Varulv Paris part deux - Runda 3

Sidd

”Bybo”
Sidd tänker inte gå in i 6.

Sidd vill att flyttar ska vara öppna och tydliga, och utan överraskningar.

Sidd vet inte själv om vi ska göra som han tänkt och ta en mass områden eller ej.

Överlag spelade Sidd ett ganska frejdigt byboigt spel i R1. Pressade folk bra, ifrågasatte och härjade. Samtidigt var det ju R1 och där är det enklare för ulvar att gömma sig eftersom det är så stor chans att bybor börjar veva mot varandra. Sidd #791 och #797 är ju den enda som typ protesterar mot mitt och Vimes kaosdrag. Med facit i hand är det ju rödande. I R2 sen blir Sidd plötsligt mycket mer tafatt. Han vevar brett mot alla, även om jag och Sysp knappast kan uppfattas som röda vid det här laget. Det är inte mycket egna argument, bara nickade åt andra, och det lilla som faktiskt kommer är typ ogenomtänkta åsikter som att folk ska ta två områden och inte mer (med två områden får folk enklare att smyga fler i ett kritiskt läge, och ulvarna kommer givetvis inte bry sig om ifall vi säger åt dem att inte göra det ifall de kan vinna på det). Samt ett gräv mot Stradh som redan åkt ut? Även nu i R3 är det ganska tafatt härifrån.

Att döma av diskussionen går det även att anta att Sidd och Isaac inte kan vara ulvar tillsammans.
Bra, gräv på.
Jag vet ju hur jag tänkte, försökte & agerade så det är vettigt att få andras syn påt👍
Massa bra och håller förstås inte med allt😇

Viktigt att spelare inte drar ifrån med röstmakt då vi inte kan lita på vilken fraktion de tillhör och byn kan tex bli av med många röster om en med många röster blir nattmördad.

Basenanji

Postd20modernist
Det här är konstigt tänkt. Kardinalerna flyttade sig ju till Stradhs ruta för att nattmörda honom där. Det finns inget som säger att kardinalen som nu delar ruta med @Sysp inte kan nattmörda @Anthrox om sysp blir utröstad denna runda.
Okej, då tänkte jag snålt, men utgick från att nattmord fungerar så att ulvarna prioriterar, kardinaler mördar där de står.

Sidd

”Bybo”
Du kan ju koppla på min tanke om att det just nu står en kardinal på Sysp så kanske det är ännu enklare att släppa att Sysp skulle playat oss så hårt.
Ja hur tror vi K-enheterna funkar egentligen.
Det här har jag inte tänkt på.
Ulvarna har 1 nattmord per runda som det verkar.
Varför förflyttas då den andra K-enheten?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Uppifrån och ner:
ISAAC
Är Isaac bybo finns det en god chans att han kan dodgea nattmord genom att flytta till 18 (out of range från K1). Det ger honom inga extra områden, men eftersom han redan har två så är det redan balanserat i byns fördel.
Är Isaac ulv kan han bara ta områden i 8 och 16, vilket Basse kan förhindra. Är både Basse och Isaac ulvar blir det kämpigare, men det har jag sagt många gånger nu. Ulv-Isaac kan alltså som mest ha 4 områden till R4, men det kräver att Basse låter honom vilket skulle vara märkligt om Basse är bybo. Mer troligt kommer ulv-Isaac ha 3 röster i R4.

BASSE
Är Basse bybo så borde han fundera på att ta ett område till. En ensam röst är för lite i situationen för en bybo. Basse kan kombinera det med att fortsätta hålla potentiellt S+H-skydd alternativt blocka för ulv-Isaac att sprida sig. Tror det bästa draget är att flytta båda enheterna till 8, men det finns en del variationer. Att flytta bybo-Basses soldat till 8 säkerställer att ulv-Isaac kan max ha 3 röster nästa runda, och Basse har då 2. Bybo-Basse kan också blocka ulv-Sidd och ulv-BM som annars kan ta 15.
Är Basse ulv kan han med hyfsad lätthet ta två områden till, lite beroende på vem som röstas ut. Men 8, 7 och 15 är up for grabs. Eventuellt också 17 om Isaac flyttar på sig för att sejfa. Ulv-Basse kan således ha 3 röster i R4.

BigM
Är BM bybo borde hennes funktion på kartan vara att blocka folk, då hon står bra strategiskt till. Hennes soldat kan blocka 15 för Basse och Sidd, och härolden kan blocka 1 för häroldpacket i 4.
Är BM ulv har hon ett par alternativ till att spridas, men också gott om folk runtomkring som kan blocka. BM är alltså mer i en position där hon kan störa övertaganden, snarare än kan ta över saker själv. Det är positivt för analysen.

SIDD
Är Sidd bybo har han sina röster och borde fokusera på att blocka de runtomkring. Soldaten för att blocka 15, härolden för att blocka en trolig position för ulv-Häger eller ulv-BM.
Är Sidd ulv har han guldläge att plocka områden. Speciellt om vi skulle rösta ut BM. Både härolden och soldaten har i princip fritt spelrum runtom och är svårt att hantera. Om Häger tar 5 med sin soldat minimerar det risken till 3 röster för ulv-Sidd i alla fall. Men inte mycket annat kan nog göras.

HÄGER
Är Häger bybo vore det bra med en röst till. Men samtidigt är Häger med i klungan som blockar varandra (det hade varit mycket enklare att göra den här analysen om jag visste vem vi kommer rösta ut 😅 ).
Är Häger ulv har han samma problem som tidigare, det är svårt att navigera i sin inträngda position. Så det är svårt för honom att ta områden. Blir Sysp mördad lär ulv-Häger dra sig österut för att ta de områdena.

Så keypoints för förflyttning den här rundan borde vara att minimera riskerna att någon drar ifrån med flera röster. BigM och Sidd är de enda som kan vakna upp i R4 med 4 röster, så det är där mest fokus bör ligga. Men jag behöver ett tydligare drev för att kunna analysera bättre, för det går inte att planera utefter att alla är kvar om någon kommer försvinna. Jag utgår dock från att Sysp blir mördad. Blir han inte det så har han 3 röster och positionera sina enheter för att försvara sitt område väl, och då är nog röstläget sejf oavsett. Att jag blir mördad gör inte så mycket för rösterna, men det kan sabba min planering.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Oj, råkade klicka på posta medan jag höll på. Men jag jobbar vidare med att se vilka flyttar som kan blocka/ge fördelar byn oavsett om någon är ulv och går emot. Men det hade varit skönt att kunna räkna bort den som röstas ut.

Basenanji

Postd20modernist
Ja, nu utgår jag stenhårt från att Sysp ryker och att kardinalens placering hänger ihop med det. Om man släpper på den förutsättningen kan massa andra scenarios uppkomma.

Frågan är hur hjälpsamt det är egentligen?

För mig är Anthrox och Sysp gröna mtp utröstningen av Brynolf. Jag tror inte att ulvgenget vågar sig på en gambit.

Kvar isf blir:

Big Mama
Hägerstrand
Sidd
Sömniga Isaac

Jag vill hellre ha kvar Sidd till R4 än Hägern för att jag är mest rädd för Hägern. Jag tycker nog att Big mama är skum som gobblar upp massa områden, men mer än då är det inte. Och så känns det (obs! Holistisk teori!) ointuitivt att - oavsett hur kardinalerna fungerar - en ulv-Mama röstar på den som är troligast att ryka.

Basenanji

Postd20modernist
En sista post innan jobb (det var länge sen det var såhär kul med varulvsspel 😃)

Kolla den här bilden från R1.

IMG_1512.jpeg
Sidd och jag är ju förstås misstänkta, men går man tillbaka till R1 så var många på Sömniga Isaac för hans okonventionella och envisa tankar med härolden. Att tre ulvar (Sidd, Basse och Brynolf) lägger sig bredvid varandra i samma drev är bara löjligt.

Sömniga Isaac ”seals the deal” och grönas enormt.

Kvar är Big Mama och Hägerstrand.

Jag tycker att vi röstar ut någon av dem.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
En sista post innan jobb (det var länge sen det var såhär kul med varulvsspel 😃)

View attachment 22007
Sidd och jag är ju förstås misstänkta, men går man tillbaka till R1 så var många på Sömniga Isaac för hans okonventionella och envisa tankar med härolden. Att tre ulvar (Sidd, Basse och Brynolf) lägger sig bredvid varandra i samma drev är bara löjligt.

Just det, jag kanske borde göra som du säger och spela lite VJVS också.
Mycket bra post!

Anthrox

Byns sämsta Majestix.

View attachment 22007

Fan vad trög jag är ändå. Den huvudsakliga anledningen till att jag föreslog ett kaosdrev i R1 var ju för att det kändes som att ulvarna var rätt nöjda med röstläget på Isaac och jag ville se ifall de skulle panika lite om något drastiskt förändrades. Så det är ju rätt rimligt att anta att Sidd och Basse inte kan vara ulvar tillsammans där.
Frågan är ju dock hur det ligger till sen. Svårt att släppa Vimes testamente om BM, och jag håller nog med där ganska mycket. Om SL balanserat 10 spelare till 8-2 är det inte supermycket stretch att BM bara skyfflar in som tredje ulv. Annars måste han balanserat det till 7-3 från start, i ett spel där det är väldigt enkelt att plötsligt ha tre röster rundan efteråt. Och att stoppa in BM som bybo där så det står 9-2 känns väldigt mycket uppförsbacke för ulvarna, no? Okkam säger ju att BM är ulv då.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Eller så här:
Antingen är det två ulvar, och då har vi tagit ut en av dem redan. Och då är det inte så bråttom just nu.
Eller så är det tre ulvar, och då är det bråttom. Men då är BM en av dem.

Röst: @Big Mama

Basenanji

Postd20modernist
Om SL balanserat 10 spelare till 8-2 är det inte supermycket stretch att BM bara skyfflar in som tredje ulv. Annars måste han balanserat det till 7-3 från start, i ett spel där det är väldigt enkelt att plötsligt ha tre röster rundan efteråt. Och att stoppa in BM som bybo där så det står 9-2 känns väldigt mycket uppförsbacke för ulvarna, no? Okkam säger ju att BM är ulv då.
Det här är helt enkelt ett guldinlägg! Okej, att det bygger på meta men så är det ju: allt som skrivs i spelet är en del av spelet.

Jag är 99.99% säker på att Feuflux inte hade startat ett spel med 7-3, aldrig. 1/4 ulvar är standard och det vet Feuflux.

Då är det mer rimligt att tänka sig 9-2 och rejäl uppförsbacke för ulvarna. Och jag får en känsla av att den stressade Feuflux ville göra sig så lite besvär som möjligt och då petade in Big Mama i bybolägret. Allt som krävdes var i så fall ett bybo-PM och i övrigt inga ändringar.

Men ok, vi ska nog hålla det öppet att Big Mama kan vara ulv. Men det förklarar inte riktigt hennes röst på kardinalmålet Sysp tycker jag.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Det här är helt enkelt ett guldinlägg! Okej, att det bygger på meta men så är det ju: allt som skrivs i spelet är en del av spelet.

Jag är 99.99% säker på att Feuflux inte hade startat ett spel med 7-3, aldrig. 1/4 ulvar är standard och det vet Feuflux.

Då är det mer rimligt att tänka sig 9-2 och rejäl uppförsbacke för ulvarna. Och jag får en känsla av att den stressade Feuflux ville göra sig så lite besvär som möjligt och då petade in Big Mama i bybolägret. Allt som krävdes var i så fall ett bybo-PM och i övrigt inga ändringar.

Men ok, vi ska nog hålla det öppet att Big Mama kan vara ulv. Men det förklarar inte riktigt hennes röst på kardinalmålet Sysp tycker jag.
Även i fallet 9-2 är det ju lugnt att rösta ut BM, till och med mer lugnt eftersom det då står 6-1 just nu. Det enda fallet det inte är rätt i att rösta ut BM denna rundan är om det var tre ulvar från start som inte var BM, men det är så orimligt. Hade vi inte plockat en ulv i första rundan där hade de kunnat ta två områden vardera och steamrollat byn utan problem.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Eller ja, jag snurrar ihop argumentationen lite nu ser jag, men poängen i #114 kvarstår. Det finns ingen rimlighet i att det kan vara tre ulvar och BM inte är en av dem.

Sidd

”Bybo”
Fan vad trög jag är ändå. Den huvudsakliga anledningen till att jag föreslog ett kaosdrev i R1 var ju för att det kändes som att ulvarna var rätt nöjda med röstläget på Isaac och jag ville se ifall de skulle panika lite om något drastiskt förändrades. Så det är ju rätt rimligt att anta att Sidd och Basse inte kan vara ulvar tillsammans där.
Frågan är ju dock hur det ligger till sen. Svårt att släppa Vimes testamente om BM, och jag håller nog med där ganska mycket. Om SL balanserat 10 spelare till 8-2 är det inte supermycket stretch att BM bara skyfflar in som tredje ulv. Annars måste han balanserat det till 7-3 från start, i ett spel där det är väldigt enkelt att plötsligt ha tre röster rundan efteråt. Och att stoppa in BM som bybo där så det står 9-2 känns väldigt mycket uppförsbacke för ulvarna, no? Okkam säger ju att BM är ulv då.
Ja det här diskuterade till och med jag och Basse om med statistik 1/3 eller 1/4.
Vimes landade då i att det bara skulle vara 2 ulvar medans jag tyckte dagens upplägg kunde vara 2-3.
Jag Vimes post om BM och 3 ulvar men bra att du lyssnar på honom i alla fall å nu nått dygn senare tittar på detta.
Nu andra som inte verkar bry er kan också ge era tankar på detta spels antal ulvar så vi får mer att utvärdera senare rundor.

Basenanji

Postd20modernist
Hur skriver Hägerstrand och Big Mama om varandra i R2? Ganska näbbigt om ni frågar mig. Läs från #200 så ser ni hur de går på varandra.

Sedan, a propos Hägerstrands ”unkna” inlägg tycker jag att det det här är ett exempel på vagt misstänkliggörande av mig och Sidd.

@Sysp hur läser du Hägerstrand i det här spelet? (Försök att bortse från att han skriver bra, är smart och cool: fokusera på ulvpotentialen! 😃)

Sidd

”Bybo”
Röst: @Big Mama

Inpetad ulv som säkert tiggde om att få vara ulv (har aldrig fått vara) i stressig PM vända med SL som missat att BM var med.
Hjälper inte byn och verkar köra eget förflyttnings-race (skulle haft 3 områden om inte Kungens räddare i nöden varit så vaksam).
Röstmönster stärker inte aktierna.
Gissar på låssas-gräl med röster på varandra med Hägern.