Jag har kört på massor olika sätt utan att bli nöjd med hur skadesystemet ser ut. Nu har min grupp (antar jag) blivit lika trötta som jag på att systemet aldrig står klart. Jag har använt dem som försökskaniner för olika sätt att hantera skada på. Nu är jag äntligen "nöjd". Jag gillar inte riktigt systemet, det är fortfarande ett system där man har ett visst antal hitpoints och så fyller man upp dem innan karaktären svimmar av utmattning eller motsvarande.
I gamla WoD hade man typ 7 hitpoints och så var det klart sen. Jag upplevde alltid det som lite väl dödligt.
Sen spelade vi Requiem med God45 i Skype. Det fick mig att tänka lite annorlunda kring skadesystemet. Fast jag gillar fortfarande inte hur vi spelade med hitpoints. Så nu har jag ändrat det.
Så här funkar systemet:
Antal hitpoints är Stamina+5. Det går alltså att boosta för att höja tålighet.
Först rullar man för att träffa, då rullas (för exemplet) melee+strength. Alla lyckade är lethal damage. Sedan rullar man vapnets skada och potence eller vad man nu har för extra effekter. Potence gör aggravated damage i det här systemet.
Potence rullas separat eftersom, för att vampyrerna ska tåla lite mer, så överlappar aggravated damage tidigare gjorda lethal damage. Så om du gör 4 i skada med ditt anfall, rullar ditt svärd och får en extra lethal från svärdet så har du gjort 5 lethal totalt. Sen rullar du potence och kryssar över den första av de lethal damage boxar som du tagit i skada.
En annan grej som introduceras i det här systemet är att om du river någon med vampyrklor som gör aggravated damage så är inte hela ditt skaderegister bestående av aggravated damage, utan du får helt enkelt 2 extra "agge-tärningar". Så om du har 8 anfallstärningar så har du potential att göra 8 lethal och 2 aggravated, de två aggravated överlappar då skadan från ditt anfallsrull så att du ändå totalt gör max 8 i skada.
Om du maxar skadan så att om du har 10 hitpoints och du har tagit 10 lethal och så tar du lethal igen så börjar du kryssa aggravated istället och börjar överlappa tidigare lethal skada med den nya aggravatedskadan.
En extra regel är att om du fyller dina hitpoints (använder 'hitpoints' eftersom jag inte vet vad jag ska kalla det annars) med skada så får du -3 tärningar under innevarande handlingstillfälle. Man helar när rundan är slut så i nästa handlingstillfälle kan man slippa sina minustärningar. Så svagheten är värre om man har ett sämre initiativ.
Läkning: Det kostar 2 bloodpoints att läka aggravated damage och 1 blood point att läka lethal damage.
Döden:
När alla hitpoints kryssats med aggravated damage så inträder torpor ofelbart. I Torpor är vampyren helt försvarslös och 'for all intents and purposes appears to be dead'. En vampyr i torpor kan dödas genom att någon helt enkelt annonserar att de vill döda vampyren och sedan spenderar tid med att slakta kroppen så att den förstörs. T.ex. genom styckning, förbränning eller solbränna.
Fortitude/rustning: Fortitude och rustning rullas efter skada. Först fyller man i skadan helt och hållet och kryssar aggravated. Sedan rullar man fortitude och eventuell rustning och lyckade på det rullet tar bort aggravated damage-skador.
Stun
Om skada görs i en träff som överstiger stamina så inträder en paralyserande effekt som får personen att tappa initiativ och handling i det innevarande handlingstillfället. Om skadan överstiger stamina x2 så blir offret för anfallet temporärt utslaget. Att vara utslagen innebär att den skadade måste hela upp sig innan den kan agera. Det räcker att hela bort den skada som övergår stamina x2 för att återfå fattningen, men då är det kanske redan försent att göra någonting.
En person som är oskadliggjord på något vis (dvs inte stunnad men däremot utslagen, eller fasthållen, har sin defence halverad). Obs: Om en liten karaktär klänger på en stor karaktär räknas inte det som fasthållning...
I gamla WoD hade man typ 7 hitpoints och så var det klart sen. Jag upplevde alltid det som lite väl dödligt.
Sen spelade vi Requiem med God45 i Skype. Det fick mig att tänka lite annorlunda kring skadesystemet. Fast jag gillar fortfarande inte hur vi spelade med hitpoints. Så nu har jag ändrat det.
Så här funkar systemet:
Antal hitpoints är Stamina+5. Det går alltså att boosta för att höja tålighet.
Först rullar man för att träffa, då rullas (för exemplet) melee+strength. Alla lyckade är lethal damage. Sedan rullar man vapnets skada och potence eller vad man nu har för extra effekter. Potence gör aggravated damage i det här systemet.
Potence rullas separat eftersom, för att vampyrerna ska tåla lite mer, så överlappar aggravated damage tidigare gjorda lethal damage. Så om du gör 4 i skada med ditt anfall, rullar ditt svärd och får en extra lethal från svärdet så har du gjort 5 lethal totalt. Sen rullar du potence och kryssar över den första av de lethal damage boxar som du tagit i skada.
En annan grej som introduceras i det här systemet är att om du river någon med vampyrklor som gör aggravated damage så är inte hela ditt skaderegister bestående av aggravated damage, utan du får helt enkelt 2 extra "agge-tärningar". Så om du har 8 anfallstärningar så har du potential att göra 8 lethal och 2 aggravated, de två aggravated överlappar då skadan från ditt anfallsrull så att du ändå totalt gör max 8 i skada.
Om du maxar skadan så att om du har 10 hitpoints och du har tagit 10 lethal och så tar du lethal igen så börjar du kryssa aggravated istället och börjar överlappa tidigare lethal skada med den nya aggravatedskadan.
En extra regel är att om du fyller dina hitpoints (använder 'hitpoints' eftersom jag inte vet vad jag ska kalla det annars) med skada så får du -3 tärningar under innevarande handlingstillfälle. Man helar när rundan är slut så i nästa handlingstillfälle kan man slippa sina minustärningar. Så svagheten är värre om man har ett sämre initiativ.
Läkning: Det kostar 2 bloodpoints att läka aggravated damage och 1 blood point att läka lethal damage.
Döden:
När alla hitpoints kryssats med aggravated damage så inträder torpor ofelbart. I Torpor är vampyren helt försvarslös och 'for all intents and purposes appears to be dead'. En vampyr i torpor kan dödas genom att någon helt enkelt annonserar att de vill döda vampyren och sedan spenderar tid med att slakta kroppen så att den förstörs. T.ex. genom styckning, förbränning eller solbränna.
Fortitude/rustning: Fortitude och rustning rullas efter skada. Först fyller man i skadan helt och hållet och kryssar aggravated. Sedan rullar man fortitude och eventuell rustning och lyckade på det rullet tar bort aggravated damage-skador.
Stun
Om skada görs i en träff som överstiger stamina så inträder en paralyserande effekt som får personen att tappa initiativ och handling i det innevarande handlingstillfället. Om skadan överstiger stamina x2 så blir offret för anfallet temporärt utslaget. Att vara utslagen innebär att den skadade måste hela upp sig innan den kan agera. Det räcker att hela bort den skada som övergår stamina x2 för att återfå fattningen, men då är det kanske redan försent att göra någonting.
En person som är oskadliggjord på något vis (dvs inte stunnad men däremot utslagen, eller fasthållen, har sin defence halverad). Obs: Om en liten karaktär klänger på en stor karaktär räknas inte det som fasthållning...