Nekromanti Originalitet suger! Standardfantasy regerar!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Slutplädering... typ

Fast jag faktiskt inte enbart ute efter att provocera med den här tråden. Jag tycker att det suger att skriva enbart för att provocera, då kan man lika gärna hålla käft.

Jag började skriva för att jag är trött på att alla skall vara så jävla originella. Jag har tröttnat på att folk utan vidare eftertanke stoppar in ett j i standardfantasy utan att tänka efter. Är det så fult att vara mainstream? Är det så jäkla nördigt att inte tycka att ett brett, glättigt och påkostat spel som D&D är amerikanskt skräp?

Vad är det för fel på fantasy? Varför måste man alltid vinkla det till att vara något nytt/smalt/obergripligt för att det skall accepteras innanför www.rollspel.nu´s murar?

Jag hatar inte originalitet, men när det blir ett självändamål att göra något som ingen annan har gjort så går det alltför ofta på röven och blir skräp. Originalitet funkar, men det har kortare livslängd än "det gamla vanliga". Varför tror ni att man säger "det gamla vanliga" över huvud taget?

Jag skrev utefter mina preferenser, där jag har lyckats göra precis vad jag vill med ett gammalt DoD-häfte. Det har flygits zeppelinare även där kan jag väl nu erkänna. Så visst, jag kan vara originell, även om ni inte tror det. Jag har provat på många stilar, men ju säkrare jag har blivit som SL har kravet att vara originell försvunnit. Jag kan nu göra vanlig jävla standardfantasy till det mest spännande mina spelare har upplevt. Utan en välbeskriven och uppstyrd spelvärld eller banbrytande ideér om rektala zeppelinare.

Jag stod häromveckan i butiken och letade efter ett svenskt fantasyrollspel utan krusiduller eller konstigheter, som en nybörjare kunde ta till sig, men hittade inget (som jag sade, jag ville inte ha DoD eller Eon, som jag redan hade). Och jag förvånades över hur mycket skit det stod på hyllorna. Fula spel med obegripliga settings. Rollspel finns det i drivor, det vet vi alla sedan tidigare, men hur mycket skräp kan det egentligen finnas inom hobbyn? Massor!

Kalla mig kräsen. Det är jag, och det tycker jag att alla skall vara. Hur skall hobbyn annars lära sig att producera bättre spel? Det är när man lutar sig tillbaka och tänker; "nu är vi tillräckligt bra", som man blir dålig. Ni kanske tycker att det här rimmar illa med vad jag tidigare skrivit om att hålla sig till standardfantasy. Men det gör det inte. Återigen; standardfantasy kan förfinas, förbättras och packas i snyggare förpackningar. Regler kan bli bättre, produkter mer välskrivna och vem vet, sakta men säkert kanske det även kan införas förändringar i standardfantasyn också.

Två standardfantasyspel kan se olika ut. Jämför Robert Jordans värld med David Eddings. Ser ni skillnaderna? De är inte stora, men de finns där. Och jag tror att två rollspel som behandlar varsin av dessa världar skulle te sig annorlunda i sin utformning. Ändå är både Jordan och Eddings vad ni kallar standardf[color:\\"red\\"]j[/color]antasy.

Och snälla Krille. Sluta skriva standardfjantasy om det inte är så att du verkligen hatar "vanlig" fantasy. Du gör det slentrianmässigt utan att tänka dig för. Om det verkligen är så att du inte pallar med standardfantasy säg då nej till allt vad gäller Sagan om Ringenfilmer, Eon eller Star Wars.

/Vulf

Vitulv

Har jag redan!

En annan lösning är att du tränar lite Ob-slagande och sen finner dig i att Eon inte är i fyrfärg. Så har du ett fantasyrollspel, av tämligen klassiska mått.
Jag vet, jag har redan Eon och ett tiotal moduler. Men jag trivs tyvärr inte med reglerna. Jag har nämnt Eon tidigar under diskussionen som ett av de "vanliga" fantasyspelen som jag av princip tycker är bra, men som inte passar mig.

/Vulf

Krille

Super Moderator
Rutig plädering... typ

"Återigen; standardfantasy kan förfinas, förbättras och packas i snyggare förpackningar. Regler kan bli bättre, produkter mer välskrivna och vem vet, sakta men säkert kanske det även kan införas förändringar i standardfantasyn också."

Om man säger så här: det tog standardfjantasyns heliga moder någonstans omkring 20 år att utvecklas lika långt som resten av rollspelen utvecklades på fem. När det gäller förfiningar och förbättringar så är jag dessvärre rädd att det krävs radikala grepp om det ska till någorlunda vettig takt. Jag har ingen lust att vänta i tjugo år under vilken den enda utvecklingen är glättigare papper och mer påkostade illustrationer.

Förfining och förbättring och snyggare förpackning innebär inte nödvändigtvis utveckling. Utveckling kräver innovation, inte förfining.

"Två standardfantasyspel kan se olika ut. Jämför Robert Jordans värld med David Eddings. Ser ni skillnaderna? De är inte stora, men de finns där. Och jag tror att två rollspel som behandlar varsin av dessa världar skulle te sig annorlunda i sin utformning. Ändå är både Jordan och Eddings vad ni kallar standardfjantasy."

Jupp. De utgör de där 10% av möjligheterna i mitten som 90% av spelvärldarna håller sig inom. Ska vi nu jämföra med till exempel Neverwhere så är skillnaden mellan Jordan och Eddings minimal i jämförelse.

Vilket för mig åter till rollspelen: det finns femtielva miljoner rollspel som hamnar nånstans mellan Jordan, Edding och Tolkien: D&D, AD&D, Eon, Lord of the Rings, Wheel of Time, Rolemaster, MERP, Runequest, Basic Roleplaying et cetera et cetera et cetera. Jag behöver inte ens skapa ett rollspel som bygger på Eddings: om det inte finns ett så tar det ingen tid att anpassa ett existerande (skriv några nya monster till D&D så är det klart), så liten är skillnaden. Kort sagt, det finns redan tretton fjantasyspel på dussinet, och de har faktiskt inte bidragit särskilt mycket till hobbyns utveckling.

"Och snälla Krille. Sluta skriva standardfjantasy om det inte är så att du verkligen hatar "vanlig" fantasy. Du gör det slentrianmässigt utan att tänka dig för."

Jo faktiskt, jag hatar vanlig fjantasy. För enligt min ringa åsikt, om det är något som är slentrianmässigt så är det fantasygenren. Måhända är mitt användande av "fjantasy" också slentrianmässigt, men det är faktiskt inte mer än vad genren förtjänar!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Slutplädering... typ

Jag började skriva för att jag är trött på att alla skall vara så jävla originella. Jag har tröttnat på att folk utan vidare eftertanke stoppar in ett j i standardfantasy utan att tänka efter. Är det så fult att vara mainstream? Är det så jäkla nördigt att inte tycka att ett brett, glättigt och påkostat spel som D&D är amerikanskt skräp?
Utan att vilja ge mig in i de långa meningslösa diskussioner som brukar komma ur detta, måste jag bara få hålla med dig. Jag älskar mainstream och standardfantasy. Det tillåter mig som spelledare att göra precis som jag vill. Men det är knappt någon vågar säga sådant, utan att bli betraktad som underutvecklad och kulturhandikappad.

Våga stå upp för standardfantasy! Samla er bakom den vita ulvens banér! :gremcool:

/Mikael

Foggmock

Myrmidon
Re: Nej, nej, nej och åter nej.

1. Västmark spelar du precis som du vill, och det är inte RADIKALT annorlunda från standardfantasy.

2. Är din flickvän obevandrad i det engelska språket?

Vitulv

1. Västmark spelar du precis som du vill, och det är inte RADIKALT annorlunda från standardfantasy.
Jag har redan uttalat mig för mycket om Västmark utan att ha kött på benen, så jag tänker inte kommentera det mer med risk för att börja sprida lögner och felaktigheter.

Absolut inte, men hon är bättre på svenska (av förklarliga skäl - hon är svensk). Och eftersom hon inte har spellett tidigare så tyckte jag att det kunde passa med ett svenskt spel. Nu blev det till slut WoT d20, vilket säkert blir bra. Men alla är inte lika bra på engelska som henne.

/Vulf

Foggmock

Myrmidon

Jag har inte betalt för att säga det här, men ta en kik på Västmark, det är det värt. Dessutom finns det gratis att förhandskika på innan du pungar ut 300 pengar.

Och yeah, jag missade nog att du var ute efter ett svenskt spel. Är det bara jag som skulle kunna tänka mig att köpa ett spel på engelska som nybörjarspel även om mottagaren inte är jättebevandrad i språket? SÅ mycket fel kan det väl ändå inte bli? Dessutom är ju den bästa på att förklara för nybörjaren veteranen.

Vitulv

Re: Slutplädering... typ

Utan att vilja ge mig in i de långa meningslösa diskussioner som brukar komma ur detta, måste jag bara få hålla med dig. Jag älskar mainstream och standardfantasy. Det tillåter mig som spelledare att göra precis som jag vill. Men det är knappt någon vågar säga sådant, utan att bli betraktad som underutvecklad och kulturhandikappad.
Jag misstänkte att jag inte var ensam om att tycka som jag gör, och det har svaren i den här tråden bevisat. Men precis som du skriver så är folk skraja att öppna käften av rädsla att bli idiotförklarade.

Shit, jag har t.o.m.blivit kallad kobold av fjortonåringar här på www.rollspel.nu. Jag blir skrockar visserligen mer än jag känner mig sårad, men det är inte ett bra klimat. Jag är säker på mig själv, men hur skall en grisodlare känna sig när han blir överröst med skit för att han läser David Eddings och tycker att Luis Royo gör snygga bilder (nej, jag gillar iofs varken Eddings eller Royo, men jag har gjort, och förstår att andra gör det)

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: G.U.R.P.S?

Men snälla Troberg. Det är ju bara om han ska sälja flickvännen (med d20-logga på) som han behöver åtgärda bröstvårtorna.
Det är en öppen fråga tills juristerna fått avgöra saken...

Helmgast
Re: Har jag redan!

Jeje. Vad är problemet med reglerna? Det gamla vanliga om att det går långsamt? Isåfall är det vana som gäller.

Ceram

Hero
Engelska är inte så lätt inte...

Det verkar som om alla svenskar kan engelska perfekt. Själv klarade jag VG i engelska B på gymnasiet utan minsta problem. Kan jag engelska för det? Visst kan jag läsa nästan vilken text som helst eller se engelska filmer och förstå. Däremot så missar jag nyanser och kan knappast läsa särskillt mycket mellan raderna. Spel bör alltså vara på svenska eftersom jag och de flesta andra svenskar får en mycket bredare uppfattning av texten på vårt modersmål. Däribland antagligen även vitulvs flickvän...

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Engelska är inte så lätt inte...

Tja, jag skulle snarare säga att alla svenskar tror att de kan engelska perfekt. Det trodde jag åtminstone när jag började studera engelska (jag är visserligen inte svensk, men jag är svenskspråking, så det räknas nog i alla fall). Efter ett halvår kunde jag plötsligt nästan ingenting alls och det är först nu (två år senare) som jag börjar inbilla mig att jag kan engelska perfekt igen :gremsmirk:

Däremot tror jag nog att de flesta kan engelska bra nog för att tillgodogöra sig de flesta rollspel, men det betyder ju inte att man nödvändigtvis vill spela dem. Det finns ju till exempel uppenbara problem med att spela på ett språk och ha speltermer på ett annat. De problemen är kanske inte så svara att hantera, men man slipper ju dem helt och hållet om man spelar svenska spel. På samma sätt kan jag tänka mig att det finns kulturella skillnader (hur skulle till exempel Krilles ruta med saker som inte finns i Västmark se ut i ett amerikanskt rollspel? Skulle den vara direkt användbar för en svensk spelare, eller skulle man först bli tvungen att relatera spelvärlden till det amerikanska samhället och sedan det till det svenska?).

JPS

Ceram

Hero
Re: Engelska är inte så lätt inte...

Tja, jag skulle snarare säga att alla svenskar tror att de kan engelska perfekt. Det trodde jag åtminstone när jag började studera engelska (jag är visserligen inte svensk, men jag är svenskspråking, så det räknas nog i alla fall). Efter ett halvår kunde jag plötsligt nästan ingenting alls och det är först nu (två år senare) som jag börjar inbilla mig att jag kan engelska perfekt igen
Jo det stämmer nog till stor del. När jag gick i sjuan var det en som sa nått i stil med "vadå har ni folk som inte kan engelska flytande i er klass?" Han hade nog inte höga kriterier för flytande inte...

Eksem

Champion
Regelsystem (OT)

Alla regler är inte för alla, oavsett argument. Det viktigaste i slutändan är maggropskänslan. Eon är för många rollspelare helt ospelbart, för det känns helt enkelt fel. Jag tror förvisso att det är bra att försöka debattera sig fram till vad man ogillar, för då är det ju lättare att ta reda på vad exakt det är man faktiskt gillar. Men någonstans tror jag också att det som bestämmer i stutändan är maggropskänslan, och den kan man inte diskutera.

Jag kan ju säga att jag inte gillar Eons detaljnivå, t.ex. Men det finns säkert nåt bra sätt att argumentera bort det påståendet. Men det kommer ändå inte ändra min känsla för systemet.

I slutändan tror jag att regelsystemsdiskussioner är mycket viktiga och lärorika, fast de också är skitjobbiga och fett onödiga.

Vitulv

Vad är problemet med reglerna?
Den diskussionen här absolut inte till tråden men som jag sade, jag trivs inte med dem. De är för många, för långa och för detaljerade för att passa mig. Precis som Eksem så hänvisar jag till maggropskänslan. Och jag tycker helt enkelt inte om dem.

Det gamla vanliga om att det går långsamt? Isåfall är det vana som gäller.
Tja, jag spelledde Eon under tre år och längre tid än så vill jag inte lägga på att "vänja mig" med reglerna. Jag kunde hantera reglerna men tyckte inte om dem.

/Vulf

Vitulv

Och yeah, jag missade nog att du var ute efter ett svenskt spel. Är det bara jag som skulle kunna tänka mig att köpa ett spel på engelska som nybörjarspel även om mottagaren inte är jättebevandrad i språket? SÅ mycket fel kan det väl ändå inte bli? Dessutom är ju den bästa på att förklara för nybörjaren veteranen.
Nejdå, jag köpte WoT d20 till slut.

/Vulf

Robban

Hero
Men det finns undantag.

Det finns ju faktiskt undantag inom både rollspel och skönlitteraturens fantasy, neh? Inom rollspelen har vi västmark, ... ja, det var väl det. Jag kan inte komma på nåt annat just nu, inte på rak arm i alla fall.

Inom skönlitteraturen har vi... Steven Eriksons "Gardens of the Moon - Malazan book of the Fallen" (som i alla fall jag anser vara unik, både i själva världen och hans sätt att skriva) och Elizabeth Moons "Paksenarrion", vars slut tyvärr lämnar mycket att önska.

Men undantagen är få, och kan göras fler.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tycker det här är en intressant redogörelse. Egentligen håller jag med dig, men bara fram till en viss gräns.

Mina favoritsystem är alla väldigt enkla och lättanvända. Unisystem har jag använt till allt mellan splatter och detektivhistorier, med och utan zombies. Det är ett enkelt och konsekvent system som man kan få till vad som helst genom att begränsa vilka färdigheter rollpersoner kan tillgå.

Många system fungerar dock så, så jag säger inte att Unisystem är det enda.

Hur som helst är det så långt jag håller med dig - det är bra att ha ett spel i bakgrunden som är övergripande och lätt att sätta igång med. Det jag däremot inte håller med om är att smalare spel per automatik är sämre.

Även om det inte riktigt är så hårt du drar det heller, så är det detta som verkar vara kontentan av ditt inlägg.

Mer nischat = mindre användbart.

På sätt och vis stämmer detta. Vampire var ett rent genialt spel till en början, då 1st Edition faktiskt var ett spel jag gillade att både spela och bläddra i. Idag kan jag inte ens diskutera spelet med likasinnade, eftersom jag inte följt med i den djungel av tilläggsböcker som kommit.

Poängen är att nischade spel kan vandra två vägar: antingen älskar köparna den nisch spelet utvecklar, eller så hatar de den. Spelet står och faller med kvaliteten på inehållet. Samt vilken typ av appeal inehållet kan komma med. I V:tMs fall har det i det närmaste blivit en subkultur som står på egna ben vid sidan om övriga rollspelshobbyn. Så uppenbart är att nischen tilltalar någon!

Jag har tidigare klagat över att världsböcker kostar mer än det smakar. Att SL styrs mer än han inspireras.

Detta håller jag lite med om. Många spel går ned på en sådan gräsrotsnivå att spelledaren inte får något utrymme kvar. Jag tycker EON är exempel på detta, det lilla jag konfronterat av spelet. Finns garanterat fler exempel.

Det verkar ofta som att antal invånare i varje kungadöme, hur många kungar det haft, exakta antalet soldater, mängden spjut, antal ton guld... bla... är viktigare än vad som skiljer kungadömet från alla andra kungadömen i samma värld!

Man skapar någon sorts detaljfixering och lämnar både regelverk och världsbeskrivningar öppna för speldispyter.

Detta för att folk verkar söka efter sådan information.

Så jag kan nog skriva under med förnamnet i alla fall. Saker och ting nischas väldigt hårt, men så länge spelen också har någon form av inneboende charm - samt bra idéer och bra kvalitet - så kommer åtminstone jag fortsätta köpa böcker.

Men nej, jag gillade inte DoD6... Där förespråkar jag det mer nischade Mutant: Undergångens Arvtagare, som jag tycker är det bästa som hänt rollspelssverige på väldigt länge.

Så nischer är inte bara dåliga.

entomophobiac

Low Prep High Play

Det gamla vanliga om att det går långsamt? Isåfall är det vana som gäller.

Men det här är ju ett kasst argument! Det sämsta, rent av.

Om det går långsamt NU kommer det också gå långsamt minst i ett tiotal spelmöten till, förmodligen mer. Däremot går det snabbt med Unisystem och till och med d20 NU, och därför definitivt minst lika snabbt kommande spelmöten. Snabbare, rent av.

Så varför ska man vänja sig vid något man inte tycker om när det redan finns saker som är bättre?

För att andra tycker det är bra?

För att det går att få fart på vilken motor som helst genom trim och NOS, istället för att köpa en bättre?

Knappast.

"Det gamla vanliga" kommer alltid att stämma - Ob-systemet ÄR långsammare än många andra. Vana eller ej.

Dessutom kommer jag rama in "vana" som det sämsta argumentet i historien, jämte "realism"...

Helmgast

Så dåligt att det kanske stämmer för mig? I min tillvaro är det inte långsamt.