Varulv Paris part deux - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Nej det står inte väktare.
Jag har en specialförmåga på min Härold att skydda någon annans soldat, dvs ej min egen.
Jag tycker att det här blir bättre och bättre Fjodor!

Men en väktare skyddar ju mot nattmord? Hur kan du veta att ditt skydd av en annan doldst innebära att nattmordet inte genomförs?

Och om det inte handlar om nattmord, vad fick dig att tro att du var väktare?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Nej det står inte väktare.
Jag har en specialförmåga på min Härold att skydda någon annans soldat, dvs ej min egen.
Men vänta här nu va.
Så om du ställer din härold hos en annans spelares soldat så är den väktad tills du flyttar?

Vimes

Kungsblå
Näe, vi kan typ bara bli mördade om ulvarna cockblockar oss från förflyttning, så länge alla gör plats åt de som behöver ta sig från kardinalerna. Finns det hjärterum så finns det stjärterum.
I det här läget (hypotetiskt läge R2) är väl bara gul, lila, rosa, mörkgrå och mörkgrön säkra? Alla andra kan väl ulvarna mörda om de vill? Kardinalerna flyttar ju sist som jag fattat det:
1736585324538.jpg

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Fjodors förklaring är skitkonstig! Ni ser väl att han svarvar ihop den?
100%. ”Jag kan inte vara med och röstar på mig själv” … ”btw jag är väktare och om man röstar på mig är man röd”

MEN.

@Sömniga Isaac som jag läste som övertydlig siare vill plötsligt bara spela förflyttningsspelet? Fast han ville spela förflyttningsspelet ENBART om någon annan flyttade till samma ruta och neutraliserade resultatet av hans förflyttningsspel?

Det är OCKSÅ en skitkonstig förklaring

fjodorsenuba

Krigarpoet
Jag tycker att det här blir bättre och bättre Fjodor!

Men en väktare skyddar ju mot nattmord? Hur kan du veta att ditt skydd av en annan doldst innebära att nattmordet inte genomförs?

Och om det inte handlar om nattmord, vad fick dig att tro att du var väktare?
För just nattmord nämns i texten. Och det gäller att härolden står i samma Arr som den som nattmördas soldat.

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Jag ville flytta på den för att brädspelet är en del av varulvsspelet. Jag står på andra sidan mot dig som vill sära de två, jag vill spela båda spelen och därmed flytta min pjäs. Känns som värdelöst annars, varför bara spela ett halvt spel?
Det här är verkligen FÖR konstigt.

fjodorsenuba

Krigarpoet
Men vänta här nu va.
Så om du ställer din härold hos en annans spelares soldat så är den väktad tills du flyttar?
Ja jag fattar inte heller hur det ska funka exakt. Tolkar det som att min Härold blockar nattmord mot någon vars soldat och min härold står i samma Arr. Men eftersom det bara kan vara en soldat så blir det väl den spelaren.

Basenanji

Postd20modernist
100%. ”Jag kan inte vara med och röstar på mig själv” … ”btw jag är väktare och om man röstar på mig är man röd”
Ja, slltså Fjodor hade olyckligtvis missat att han var väktare. Han upptäckte det nu, bara för ett litet tag sen. Och förresten är han inte väktare, hans härold skyddar en soldat.

Varför det gör att Fjodor tror att han är väktare är inte helt klarlagt.

Vimes

Kungsblå
För övrigt! Jag tycker Hägerstrand seglar upp som en skön ulvkandidat här! Det är bara "för konstigt", "hänger inte alls ihop" o.s.v. utan någon vilja att förstå och sätta sig in i medspelarna. Typiskt neggigt och destruktivt ulvspel!

Vimes

Kungsblå
Ni är för söta ulvisar! Vimes! Kan du inte outa att du är siaren? Bara för att på riktigt kaosa loss?
Jag är seriös, vad var det som var skojigt med Anthrox inlägg?

---

Jag tycker Fjodors förmåga är ganska klar, och har varit det sedan han outade hur den funkade första gången.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor

MEN.

@Sömniga Isaac som jag läste som övertydlig siare vill plötsligt bara spela förflyttningsspelet? Fast han ville spela förflyttningsspelet ENBART om någon annan flyttade till samma ruta och neutraliserade resultatet av hans förflyttningsspel?

Det är OCKSÅ en skitkonstig förklaring
Från början var min tanke så här.

Jag, Fjodor och Basse flyttar härolder till område 17. Sen framkom att enligt planen, som Vimes förtydligade med hjälp av kartan, skulle Fjodor ta område 17. Fjodor var i radioskugga varpå jag började tjata på Basse där jag helt hade missat att han inte ville röra sig eller ockupera ett område. Jag har inte heller intresse av att ockupera utan tänkte ett tag att om jag, tillsammans med Basse, har en härold i 17 har vi ett litet inflytande även om ingen äger området. Längre fram kan vi då ge varandra området vid behov genom att flytta om härolden och därmed rädda den andre om ett sådant läge uppstår. Sen frågade Brynolf om jag inte kan flytta mig till andra sidan lika gärna med min härold, och då jag stått fast vid att jag kan ändra min plan om det finns önskan om det så följde jag upp. Jag är även väl medveten om att Sidd föreslog att jag skulle stå still. Allt jag ville var att flytta en pjäs utan övertag men i förberedelse att ge övertag till bybo i behov om en sådan situation uppstår.

Jag märker nu att allt jag gjort är att ställa till det. Hängs jag ikväll, så har min död i vilket fall gjort att ni med säkerhet vet att jag är bybo.

Vimes

Kungsblå
Det här skrev alltså Fjodor när han berättade hur förmågan funkade första gången.

Utan att kopiera texten så verkar det vara så att KG kan döda soldater som de delar ruta med. Tolkar det som att jag kan blocka det med min Härold.
Sen vad detta ger förstår jag inte just nu.
Vi har spekulerat i att ulvarna nattmördar genom att mörda någons pjäs. Det verkar ganska rimligt att det är soldater när man tänker efter (eftersom de är mer begränsade i sina rörelser än Härolder).

Vad är det som är konstigt?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
I det här läget (hypotetiskt läge R2) är väl bara gul, lila, rosa, mörkgrå och mörkgrön säkra? Alla andra kan väl ulvarna mörda om de vill? Kardinalerna flyttar ju sist som jag fattat det:
View attachment 21949
Ah, du menar så. Ja, nästa runda explicit har vi kanske svårt att undvika nattmord. Men överlag över spelet kommer vi troligtvis kunna flytta runt och bomma nattmord åtminstone varannan runda. Om Fjodde verkligen är väktare kan han troligtvis dessutom låsa ner en av kardinalerna fullständigt, så det är en av anledningarna till att jag inte riktigt tror på Fjoddes väktarclaim.