Basenanji
Postd20modernist
Jag trodde ju tidigt att nattmord inte skulle vara en del av spelet och hade nog första editionen av Paris-spelet som referens.Vad känner vi om brädet då?
Jag hade inte grubblat så mycket ur ett bybo/varulv-perspektiv så när det kom kommentar om "typisk varulvsgrej att vilja ha många områden" så blev jag lite överraskad. Jag hade lika gärna tänkt mig att "spelare X är grön, hur kan vi hjälpa så att han får massa områden". Nu var ni artiga med expansionen och ingen hade någonsin mer än 3 områden, inte ens när det fanns massa plats i slutet.
Hade jag designat om brädet den här minuten så:
- Öppen info om hur kardinaltrupperna får gå. Kanske att en av dem ska få gå tre steg.
- Jag vill inte ha för mycket rödande/grönande av hur folk flyttar sina enheter för att ducka nattmord. Det ska fortfarande vara VJVS som avgör hur folk röstar.
- Nattmorden kanske ska bort helt från dem, och de istället påverkar kontroll över arrondissementet där de står?
- Ingen regel om att soldater inte får vara i samma arrondissement. Det ger mycket krångel för mig till mycket lite värde.
- Häroldarna borde få gå 2 (kanske 3 för någon eller alla) steg för att motverka hur alla spelare slumpades ut på kartan (för det slumpades ut innan rollerna slumpades ut).
- Tur att jag inte ska designa klart den här minuten...
Stängda spel är kluriga för det är så svårt att veta vad som är ett rimligt antagande om spelet eller helt orimligt och galet. Kardinalmekaniken var ju jättesvår att analysera tyckte jag och hade nog uppskattat att den förklarades något.
Jag tror också att area-control är knepigt eftersom en sammansvetsad by egentligen kan vinna på det mer än att ta områden. Och ja, om VJVS ändå är en del av mekaniken…så kommer folk spela på det tror jag.
Jag kan tänka mig att det vore kul att experimenters med en öppen struktur kring vad antal områden låser upp typ
1 område: du får delta i spel och rösta.
2 områden: siare kan sia förmåga/ulvar kan nattmörda
3 områden: siaren kan sia fraktion/ulvar kan nattmörda och väktaren skyddsr inte
osv