Nekromanti Originalitet suger! Standardfantasy regerar!

Foggmock

Myrmidon
Re: WTF!? gnällpitt? ja, kanske... ;)

i en setting som inte intresserar mig för fem öre.

Som Krille konstaterat, det enda som saknas är egentligen värden på monster, men när man kan T10-systemet är de inte svåra att skapa. Plocka ur alla furries och "skapa" yrken om du vill komma närmare klichéen. Dvärgar kommer att ha Kort -2 och Stark +2 medans alver har Smidig +2 och Tunnis -2 från början. Det var detta jag menade med att pusha för Västmark. Det är generellt och går med mycket liten ansträngning att anpassa. Att översätta en Eonfigur till d20 eller tvärtom skulle ta en del arbete, men att överföra deras värden till T10 skulle gå mycket snabbt. Till och med snabbare att ta dem till T10 och sen till det andra systemet än att gå direkt utan mellanhand.

Går min poäng fram lite mer nu?

Nej, för som konstaterat är Västmark inte oanvändbart för dig. Det är ett regelsystem och inte mer om man inte vill att det ska vara mer. Så jag tycker du ska köpa det och stödja Herr Sundelin, istället för att pissa på det.

Jag menar bara att det är kass med grundregelböcker som binder sig till en smal och nischad setting.

Det är få spel som lyckas få till känslan av att reglerna är till för just det här spelet. Att de hjälper till att förmedla en känsla. Att anpassa om regler som är för hårt nischade är enklare än att anpassa regler till en viss stämning. I många spel räcker det med att byta ut färdigheterna så har du i stort sett ett nytt spel. Ska du sen kanske då flytta Westerns regler till en Eonsetting och vill bibehålla Stridskonsterna så får man ju meka det lite extra.

och den mångafalden av alternativ som dyker upp går inte att få i smala spel.

Om man skriver om ett hårt nischat koncept så är man ju inte nöjd med grunförutsättningarna. Om man inte är nöjd med grundförutsättningarna i ett spel med en standardvärld innebär det ju precis samma problem. Regelsystemet kan man i regel alltid ta ut, förutom att fantasyspel ofta kräver någon form av magisystem, och det är nog där problemen kommer in. Automateld och närstrid går att lösa på samma sätt oavsett genre egentligen, men magin är alltid det som ställer till problem.

Hur har du själv tänkt angående magisystemen?

Mäh, hur kul vore det?

Precis det jag säger om standardfantasy när jag ser den. :gremcool:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag pissar inte på folk

Nej, för som konstaterat är Västmark inte oanvändbart för dig. Det är ett regelsystem och inte mer om man inte vill att det ska vara mer. Så jag tycker du ska köpa det och stödja Herr Sundelin, istället för att pissa på det.
Tja, striden stod egentligen aldrig mellan mig och Västmark. Jag trodde det hade gått fram av tråden. Jag har ingen rätt att uttala mig om Västmark iom att jag inte har spelat det. Men visst, som jag sade tidigare så tror jag inte att settingen passar mig. Och det första jag vill göra när jag köper ett spel är inte att klippa bort hälften av sidorna i boken för att bli av med spelvärlden.

Och nej, jag har inte för avsikt att köpa Västmark (eller något annat spel) för att stödja någon annan. Jag tycker på tok för mycket om pengar och mig själv för det.

Det är få spel som lyckas få till känslan av att reglerna är till för just det här spelet. Att de hjälper till att förmedla en känsla. Att anpassa om regler som är för hårt nischade är enklare än att anpassa regler till en viss stämning. I många spel räcker det med att byta ut färdigheterna så har du i stort sett ett nytt spel.
Tja, som jag sade tidigare. Jag har ingen lust att skriva om ett spel så fort jag får det. Med ett standardspel så har man de verktyg som behövs för att göra sitt eget. Att skriva till regler däremot, det kan jag tänka mig (även om det heller inte skall behövas om det hela görs bra från början).

Ett hårt nischat spel har redan från början satt sin stämpel på hur man skall spela det. Och en sådan stämpel är svår att få bort, särskilt för en nybörjare.

Hur har du själv tänkt angående magisystemen?
Tja, exemplet i min trådstart var DoD 3. Den magin känns som man kan stoppa in i vilken standardfantasyvärld som helst och med några enkla grepp (lite annorlunda besvärjelser t.ex.) göra om till att passa vilken fantasygenre som helst.

Egentligen (och det här hör inte hit) så tycker jag att de flesta magisystemen är rätt kass. Varför skall det vara speciella regler för magi? Varför kan inte besvärjelser fungera som vanliga färdigheter. Det skulle eliminera de mest enervrerande reglerna i de flesta rollspel.

Precis det jag säger om standardfantasy när jag ser den.
Gör om den då? Det är inte svårt. :gremtongue:

/Vulf

Vitulv

Re: Ett stilla svar...

Läste jag rätt? För att citera din trådstartstitel.. 'Originalitet suger!'.
Japp, påtvingad kvasioriginalitet suger.

Det FINNS regelsystem att välja och vraka på till standardfjantasy.
Det gör det inte alls. Jag letade efter ett svenskt sådant till tjejen i julklapp och jag hittade inte ett enda som jag inte redan hade (jag har två, DoD och Eon).

Jag tycker i motsats till dig att det inte behövs fler tråkiga gråa standardfjantasyspel med ett regelsystem som enda nyhet.
Tja, då tycker jag i likhet med dig att vi inte behöver fler tråkiga, gråa standardfantasyspel (varför stoppar alla in ett j i fantasy? Om det är så fånigt med fantasy så antar jag att ni inte går och kollar på sagan om ringen). Roliga, häftiga, snygga, välskrivna och färgstarka standardfantasyspel ser jag dock gärna i drivor på butikshyllorna.

Jag vill fortfarande veta vad fan du gnäller om.
Ingenting, jag säger bara till folk hur de skall tänka, för de fattar ju inte... :gremgrin:

/Vulf

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Ett stilla svar...

Jag letade efter ett svenskt sådant till tjejen i julklapp och jag hittade inte ett enda som jag inte redan hade (jag har två, DoD och Eon).
Du kanske inte kollade på rätt ställe... eller måste det kosta pengar? :gremwink:

/Mikael

Vitulv

Japp, det måste nog det

Du kanske inte kollade på rätt ställe... eller måste det kosta pengar?
Tja, jag vet inte. Jag tror inte tjejen skulle uppskatta en utskrift av Dunder & Drakar i Julklapp, så ja, det måste nog kosta pengar :gremsmile:

Dessutom så letade jag efter ett spel som jag inte har eller har spelat själv. Och D&D har jag ju redan.

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Japp, det måste nog det

Tja, jag vet inte. Jag tror inte tjejen skulle uppskatta en utskrift av Dunder & Drakar i Julklapp, så ja, det måste nog kosta pengar
Tror det är en klok tanke...

Storuggla

Champion
Jag får inte betalt för det här

"Egentligen (och det här hör inte hit) så tycker jag att de flesta magisystemen är rätt kass. Varför skall det vara speciella regler för magi? Varför kan inte besvärjelser fungera som vanliga färdigheter. Det skulle eliminera de mest enervrerande reglerna i de flesta rollspel."

Du... det gör de i HeroQuest. :gremsmile:

Storuggla, pekar alltid ditåt

Vitulv

Re: Jag får inte betalt för det här

Du... det gör de i HeroQuest.
Men jag har fått höra att HeroQuest är krångligt som fan i övrigt. Sant?

/Vulf

Foggmock

Myrmidon
Re: Japp, det måste nog det

Men asså hallå. VÄSTMARK. Ska jag behöva komma upp och dänga regelboken i huvudet på dig för att du ska fatta det? :gremwink:

Och ytterligare ett standardfantasy (ledsen för J:et, jag använder det inte alltid): d20. Det blir fyra sammanlagt. Lägg till olika gamla versioner av D&D eller DoD, GURPS, MERP, Deciphers LotR-spel, Fuzion och Fudge så är det sannerligen en hög att vraka ifrån. Och det är bara regler till fantasyspel eller generella regelsystem. Går du steget längre och är villig att konvertera lite så finns det ju hundratals. Jag menar, du kan ju köra Neotechs regler i vilken värld som helst, du behöver byta ett gäng färdigheter och skriva nya yrken, thats it. Jag står och väger mellan det och T10systemet till mitt lilla Sciencefictionexperiment jag tänkte dra med min grupp om ett tag.

Foggmock - som svarar på två inlägg i ett

Vitulv

Nej, nej, nej och åter nej.

Ursäkta den kaxiga rubriken :gremwink:

Men asså hallå. VÄSTMARK. Ska jag behöva komma upp och dänga regelboken i huvudet på dig för att du ska fatta det?
Krille skulle nog bli skitlack om du påstod att Västmark var standardfantasy.

Näpp, inte på svenska (om inte Oldtimer tar och trycker upp Dunder&Drakar snart)

Lägg till olika gamla versioner av D&D eller DoD
Aldrig i livet! De finns inte att köpa i affärerna.

GURPS, MERP, Deciphers LotR-spel, Fuzion och Fudge
Nähä, du. De är inte på svenska.

Går du steget längre och är villig att konvertera lite så finns det ju hundratals.
Ja, du kan köra rally i en gammal amazon också, men du kommer komma sist.

/Vulf

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spelmängd

Det gör det inte alls. Jag letade efter ett svenskt sådant till tjejen i julklapp och jag hittade inte ett enda som jag inte redan hade (jag har två, DoD och Eon).
Är inte två standardfantasyspel otroligt många med tanke på hur stort Sverige är?

/tobias

Vitulv

Re: Spelmängd

Är inte två standardfantasyspel otroligt många med tanke på hur stort Sverige är?
Ingen aning. Är det? Jag tycker inte det.

/Vulf

Vitulv

Men gör det då!

Och gör det fort! :gremwink:

Jag vill se Dunder och Drakar tryckt i fyrfärg, med hårdpärm och färgillustratiner på varje uppslag. Då ska jag sluta gnälla över den svenska fantasyrollspelsscenen och vara en nöjd och glad liten vit ulv.

/Vulf

Storuggla

Champion
Re: Jag får inte betalt för det här

"Men jag har fått höra att HeroQuest är krångligt som fan i övrigt. Sant?"

Falskt. Det har en omställningströskel eftersom det inte har hitpoints och vi blivit uppfödda på det, men det finns inga mysko eller kluriga regler alls :gremsmile:

Storuggla, och så spelar man skäggmiffo också

Helmgast
Vad du vill ha...

är fler fantasyrollspel på ärans och hjältarnas språk. Dessutom i lyxförpackning. Om nån skulle vilja översätta D&D eller LotR till svenska så uppstår en del problem. De som redan gillar dessa spels koncept spelar redan, fast på engelska. Detta leder till att man inte kan få en jättestor kundkrets, vilket i sin tur leder till att man inte har råd att trycka i fyrfärg å annat jox.

Så om det nu skall komma fler fantasyrollspel på svenska får du nog finna dig i att det kommer att vara av Västmarkkvalité (hårdvarumässigt), iaf till en början.

En annan lösning är att du tränar lite Ob-slagande och sen finner dig i att Eon inte är i fyrfärg. Så har du ett fantasyrollspel, av tämligen klassiska mått.

Så till punkten orginalitet. Fantasyrollspel finns redan på svenska, ingen av dem urklassiska, men de finns. Efter katastrofen-spel? (utan talande djur då) Mörk fantasy? (Gemini har ju dött). Piratrollspel i Karibien? Antikfantasy? Skräck? Science fiction? Det finns helt enkelt en massa balla koncept som man kan göra rollspel på svenska utav, så att det blir lite nytt. Standardfantasy är inte fel, men det finns ju redan. Själv skulle jag gärna se ett antikfantasyrollspel, och har börjat fila på't. Det kommer på sin höjd bli pdf, och om jag har tur, en upplagaga på 10 exemplar i digitaltryck. Troligtvis inget alls, menmen. Och med antiken syftar jag inte på Rom.

Krille

Super Moderator
Zeppelinare, tekoppar och en död hobby

"Tvinga alla spelkonstruktörer att skriva standardfantasy och låt oss spelare välja rollspel efter vilka regler som passar oss bäst och bespara oss era orginella ideér."

Med andra ord, dräp all form av utveckling hos rollspel över huvud taget. För om man inte får ha några som helst idéer om spelvärlden, utan tvingas hålla sig till standardfjantasymallen, så måste speltillverkarna också skriva regler som främjar standardfjantasymallen. Och det innebär att från och med nu så ska det bara finnas ett enda rollspel på marknaden: D&D.

Jag skulle vilja säga så här: all denna diversitet och originalitet kommer från ett enda faktum: D&D finns. Handen på levern, när det gäller standardfjantasy så är D&D störst. Kanske inte bäst, men definitivt störst. Det finns ingen som helst möjlighet att konkurrera med D&D. Det är helt enkelt lönlöst att försöka.

Så, kan man inte slåss med D&D på hemmaplan, slåss på bortaplan, och det innebär originella och smala rollspel med :zeppelinare:.

Att de inte är din :tekopp: skiter jag fullständigt i, eftersom alternativet är en stagnerad, likriktad, tråkig och död rollspelsindustri och -hobby. I valet mellan att få en hobby som självdör av stagnation och en Vitulv som får hjärtattack av originella spelvärldar... jag hatar att säga det, men jag väljer faktiskt det senare.

Så du kan ta din standardfjantasy D&D hårdpärm med 450+ sidor och trycka upp på samma ställe som våra zeppelinare. :zeppelinare: har i alla fall rätt form. :gremwink:

Staffan

Myrmidon
Re: G.U.R.P.S?

Sorry, det går inte. Får WotC reda på det så ligger hon risigt till. Det är nog säkrast att du ger henne en pansar-BH i julklapp, man vet aldrig när WotC dyker upp!
Men snälla Troberg. Det är ju bara om han ska sälja flickvännen (med d20-logga på) som han behöver åtgärda bröstvårtorna.