Re: Lite olika skräckinriktningar?[OT]
Men jag undrar om någon kan beskriva skillnaden i några vanliga skräckrollspel, och gärna lägga till fler som ni tycker är spelvärda.
De jag funderar på är Kult, World of darkness (då mest Vampire the masqerade), och CoC
Finns en gammal tråd om detta, men den är svår att hitta.
Nåväl:
Kult: Vår värld är bara en illusion, och människan är inspärrad av de varelser som egentligen är lägre stående. Rollpersonerna här är oftast behäftade med massa mentala problem mörka hemligheter.
Call of Cthulhu (1920-talet): Arkeologer och liknande akademiker finner att det existerar fasansfulla varelser från bortom tid och rum. Enda sättet att besegra varelserna är genom urgamla magiska ritualer som man hittar i förbjudna böcker, vilka man blir galen bara av att läsa.
Call of Cthulhu (nutid): betydligt mer liknande Arkiv X, men en del av kommentarerna från föregående punkt kvarstår.
Vampire: Du är en vampyr, som intrigerar med andra vampyrer och anser att att människorna är gående buffetbord. Andra varianter är att du är en magiker/älva/spöke/mumie/varulv... Gemensamt är att människorna inte vet att det övernaturliga finns. Min personliga åsikt är att det oftast inte blir så mycket skräck här när man är toppen av näringskedjan och det blir mer "superhjältar/skurkar" med klor och huggtänder. Eller snarare att det är min erfarenhet att det är det som spelets uppbyggnad syftar mot, emedan det borde inrikta sig på den inre skräcken att du är ett monster.
Chock / Chill: En hemlig organisation kämpar mot olika onda monster som resten av världen inte tror på. Åtminstone den första versionen är ospelbar. De lär vara inne på version 3 nu.
GURPS Horror: Tag ett generiskt moduärt uppbyggt spel. Lägg in regler för exempelvis hur vissa (o)trevliga filmskurkar som Jason etc fungerar och varför hjältarna skall fortsätta att utsätta sig för alla hemskheter. Blanda med lite vodoo och lite konspirationer (illuminati)...
All flesh must be eaten: Zombier. Behöver jag säga mer? Har dock inte spelat det så ingen aning om hur systemet etc är.
Witchcraft: Ingen aning, då jag inte spelat det.
Nightlife: Ingen aning, har inte spelat, men lär ha med spöken/vampyrer etc och kom före Vampire. Vilket f.ö. även supplementet Creature's feature gjorde till Chill (Där spelar man spöke, varulv, vampyr eller mumie).
/Ulfgeir