Varulv Paris part deux - Runda 1

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Även utröstade förstås, det nollar ju också de rösterna för byn om det var en bybo som åkte.
Hmm, undrar om det inte kan vara värt att koncentrera dreven nu i R1 mot oss som kommer få dubbla röster till nästa runda. För att inte riskera att det är tre ulvar som står med massa bonusar nästkommande.
Med BM borträknat innebär ju det att vi kan dreva mig, Brynolf och Fjodde och det känns väl helt okej i läget?

Sysp

NNO
Hmm, undrar om det inte kan vara värt att koncentrera dreven nu i R1 mot oss som kommer få dubbla röster till nästa runda. För att inte riskera att det är tre ulvar som står med massa bonusar nästkommande.
Med BM borträknat innebär ju det att vi kan dreva mig, Brynolf och Fjodde och det känns väl helt okej i läget?
Jo, det är ju ingen dålig trio, ni ligger på rödare delen av min lista alla tre 😘😄 Bra idé!

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag lägger en röst på Fjodde tills vidare då, eftersom han inte har något att show for och jag hellre röstar ut en lågflygare än en aktiv spelare i R1.
Röst: @fjodorsenuba

Sysp

NNO
@Anthrox Du kan ju lätt starta den drevningen genom att flytta din röst från Basse till Fjodor eller Brynolf med en tydlig motivering.

Sidd

”Bybo”
Bra att du räknar, jag är i samma tankar. Men visst missar du utröstningarna i dina röstantal-summeringar?
Ja suck, det stämmer det du påpekar.
Tyvärr för mitt argumenterande så är Det ju större risk att bybo röstas ut första rundorna så det minskar sannolikheten för fler ulvar.
Jag tror jag ska backa lite med poster nu ett tag å låta er andra gräva på😇

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Nu har jag läst @Brynolfs svar till @Sömniga Isaac igen, och får nog backtracka. Brynolf svarar ju på Isaacs tankar om att "BM kan vara ulv", vilket sätter det jag citerat i ett annat ljus. Det jag reagerat på är ju egentligen Brynolf som säger "jo, i teorin är alla misstänkta, även BM" och det som står i parentesen är hans läsning (d.v.s. det krävs ett rätt speciellt scenario - där ulvantalet ökar när spelarantalet ökar från 10 till 11 - för att hon ska vara ulv, ergo är det sannolikt att hon inte är det).

Så, stryk allt jag skrev.

(Men! Sådana här interaktioner är skitbra - det här är varulvsspelens salt och peppar, smör och bröd - Isaac försvarar på ett rimligt sätt Brynolf mot mig, är Brynolf bybo och Isaac ulv hade det varit ett mindre sannolikt agerande från Isaacs sida: det är ju bra för ulvarna om två bybor bråkar med varandra).
Schysst att du gick tillbaka och omvärdera. Jag reagerade så att säga på att du plockade citatet ur sin kontext. Skönt att vi verkar förstå varandra trots allt och jag börjar fatta lite mer om hur det resoneras om BM utifrån ditt och Brynolfs perspektiv.

Sysp

NNO
Värt att tänka på dock är ju att om Fjodor är helt no-show i R1 så kommer han knappast bli vare sig mördad eller flytta och därmed vara kvar på en röst när han väl vaknar.

Brynolf

Orange
En tanke på det här med allas förflyttningar:
Om vi kommer överens om att ALLA står still.
Då har vi kvar balansen från start.
Sker ett Nattmord (som det vanligtvis brukar i Varulvsspel så det är inget att krisa om) så kan vi förhoppningsvis reda ut den spelmekaniken.

Gör vi som nu och ger 3-4 spelare varsitt arrondissement till och därmed varsin röst till: vad händer då med röstbalansen?
Vi vet inte fraktion på dessa 4 med 2 röster var.

Ska vi bibehålla startbalansen med riskera Nattmord ELLER försöka undvika Nattmord och ge 4 spelare dubbla röster?

Vilket alternativ är bäst för byn i långa loppet?
Ja, det var det här jag var inne på i början. Vill vi rucka på balansen?

Men alla har väl inte plats att ta var sin zon va. Men att stå still är läskigt för oss i mitten.

Velig jag?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Värt att tänka på dock är ju att om Fjodor är helt no-show i R1 så kommer han knappast bli vare sig mördad eller flytta och därmed vara kvar på en röst när han väl vaknar.
Ja, och det ger inga signaler till byn att rösta ut en sådan spelare. Så jag kommer eventuellt flytta ifall Fjodde är helt MIA för att byn ska ha mer att gå på i R2.

Vimes

Kungsblå
Bra att du räknar, jag är i samma tankar. Men visst missar du utröstningarna i dina röstantal-summeringar?
Om vi antar både nattmord och utröstning av bybo varje runda:

Runda2 ulvar3 ulvar
19-28-3
27-26-3
35-24-3
43-2Spelet slut
5Spelet slut

Jag tror att mekaniken med area control gynnar ulvarna framför allt. Runt 5-2 och 6-3 är det möjligt för ulvarna att styra, tänker jag mig. Om vi inte bestämmer oss för att stå still förstås.

Vimes

Kungsblå
Ja, det var det här jag var inne på i början. Vill vi rucka på balansen?
Med tanke på att att vi inte vet hur ulvarna/kardinalgardet nattmördar kan det vara en idé att stå still och inte rucka på balansen.

Sysp

NNO
Om vi antar både nattmord och utröstning av bybo varje runda:

Runda2 ulvar3 ulvar
19-28-3
27-26-3
35-24-3
43-2Spelet slut
5Spelet slut

Jag tror att mekaniken med area control gynnar ulvarna framför allt. Runt 5-2 och 6-3 är det möjligt för ulvarna att styra, tänker jag mig. Om vi inte bestämmer oss för att stå still förstås.
Aha, du räknar på antal spelare kvar istället för röster, förstod först inte tabellen.

Då kom du fram till samma sak som mig, att i sämsta fall osar det katt redan i R2 om det är tre ulvar och går riktigt dåligt?

Ulvarna kommer ju sitta med nästan perfekt info för sina drag i R1 med både sina egna trupper och kardinalerna så vi får räkna med att deras drag är väldigt mycket bättre än byns. Om vi nu inte kniper en ulv i R1 då är vi ju i guldläge precis som i vilket VJVS som helst.

Brynolf

Orange
Smart

Röst: @fjodorsenuba

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
När vi talar om att stå still, talar vi om soldater, härolden eller bägge delar? Jag har i mitt huvud läst det som att inte röra på soldaten för att inte hindra spelarna i mitten att expandera utåt? Någon som kan klargöra hur det är tänkt? Tänker på detta i och med att jag planerar att flytta min härold till område 17 (måste kika kartan så jag säger rätt nu).

Sysp

NNO
Ja, och det ger inga signaler till byn att rösta ut en sådan spelare. Så jag kommer eventuellt flytta ifall Fjodde är helt MIA för att byn ska ha mer att gå på i R2.
Väldigt sant, tyvärr ger det ju också en ulv-Fjodde en gratis taktik att nå R2 halvgrön och vid liv.

Brynolf

Orange
När vi talar om att stå still, talar vi om soldater, härolden eller bägge delar? Jag har i mitt huvud läst det som att inte röra på soldaten för att inte hindra spelarna i mitten att expandera utåt? Någon som kan klargöra hur det är tänkt? Tänker på detta i och med att jag planerar att flytta min härold till område 17 (måste kika kartan så jag säger rätt nu).
Jag tycker härolderna ska mingla runt. Dock osäker på om de borde ta någon ny mark.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag tycker härolderna ska mingla runt. Dock osäker på om de borde ta någon ny mark.
Jag utgår ifrån att någon går in med soldat i område 17, är inte ute efter expansion. Har ingen uttalat rörelse av soldat eller härold till 17 innan rundans slut kommer jag röra den mot områden där jag inte gör ett maktövertagande.

Vimes

Kungsblå
Har jag missat något? Om en härold går in i ett område där ingen annan pjäs är tar väl härolden kontrollen över området? Eller kan man välja att skicka sin härold någonstans utan att den ska ta kontroll.

Jag kommer titta snett på alla som "råkar" ta nya områden.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Väldigt sant, tyvärr ger det ju också en ulv-Fjodde en gratis taktik att nå R2 halvgrön och vid liv.
När Fjodde väl vaknar till liv är det ju bara att dra han till galgen då. Han blir ju inte av med heat bara för att han klarar en runda.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Har jag missat något? Om en härold går in i ett område där ingen annan pjäs är tar väl härolden kontrollen över området? Eller kan man välja att skicka sin härold någonstans utan att den ska ta kontroll.

Jag kommer titta snett på alla som "råkar" ta nya områden.
Nej, du har förstått rätt. Därför jag kommer flytta min härold till annat område om ingen annan går till 17.