Så du säger att klassresor är en myt? Ingen kan förbättra eller försämra sin klasstillhörighet utan man är fast i den sociala sfär man är föd i?
Det var inte riktigt det jag skrev, nej. Jag skrev att man inte själv väljer vilken klass man tillhör. Vilken klass man tillhör avgörs av ens materiella omständigheter. Ska man vara väldigt skarp avgörs det av ifall du äger produktionsmedlen, men det finns såklart en hel del andra perspektiv (kulturellt kapital etc). Du kan inte själv hipp som happ bestämma dig för att nu äger du produktionsmedel; det är något som du i så fall behöver förändra i dina materiella omständigheter.
Sedan tycker jag överlag att klassresor är lite överhaussade. Om vi nu ska acceptera att klasstillhörighet inte bara handlar om ägande av produktionsmedel utan om kulturellt kapital och annat, så kan man ju absolut göra en klassresa i betydelsen plugga, tjäna mycket mer pengar osv än sina föräldrar – men det är mycket svårt att anskaffa det kulturella kapital som krävs för att fullt ut passera som överklass. Inte omöjligt, såklart, men det finns ju en anledning till att det är ett ganska vanligt narrativ att den som gjort en klassresa känner sig utanför eller lite som en bluff i sitt nya sammanhang. Inte alla – det är inte det jag säger. Men det är inte ovanligt.
Jag skulle inte beskriva klass som "social sfär", hur som helst.
EDIT: men allt detta är såklart offtopic, och jag lämnar ämnet nu. tar gärna vidare diskussion annorstädes. Det finns ju inget offtopicforum längre, men PM är alltid ett alternativ om man känner att man prompt vill ha fler svar av mig.