Vad som är OSR/OSG är minst sagt flytande och man kommer få olika svar från nästan alla man frågar.
Här på rollspel.nu brukar OSR syfta på kloner av gamla DnD, medan OSG brukar syfta på Arferts Fantasy! Det gör att övriga spel hamnar lite i skymundan, men i detta inlägg kallar jag dem också för OSG.
Wikipedia har en egen term för det jag brukar kalla för OSR:
Dungeons & Dragons retro-clones, men jag har aldrig hört någon i sverige tala om retro-clones.
Castles & Crusades är ett spel som inte försöker klona gammel-DnD, utan bara emulera reglerna (vilket det gör väldigt bra). Enligt min hårda definition skulle detta vara OSG och inte OSR.
Däremot är spel som Dungeon World och Torchbearer
INTE OSG under några som helst omständigheter. De försöker bara återskapa dungeon crawl, inte den gamla spelstilen.
För att jag ska kalla ett spel för OSR/OSG måste det uppfylla två krav:
1. Det ska vara ett nytt spel som försöker återskapa stilen från de gamla enkla spelen för mer än 30 år sedan.
2. Att det är rules light.
Tunnels & Trolls är ett exempel på ett rules light spel som fortfarande ges ut och spelas. Men det är inte OSG, bara Old School, för det skapades 1975.
Rolemaster är förvisso från 1981, men det är inte enkelt. Alltså kan jag inte kalla den nya Rolemaster-klonen "Blood, Guts & Glory" för OSG.
Det finns massor med spel som bygger på den gamla enkla DnD-motorn med xp och levels, men har en helt annan setting, t.ex:
- Engines & Empires är Steampunk.
- Blood & Bullets är vilda västern.
- Tales of the Space Princess är Science Fiction
- Woodland Warriors är furries.
- Mutant Future är postapocalyptiskt.
När det gäller enkla spel på svenska finns t.ex:
- Svärd & Svartkonst (SåS), det enda OSR-spelet på svenska.
- Ensamma vargen (rollspelet, inte soloböckerna), OSG.
- Äventyr, OSG.