "LIGHTNINGBOLT! LIGHTNINGBOLT!"

/Vulf

Krille

Super Moderator
Re: Det har jag inte alls det!

"1. Bygga sin egna värld, efter de premisser som finns i grundreglerna (vilket inte är så många premisser förutom raser och magisystem). Kalasbra!"

Egentligen inte. Efter att faktiskt ha byggt en egen värld till Eon (närmare bestämt Skymningshem) så upptäckte jag att premisserna är många, många fler än man tror. Även om man skalar bort raser och magisystem så är man faktiskt fruktansvärt hårt bunden till Mundana. Jag var i princip tvungen att montera ner hela spelet och pussla ihop det igen. I slutändan visade det sig att det var enklare att bygga ett nytt regelsystem från grunden.

Om inte annat, betrakta det faktum att det nya regelsystemet faktiskt är klart, medan anpassningen av Eons regler inte är det.

Vitulv

Tja, hur kontrar man det?

Du borde ju veta, om någon. Ok, då var det ett dåligt exempel. Fast jag klarade faktiskt av att skapa en egen värld, med hjälp av Eons grundregler och kartan över Mundana. Det enda som var mundanskt var namnen.

Men den världen var ju iofs väldigt standardfantasy, och inte i närheten av Skymningshem.

Fast jag tror ändå att jag skulle klarar av att göra något originellt med Eons regler om jag gav mig fan på det.

/Vulf

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Japp, jag tigger stryk :)

Häftiga mekaniska ångpunksfantasyvärldar med enbart gnomer och jättespindlar är väl ok, bara de släpps som supplement och inte som egna rollspel.

Nu tillhör jag den kategori av rollspelare som tycker att ångpunk är ganska klichéartat, men det är kanske bara för att det fått så mycket uppmärksamhet på det här forumet genom Nightowls och andras (undertecknad medräknad) idoga insatser för att promota denna genre. Men det finns andra spelsettings som inte ens med god vilja skulle kunna klämmas in som ett supplement till d20-systemet eller motsvarande standardfantasysystem. Som ZonkPop, tillexempel.

Sen kan man förstås ge det hela en dimension av debatten om generiska vs settingspecifika regelsystem, men den debatten tänker jag inte ens röra vid med en tiofots käpp.

Krille

Super Moderator
Hellre gnällpitt än pitbull

"Riddarromantik är för mig och min spelgrupp helt ointressant. I och med det blir Västmark helt oanvändbart, vilket är synd, för annars hade det stått i min bokhylla."

Det här kan jag tolka på två sätt:

1) Du är allergisk mot allt som har riddarromantik i sig. Minsta gnutta riddare så är varje spel totalt oanvändbart. Synd för dig - du har just gjort det omöjligt att använda minsta spår av standardfjantasy, som faktiskt innehåller rätt stora doser riddarromantik. Hur ska man annars få in paladiner i D&D?

2) Du tror att Västmark innehåller riddarromantik, riddarromantik, riddarromantik, riddarromantik, riddarromantik, riddarromantik, riddarromantik samt riddarromantik, och ingenting annat. Det är fel, men jag tänker inte tillbringa någon tid med att argumentera om den saken. Annat än detta: du minns kung Cristeir Feaxhars lilla vendetta med Vitulv?

Krille

Super Moderator
Inte alls. Ge upp.

"Fast jag tror ändå att jag skulle klarar av att göra något originellt med Eons regler om jag gav mig fan på det."

Which is sort of the point: standardfjantasy innehåller på sin höjd 10% av möjligheterna i fantasy, men 90% av spelen. Försöker man utforska de 90% av möjligheterna som inte är standardfjantasy så upptäcker man ganska snart att standardfjantasyns mall måste monteras ner i grunden för att fungera. Kort sagt, man måste ge sig fan på det. Grejen är att man behöver ge sig mindre fan på det om man börjar från början.

I vilket fall som helst så har jag här mitt argument för att inte syssla med standardfjantasy: det har ju 10% av möjligheterna och 90% av spelen. Ergo: standardfjantasy är uttjatat som få, och det finns långt mycket mer och intressanta saker att utforska utanför JET-mallen (Jordan-Eddings-Tolkien). Vad sjutton ska jag in där och härja för? Alla andra är ju där! Det ger mig inte ett jota att uppfinna eller upptäcka hjulet igen.

Nå, jag ska inte säga att du har fel, men... du är helt enkelt inte min målgrupp. Du tillhör den där målgruppen som jag vänder mig från, den sortens folk som jag i äkta elitistisk självhögaktning ler i mjugg åt när de tror att fantasy måste innehålla alver, dvärgar och inte får innehålla krut.

Och om det kan jag inte säga mer än...

...your loss.

Vitulv

Fast jag föredrar Dobermanns, de är sötare

Jag tror nog att det är närmare alternativ två plus att jag uttryckte mig lite klumpigt plus att jag inte har riktigt torrt på fötterna när jag uttalar mig om Västmark så jag skall vara lite försiktig.

Jag tror att Västmark är ett fantasy/sagospel som innehåller något jag avskyr i fantasy, nämligen furries. Detta i kombination med att jag tror att Västmark försöker vara lite halvt historiskt korrekt, vilket heller inte intresserar mig, samtidigt som jag tror att Västmark är lite grisodlarfantasy, vilket inte heller intresserar mig. Jag tycker att det gott nog kan finnas ett värdshus i varje by, med en mystisk man i svart munkkåpa som ger rollpersonerna ett uppdrag.

Och ja, jag minns Cristeirs vendetta med Vitulv, den var fantastisk. Vill jag rollspela den? (det var kanske det vi gjorde?). Ja, kanske, men jag vill inte att rollspelet är nischat för att spela på ett visst sätt.

Krille, du har rätt fasta principer om hur man skall spela Västmark (vilket speglar sig på forumet). Jag vänder mig mot det. Jag vill inte att spelkonstruktören skall bestämma hur min värld skall se ut och hur den skall gestalta sig. Det vill jag bestämma själv.

Men observera att jag inte har ens läst Västmark (även om jag någon dag skall göra det) så jag har föga underlag för det jag skriver. Har jag fel så behöver du inte bli arg, för just nu skriver jag det jag tror, och inte det jag vet.

/Vulf

Vitulv

Ingen förlust

Nå, jag ska inte säga att du har fel, men... du är helt enkelt inte min målgrupp. Du tillhör den där målgruppen som jag vänder mig från, den sortens folk som jag i äkta elitistisk självhögaktning ler i mjugg åt när de tror att fantasy måste innehålla alver, dvärgar och inte får innehålla krut.

Och om det kan jag inte säga mer än...

...your loss.
Jag satt och tittade efter en smiley där, och hoppades på att hitta en, för du har ingen anledning till att vara otrevlig. Men jag antar att du hade åtminstone en liten glimt i ögat när du skrev det där.

Samtidigt blir jag lite orolig över mitt egna sparsamma användande av smileys. Tänk om någon har tagit illa upp av det jag skrivit i mina senaste trådar. Det var ju i så fall inte meningen. Jag försöker bara få folk att stanna upp och tänka efter och ifrågasätta vad de egentligen gillar.

Nej, jag känner inte att jag förlorar något på att inte tillhöra din målgrupp. Om man ser något som man konstaterar att man inte gillar, så är det väl ingen förlust om man gör något annat?

/Vulf

Krille

Super Moderator
Dobermanns eller übermensch?

"Och ja, jag minns Cristeirs vendetta med Vitulv, den var fantastisk. Vill jag rollspela den? (det var kanske det vi gjorde?). Ja, kanske, men jag vill inte att rollspelet är nischat för att spela på ett visst sätt."

Exakt. Poängen är att så kan Västmark spelas, också, utöver det riddarromantiska dravlet med att rädda jungfrur undan hemska rovriddare, och utöver grisodlarfantasyn, och utöver äventyr med grönklädda fredlösa i stora ekskogar. Ludenpälsarna är dock ditt problem, men de är lätta att lyfta ut.

"Krille, du har rätt fasta principer om hur man skall spela Västmark (vilket speglar sig på forumet)."

Nja. Jag har fasta principer om hur Västmark är som spelvärld. Hur man ska spela det är upp till dig.

Krille

Super Moderator
Nu ska vi se, sa den blinde till den döve

"Jag satt och tittade efter en smiley där, och hoppades på att hitta en, för du har ingen anledning till att vara otrevlig. Men jag antar att du hade åtminstone en liten glimt i ögat när du skrev det där."

Jag hade inte skrivit "äkta elitistisk självhögaktning" om mig själv om jag hade varit helt seriös. Är det någon som jag är otrevlig mot så är det mig själv.

...åkej, jag uttrycker mig rätt nedsättande om standardfjantasyn, men det är för att jag finner genren lika tråkig som du tycker att riddarromantik är.

"Nej, jag känner inte att jag förlorar något på att inte tillhöra din målgrupp. Om man ser något som man konstaterar att man inte gillar, så är det väl ingen förlust om man gör något annat?"

Hur vet du att du inte gillar det om du inte provar det?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Då kanske

du kommer gilla Starchallenge trots allt. Det är iofs sci fi och du får en hel värld på köpet men (som det står i reglerna tom) som du kan ignorera helt och skapa din egen värld om du gillar konceptetl. Inga världsböcker här. Det följer liksom med. Dessutom är det itne smalt. Det är eett grundläggande T100 system. As simple as that!

Undrar också vad du tycker om Eon och Neotech.

Vitulv

Hellre überorcs än übermench [ANT]

Nja. Jag har fasta principer om hur Västmark är som spelvärld. Hur man ska spela det är upp till dig.
Tja, och du vet ju vad jag tycker om spelvärldar ! :gremwink:

/Vulf

Vitulv

Och klippte av sig ögonlocken

Hur vet du att du inte gillar det om du inte provar det?
Haha, touché! :gremsmile: Nåja, precis som jag sa till troberg om G.U.R.P.S så kan jag väl erkänna att Västmark ligger på min "att prova"-lista. Om inte annat för att jag tillhör Sveriges rollspelselit (dvs. jag är en nörd som hänger på wrnu), och då ska man ju åtminstone ha provat det.

Sedan skall jag såga det så hårt att du kommer att gråta dig till sömns! :gremgrin:

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Det har jag inte alls det!

Äh, jag lovar, troberg hade kirrat det på en eftermiddag.
Japp, om jag fått improvisera. Om jag hade varit tvungen att skriva ned det så hade det tagit för lång tid.

Jag har fortfarande inte fått tummen ur och börjat renskriva mitt eget system...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Har det faktum att man inte...

...provat ett spel nånsin stoppat någon att uttala sig om dess kvaliteter? :gremgrin:

Nä, Vitulf följer bara rollspelens gyllene traditioner!

M. :gremtongue:

(jo, det finns ju de som först spelar, och sen sågar, som till exempel nån som heter Krille som brukar hänga här, men det tror jag är ett gravt avvikande beteende. Även om det verkar vara en vettig approach :gremcool:)

Troberg

Sinister eater
Re: Har det faktum att man inte...

jo, det finns ju de som först spelar, och sen sågar, som till exempel nån som heter Krille som brukar hänga här, men det tror jag är ett gravt avvikande beteende. Även om det verkar vara en vettig approach
Jo, fast det är en rätt så feg approach, även om jag brukar använda den själv.

Foggmock

Myrmidon
Re: Ett stilla svar...

och sedan göra sin standardfantasy originell

Läste jag rätt? För att citera din trådstartstitel.. 'Originalitet suger!'. För övrigt står jag på Gurgehs sida. Det FINNS regelsystem att välja och vraka på till standardfjantasy. Det FINNS regelsystem som med liten eller ingen anpassning passar standardfjantasyn.

Jag tycker i motsats till dig att det inte behövs fler tråkiga gråa standardfjantasyspel med ett regelsystem som enda nyhet. Då räcker det med att publicera ett regelsystem. Och de hade vi ju gott om som jag just konstaterade.

Jag vill fortfarande veta vad fan du gnäller om. :gremgrin: