Re: WTF!? gnällpitt? ja, kanske...
i en setting som inte intresserar mig för fem öre.
Som Krille konstaterat, det enda som saknas är egentligen värden på monster, men när man kan T10-systemet är de inte svåra att skapa. Plocka ur alla furries och "skapa" yrken om du vill komma närmare klichéen. Dvärgar kommer att ha Kort -2 och Stark +2 medans alver har Smidig +2 och Tunnis -2 från början. Det var detta jag menade med att pusha för Västmark. Det är generellt och går med mycket liten ansträngning att anpassa. Att översätta en Eonfigur till d20 eller tvärtom skulle ta en del arbete, men att överföra deras värden till T10 skulle gå mycket snabbt. Till och med snabbare att ta dem till T10 och sen till det andra systemet än att gå direkt utan mellanhand.
Går min poäng fram lite mer nu?
Nej, för som konstaterat är Västmark inte oanvändbart för dig. Det är ett regelsystem och inte mer om man inte vill att det ska vara mer. Så jag tycker du ska köpa det och stödja Herr Sundelin, istället för att pissa på det.
Jag menar bara att det är kass med grundregelböcker som binder sig till en smal och nischad setting.
Det är få spel som lyckas få till känslan av att reglerna är till för just det här spelet. Att de hjälper till att förmedla en känsla. Att anpassa om regler som är för hårt nischade är enklare än att anpassa regler till en viss stämning. I många spel räcker det med att byta ut färdigheterna så har du i stort sett ett nytt spel. Ska du sen kanske då flytta Westerns regler till en Eonsetting och vill bibehålla Stridskonsterna så får man ju meka det lite extra.
och den mångafalden av alternativ som dyker upp går inte att få i smala spel.
Om man skriver om ett hårt nischat koncept så är man ju inte nöjd med grunförutsättningarna. Om man inte är nöjd med grundförutsättningarna i ett spel med en standardvärld innebär det ju precis samma problem. Regelsystemet kan man i regel alltid ta ut, förutom att fantasyspel ofta kräver någon form av magisystem, och det är nog där problemen kommer in. Automateld och närstrid går att lösa på samma sätt oavsett genre egentligen, men magin är alltid det som ställer till problem.
Hur har du själv tänkt angående magisystemen?
Mäh, hur kul vore det?
Precis det jag säger om standardfantasy när jag ser den.
i en setting som inte intresserar mig för fem öre.
Som Krille konstaterat, det enda som saknas är egentligen värden på monster, men när man kan T10-systemet är de inte svåra att skapa. Plocka ur alla furries och "skapa" yrken om du vill komma närmare klichéen. Dvärgar kommer att ha Kort -2 och Stark +2 medans alver har Smidig +2 och Tunnis -2 från början. Det var detta jag menade med att pusha för Västmark. Det är generellt och går med mycket liten ansträngning att anpassa. Att översätta en Eonfigur till d20 eller tvärtom skulle ta en del arbete, men att överföra deras värden till T10 skulle gå mycket snabbt. Till och med snabbare att ta dem till T10 och sen till det andra systemet än att gå direkt utan mellanhand.
Går min poäng fram lite mer nu?
Nej, för som konstaterat är Västmark inte oanvändbart för dig. Det är ett regelsystem och inte mer om man inte vill att det ska vara mer. Så jag tycker du ska köpa det och stödja Herr Sundelin, istället för att pissa på det.
Jag menar bara att det är kass med grundregelböcker som binder sig till en smal och nischad setting.
Det är få spel som lyckas få till känslan av att reglerna är till för just det här spelet. Att de hjälper till att förmedla en känsla. Att anpassa om regler som är för hårt nischade är enklare än att anpassa regler till en viss stämning. I många spel räcker det med att byta ut färdigheterna så har du i stort sett ett nytt spel. Ska du sen kanske då flytta Westerns regler till en Eonsetting och vill bibehålla Stridskonsterna så får man ju meka det lite extra.
och den mångafalden av alternativ som dyker upp går inte att få i smala spel.
Om man skriver om ett hårt nischat koncept så är man ju inte nöjd med grunförutsättningarna. Om man inte är nöjd med grundförutsättningarna i ett spel med en standardvärld innebär det ju precis samma problem. Regelsystemet kan man i regel alltid ta ut, förutom att fantasyspel ofta kräver någon form av magisystem, och det är nog där problemen kommer in. Automateld och närstrid går att lösa på samma sätt oavsett genre egentligen, men magin är alltid det som ställer till problem.
Hur har du själv tänkt angående magisystemen?
Mäh, hur kul vore det?
Precis det jag säger om standardfantasy när jag ser den.