Nekromanti [oWoD]Husregler skadesystem

Recca

Femme Fatale
Jag har kört på massor olika sätt utan att bli nöjd med hur skadesystemet ser ut. Nu har min grupp (antar jag) blivit lika trötta som jag på att systemet aldrig står klart. Jag har använt dem som försökskaniner för olika sätt att hantera skada på. Nu är jag äntligen "nöjd". Jag gillar inte riktigt systemet, det är fortfarande ett system där man har ett visst antal hitpoints och så fyller man upp dem innan karaktären svimmar av utmattning eller motsvarande.

I gamla WoD hade man typ 7 hitpoints och så var det klart sen. Jag upplevde alltid det som lite väl dödligt.

Sen spelade vi Requiem med God45 i Skype. Det fick mig att tänka lite annorlunda kring skadesystemet. Fast jag gillar fortfarande inte hur vi spelade med hitpoints. Så nu har jag ändrat det.

Så här funkar systemet:
Antal hitpoints är Stamina+5. Det går alltså att boosta för att höja tålighet.

Först rullar man för att träffa, då rullas (för exemplet) melee+strength. Alla lyckade är lethal damage. Sedan rullar man vapnets skada och potence eller vad man nu har för extra effekter. Potence gör aggravated damage i det här systemet.

Potence rullas separat eftersom, för att vampyrerna ska tåla lite mer, så överlappar aggravated damage tidigare gjorda lethal damage. Så om du gör 4 i skada med ditt anfall, rullar ditt svärd och får en extra lethal från svärdet så har du gjort 5 lethal totalt. Sen rullar du potence och kryssar över den första av de lethal damage boxar som du tagit i skada.

En annan grej som introduceras i det här systemet är att om du river någon med vampyrklor som gör aggravated damage så är inte hela ditt skaderegister bestående av aggravated damage, utan du får helt enkelt 2 extra "agge-tärningar". Så om du har 8 anfallstärningar så har du potential att göra 8 lethal och 2 aggravated, de två aggravated överlappar då skadan från ditt anfallsrull så att du ändå totalt gör max 8 i skada.

Om du maxar skadan så att om du har 10 hitpoints och du har tagit 10 lethal och så tar du lethal igen så börjar du kryssa aggravated istället och börjar överlappa tidigare lethal skada med den nya aggravatedskadan.

En extra regel är att om du fyller dina hitpoints (använder 'hitpoints' eftersom jag inte vet vad jag ska kalla det annars) med skada så får du -3 tärningar under innevarande handlingstillfälle. Man helar när rundan är slut så i nästa handlingstillfälle kan man slippa sina minustärningar. Så svagheten är värre om man har ett sämre initiativ.

Läkning: Det kostar 2 bloodpoints att läka aggravated damage och 1 blood point att läka lethal damage.

Döden:
När alla hitpoints kryssats med aggravated damage så inträder torpor ofelbart. I Torpor är vampyren helt försvarslös och 'for all intents and purposes appears to be dead'. En vampyr i torpor kan dödas genom att någon helt enkelt annonserar att de vill döda vampyren och sedan spenderar tid med att slakta kroppen så att den förstörs. T.ex. genom styckning, förbränning eller solbränna.

Fortitude/rustning: Fortitude och rustning rullas efter skada. Först fyller man i skadan helt och hållet och kryssar aggravated. Sedan rullar man fortitude och eventuell rustning och lyckade på det rullet tar bort aggravated damage-skador.

Stun
Om skada görs i en träff som överstiger stamina så inträder en paralyserande effekt som får personen att tappa initiativ och handling i det innevarande handlingstillfället. Om skadan överstiger stamina x2 så blir offret för anfallet temporärt utslaget. Att vara utslagen innebär att den skadade måste hela upp sig innan den kan agera. Det räcker att hela bort den skada som övergår stamina x2 för att återfå fattningen, men då är det kanske redan försent att göra någonting.

En person som är oskadliggjord på något vis (dvs inte stunnad men däremot utslagen, eller fasthållen, har sin defence halverad). Obs: Om en liten karaktär klänger på en stor karaktär räknas inte det som fasthållning...

Recca

Femme Fatale
Jag har en tanke om att införa så att en person som tar mycket skada i ett 'slag', t.ex. om det gör mer skada än personen kan hantera, så inträffar nån sorts knock-out. Men jag vet inte riktigt hur det ska se ut...

Recca

Femme Fatale
Eld/Lure of flames:
Basically så rullas Perception+occult för att träffa i avståndsstrid.

Defence är halverad för att representera att man rör på sig.

Kan rulla dodge+dex för att kasta sig ur vägen. Lyckade tar bort skada som om fortitude hade rullats, dvs samma system används. Man behåller dodge+dex resultatet. Är dodge+dex-resultatet högre än antal lyckade anfallstärningar har man undvikit helt.

Lure of flames agge-skada är samma som det man har i den pathen. Så har man 5 i lure of flames så rullar man 5 agge-tärningar.

Vidare så brinner personer som drabbas - och det är det dödligaste med skadan. Varje handlingstillfälle kan en person som brinner rulla typ dex+athletics för att minska den skada som görs i innevarande stridsrunda genom att rulla på marken eller liknande.

Dock är det möjligt att splitta upp en handling för att försöka ta bort eldskada och typ slåss vidare samtidigt som man brinner (eftersom det är ett actionspel). Så dra bort 3 tärningar från ditt anfall och från ditt rull för att ta bort eldskadan.

Bornmo

Warrior
Recca said:
Jag har en tanke om att införa så att en person som tar mycket skada i ett 'slag', t.ex. om det gör mer skada än personen kan hantera, så inträffar nån sorts knock-out. Men jag vet inte riktigt hur det ska se ut...
Går det inte att använda sig av Stamina? Är skadan mer än din stamina (plus fortitude) så kommer du iaf få spendera nästa runda (handling?) att återhämta dig. Är den dubbelt kanske du blir utslagen?

Recca

Femme Fatale
Burnmoe said:
Recca said:
Går det inte att använda sig av Stamina? Är skadan mer än din stamina (plus fortitude) så kommer du iaf få spendera nästa runda (handling?) att återhämta dig. Är den dubbelt kanske du blir utslagen?
Ja det kan funka. Då blir det som en stun. :gremsmile:

Jag gillar det eftersom då är det möjligt att smyga sig på någon och stunna dem genom att anfalla i ryggen t.ex. med hjälp av obfuscate. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Burnmoe said:
Recca said:

Jag gillar det eftersom då är det möjligt att smyga sig på någon och stunna dem genom att anfalla i ryggen t.ex. med hjälp av obfuscate. :gremsmile:
Det här är riktigt coolt och det borde också kunna simulera att man pålar en vampyr på ett vettigt sätt. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Recca said:
Burnmoe said:
Recca said:

Det här är riktigt coolt och det borde också kunna simulera att man pålar en vampyr på ett vettigt sätt. :gremsmile:
Ja verkligen. Då kan man få 3 extra dice om man har lyckats smyga sig på någon och överraska dem. 3 extra dice eller sin obfuscate extra dice kan jag tycka är en okay tradeoff.

Angående obfuscate så står det att om man har mer i obfuscate en nån annan har i auspex så ser den inte dig alls. Men har man mer i auspex så ser man dem automatiskt. Men jag tycker det blir märkligt för har man extremt bra i stealth+dexterity så ska man kunna smyga sig på nån som har auspex, enligt mig. Varför? För att du med auspex inte upptäcker alla grejer automatiskt bara för att du har 1 i auspex.

God45

#PrayersForBahakan
Jag brukar köra att auspex slår ut obfuskate men inte vanligt smygande.Känns bara vettigare.

Bornmo

Warrior
Jo, har man mer i auspex ser man automatiskt dem med mindre i obfuscate, men rim och reson säger ju att man inte kan se någon som gömt sig väl.

Nackdelen med att ha en högre nivå i obfuscate borde ju vara att efter ett tag vänjer man sig vid att man inte syns, och därmed slutar man aktivt gömma sig eller smyga när man har obfuscate aktiverad.

Recca

Femme Fatale
Burnmoe said:
Jo, har man mer i auspex ser man automatiskt dem med mindre i obfuscate, men rim och reson säger ju att man inte kan se någon som gömt sig väl.

Nackdelen med att ha en högre nivå i obfuscate borde ju vara att efter ett tag vänjer man sig vid att man inte syns, och därmed slutar man aktivt gömma sig eller smyga när man har obfuscate aktiverad.
Ja det är kanske det som är grejen. En med obfuscate går ju runt som vanligt, smyger inte. Undviker vattenpölar kanske... Men annars står de ju in plain sight...

Bornmo

Warrior
Sen tror jag man kanske kan koppla ihop det med vampyrens ålder. Ju äldre, desto mer nonchalant. En neonate skulle nog smyga omkring rätt mycket fortfarande.

Underskatta aldrig Elders nonchalans! =)

Recca

Femme Fatale
Burnmoe said:
Sen tror jag man kanske kan koppla ihop det med vampyrens ålder. Ju äldre, desto mer nonchalant. En neonate skulle nog smyga omkring rätt mycket fortfarande.

Underskatta aldrig Elders nonchalans! =)
Sant. Jag ska ställa frågan till vår obfuscateare - hur han rör sig. Å andra sidan sitter han på en femma i obfuscate så det är inte så värst många som kan se honom MED auspex.

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
I nWoD finns knock down (appliceras dock inte på alla attacker utan är beroende på vapen och/eller specifik förmåga) där man blir nedslagen om man tar mer skada än sin Size. Size finns väl inte i oWoD dock. Det mest rimliga blir att Stamina är inblandat på något sätt. Mer skada i en smäll än Stamina och så blir (kan man bli) nedslagen kanske.

Cog.

cogitare

Swashbuckler
God45 said:
Jag brukar köra att auspex slår ut obfuskate men inte vanligt smygande.Känns bara vettigare.
Clash of Wills mellan dessa förmågor. Står i VtR (kommer inte ihåg vilken sida så här utan boken framför mig). Tycker det är en bra grej snarare att det ena alltid trumfar det andra...

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Cogitare said:
God45 said:
Clash of Wills mellan dessa förmågor. Står i VtR (kommer inte ihåg vilken sida så här utan boken framför mig). Tycker det är en bra grej snarare att det ena alltid trumfar det andra...

Cog.
Medan jag älskar Auspex så är det nästan omöjligt att få spelare att ta dots i discipliner som inte gör att de gömmer sig eller dödar folk. En spelarkaraktär med Auspex hjälper mig som GM köra spelet bättre så jag har inget emot att den är overpowered.

cogitare

Swashbuckler
God45 said:
Medan jag älskar Auspex så är det nästan omöjligt att få spelare att ta dots i discipliner som inte gör att de gömmer sig eller dödar folk. En spelarkaraktär med Auspex hjälper mig som GM köra spelet bättre så jag har inget emot att den är overpowered.
Då har vi verkligen olika upplevelser från våra respektive grupper. Auspex ses som en av be bästa (kanske tom. den absolut bästa, lite beroende på vilken spelare man frågar) Disciplinerna av spelarna i min grupp.

Jag var inte förtjust i hur Auspex vs. Obfuscate hanterades i oWoD (och tangentiellt inte helt förtjust i hur Dominate vs. Generation funkade heller) och tycker att nWoDs lösning är bättre och mindre träig.

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Men Dominate vs. Generation är ju en av de saker som gör Vampire till ett politiskt spel! Det är ju helt nödvändigt för att få till känslan! Det ska ju vara att om någon är en generation högre än dig så är de omöjligt att fysiskt döda dem. Det är vad som tvingar fram politiken och allianserna och allt det där som är så jävla bra med Vampire.

Sedan är Auspex löjligt bra, jag vet det! Men mina spelare gillar ändå inte att lägga sina dots på den.

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
Recca said:
I nWoD finns knock down (appliceras dock inte på alla attacker utan är beroende på vapen och/eller specifik förmåga) där man blir nedslagen om man tar mer skada än sin Size. Size finns väl inte i oWoD dock. Det mest rimliga blir att Stamina är inblandat på något sätt. Mer skada i en smäll än Stamina och så blir (kan man bli) nedslagen kanske.

Cog.
Bra idé! :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Cogitare said:
God45 said:

Cog.
Jag har inte det problemet.

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
God45 said:
Då har vi verkligen olika upplevelser från våra respektive grupper. Auspex ses som en av be bästa (kanske tom. den absolut bästa, lite beroende på vilken spelare man frågar) Disciplinerna av spelarna i min grupp.

Jag var inte förtjust i hur Auspex vs. Obfuscate hanterades i oWoD (och tangentiellt inte helt förtjust i hur Dominate vs. Generation funkade heller) och tycker att nWoDs lösning är bättre och mindre träig.

Cog.
Min spelgrupp har ALLA auspex. ALLA fem spelare har auspex 2 eller mer. För det är så himla användbart.

Jag tar credit för det, eftersom jag beskriver mycket extra info för alla med auspex.

En i gruppen har 4 i auspex och kan telepati, vilket är pretty awesome.