Varulv Paris part deux - Runda 1

min "siare"...det nämns inte rakt ut med ordet Siare...utan typ
" Specialförmåga: Din härold kan avgöra om..." sedan lite vilkor och grejjer som jag inte vill belysa här...det nämns inte siare...även oim förmågan beskrivs med vilkor på det sätt som vi normalt skulle uppfatta som siare

Basenanji

Postd20modernist
Hur fjodor formulerar sin "väktare" påminner om hur min "siare2 är formulerad.... jag väljer att tro på honom.
Men hur kan Fjodor förstå att nattmordet är kopplat till soldaterna? Varför verkar Vimes vilja förklara åt Fjodor?

Vimes

Kungsblå
Ah, du menar så. Ja, nästa runda explicit har vi kanske svårt att undvika nattmord. Men överlag över spelet kommer vi troligtvis kunna flytta runt och bomma nattmord åtminstone varannan runda
Har svårt att se det ärligt talat. När leden tunnats ut ordentligt kan de nog bomma ett nattmord till om vi lyckas organisera oss, om vi förutsätter att ulvarna inte lyckas störa förflyttningarna.

Men ja, du får väl lägga upp en plan för hur soldaterna ska dansa runt för att undkomma kardinalgardet i R2 så får vi se om det håller.

Vimes

Kungsblå
Varför verkar Vimes vilja förklara åt Fjodor?
Jag försöker förklara åt dig. I nuläget tror jag det bästa är att du går tillbaka och läser Fjodors inlägg från "jag är väktare"-inlägget.

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Jag, Fjodor och Basse flyttar härolder till område 17. Sen framkom att enligt planen, som Vimes förtydligade med hjälp av kartan, skulle Fjodor ta område 17. Fjodor var i radioskugga varpå jag började tjata på Basse där jag helt hade missat att han inte ville röra sig eller ockupera ett område. Jag har inte heller intresse av att ockupera utan tänkte ett tag att om jag, tillsammans med Basse, har en härold i 17 har vi ett litet inflytande även om ingen äger området. Längre fram kan vi då ge varandra området vid behov genom att flytta om härolden och därmed rädda den andre om ett sådant läge uppstår. Sen frågade Brynolf om jag inte kan flytta mig till andra sidan lika gärna med min härold, och då jag stått fast vid att jag kan ändra min plan om det finns önskan om det så följde jag upp. Jag är även väl medveten om att Sidd föreslog att jag skulle stå still. Allt jag ville var att flytta en pjäs utan övertag men i förberedelse att ge övertag till bybo i behov om en sådan situation uppstår.
Ja, det var det här jag menade inte håller. När du skrev att du ville flytta din härold, men bara om någon annan mötte dig i samma zon, så tolkade jag det som att du genom din härold ville använda en förmåga på en annan spelare.

Nu förstår jag det som att du ville spela brädspelet, där man flyttar pjäser för att få ihop fler röster. Det är inte något du uppnår om du flyttar din härold till samma zon som en annan spelares härold.

Hur menar du när du skriver "Längre fram kan vi då ge varandra området vid behov genom att flytta om härolden och därmed rädda den andre om ett sådant läge uppstår."?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Ja, det var det här jag menade inte håller. När du skrev att du ville flytta din härold, men bara om någon annan mötte dig i samma zon, så tolkade jag det som att du genom din härold ville använda en förmåga på en annan spelare.

Nu förstår jag det som att du ville spela brädspelet, där man flyttar pjäser för att få ihop fler röster. Det är inte något du uppnår om du flyttar din härold till samma zon som en annan spelares härold.

Hur menar du när du skriver "Längre fram kan vi då ge varandra området vid behov genom att flytta om härolden och därmed rädda den andre om ett sådant läge uppstår."?
För då kan den som inte löper risk flytta sin härold medan den andre spelaren håller kvar sin härold. Då uppstår ett läge där spelaren som står kvar tar över området och stärker sitt eget inflytande.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Vad vet du om risk? Vad är risk? Risk att bli nattmördad? Upphunnen av kardinal? Att baguetterna tar slut?
Nej, jag tror fortfarande, trots att det är orimligt, att en som förlorat alla sina områden ryker. Och det är där kardinalen har en viktig roll. Jag är väl medveten om att ingen annan tror på det, men ingen vet egentligen något om hur det går till i dagsläget.

Jag tror som sagt på fjodors claim tills vidare..däremot sett till kartan så är jag tvelksam om det kommer hjälpa mig, men kanske ngn annan...

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Det här skrev alltså Fjodor när han berättade hur förmågan funkade första gången.

Vi har spekulerat i att ulvarna nattmördar genom att mörda någons pjäs. Det verkar ganska rimligt att det är soldater när man tänker efter (eftersom de är mer begränsade i sina rörelser än Härolder).

Vad är det som är konstigt?
Om frågan var riktad till mig så var det konstiga att den förmågan och försvaret kom så långt efter den symboliska ”oj oj, jag har missat så mycket och kan inte vara med, rösta ut mig”.

Det är vampyrernas maskerad all over again. Där det OCKSÅ var lågflygeri och sen ett väktarclaim när det uppstod reell risk att bli utröstad.

fjodorsenuba

Krigarpoet
Om frågan var riktad till mig så var det konstiga att den förmågan och försvaret kom så långt efter den symboliska ”oj oj, jag har missat så mycket och kan inte vara med, rösta ut mig”.

Det är vampyrernas maskerad all over again. Där det OCKSÅ var lågflygeri och sen ett väktarclaim när det uppstod reell risk att bli utröstad.
Jag har inget emot att bli utröstad då jag tror det bidrar mer än att jag förvirrar.

Vimes

Kungsblå

Ok. Ja, alltså hur Fjodors spel här har ulvrationalitet fattar jag. Jag kommenterade nog åt dem som inte verkade fatta vad det var Fjodor claimade.