Varulv Paris part deux - Spelet är le slut nu

Basenanji

Postd20modernist
Ok, nu kommer min analys av partiet! Till att börja med så vill jag däga att det var ett riktigt tufft och krävande parti. Det var riktigt svårt. Och det är lätt att vara efterklok. Men det kan vara kul (och kanske lite pedagogiskt) att reflektera över hur partiet gick.

1. Hägerstrand och ulvarna spelade mästerligt
Han var under press tidigt (Vimes) och jag var ganska säker från R4. Sidta rösten la jag på Hägerdtrand och jag hoppades förtvivlat stt Sidd och Sömniga Isaac skulle förstå att Hägern måste vara ulv. Hägern spelade sk smartulv skulle jag vilja säga - och med den äran! Likaså gjorde Brynolf vars insats var mycket bra också. Big Mamas spel var mer av smygulv. Hon gjorde en stabil insats (ingen självkritik behövs!) och föll på metasnacket och möjligen inaktivitet?

Här skulle jag vilja att vi som by kunde läsa spelet utifrån att vissa ulvar inte går att identifiera genom deras fel eller inkonsekventa argumentering, utan på frånvaron av alla de små vanliga misstag stressade bybor gör. Jag vill hylla Sidd som kämpade hårt här.

Det leder ju till ett problem: bybor har två uppgifter 1) att fånga ulvar och 2) att gröna sig i varandras ögon. Bägge är viktiga, men min bild just nu är att vi på wrnu lägger extra stor vikt vid 2). Och det är ju självklart att gröna sig, frågan är väl bara om det kan leda till problem i och med att bybor har informationsunderskott och därför kommer spekulera fel, rösta ut bybor mm. Jag tror stt vi kan lära oss genom att fråga: ”Vilken ulvrationalitet utmärker den här spelarens sprl? Är det en möjlig strategi?”

2. Sömniga Isac var en stjärna och jag är jätteimponerad av hur du behöll lugnet. Sedan var det nog lite olyckligt med häroldsförflyttningarna och jag tycker att jag skrev en bra post i R3 eller 4 där jag lyckades formulera för mig själv varför det var ulvigt att vilja lägga under sig områden. Det kan nog vara bra att komma ihåg: om spelet innehåller mekanik som är rolig att utnyttja på individnivå blir ofta känslan i gruppen ”Varför vill du köra ett ’eget’ race?” och därigenom misstänkt. Varulvsspel i grunden ett lagspel.

3. Min egen insats och stunt
Jag är faktiskt nöjd på det hela taget, även om R1 och 2 var dåliga från min sida. Fattade inte alls Brynolfdrevet, och röstade olyckligtvis ut Fjodor (som kollrade bort mig mest med att ibland avisera låg närvaro för att därefter spela aktivt på förflyttningar och röster…). Men i R3 röstade jag med andra ut Big Mama. Det tog ett tag för mig att hänga med, men jag gjorde det till slut. Sedan (jag har kollat) skrev jag många bra poster i R4. Det var jag mycket nöjd med, men insåg att det inte gjorde någon skillnad när både Sysp och Sidd zoomade in på mig. Då kändes det deppigt faktiskt.

Som sagt varulvsspel är svårt.

Så jag körde ett stunt:

IMG_1525.jpeg

Jag var frustrerad ocv tyckte att Sysp och Sidd kunde läsa mig bättre. Men det är ju lätt för mig att säga, jag som annars är så kaosig!

Och så ville jag vinna med byn och tänkte att om jag nu inte kunde gröna mig kunde jag lämna spelet i stor stil. Mitt ”Jag ger upp!”-inlägg var strösslat med humor för att ge er ledtrådar och dmileys till att det var ett stunt (skulle jag verkligen skriva ”chilla gunilla”?!) och tanken var att ge Sysp och Sidd nån sorts känsla av stt jag trots allt var bybo samtidigt som jag ville vli utröstad för att på så sätt ge de kvarvarsnde byborns bättre chsnser att vinna.

När Stradh skrev i tråden var jag tvungen att stoppa allt.

I framtiden är det nog bra att ha med en regel som föreslagits.

Tack för spel alla!

Brynolf

Orange
Vi i grytet var först rätt övertygade om att Isaac var powerroll och hade tänkt mörda honom. Men sen när stradh också började vifta och ingen fattade vem som var vad så blev det knepigare 😬 Nåja, det blev ju rätt till slut iaf. Men ja, powerrollerna var väldigt gimpade iom deras högst begränsade räckvidd.

1000007285.png

Vimes

Kungsblå
Jag ska skriva mer vid tillfälle, för jag tycker det här är ett intressant parti att analysera och diskutera.

Men jag vill mena att byn var bra på att gröna bybor och på att samarbeta i en anda av öppenhet. Tyvärr var nog Hägerstrand en lite för tung pjäs i sista rundan. Men jag saknade en ordentlig genomlysning av Basses stunt! Från sidlinjen tyckte jag Hägers reaktion kändes tydligt skådespelad (gå tillbaka och jämför med de vi vet var bybor!). Sen hade Sidd sitt röstmönster och lite för stökiga spel i senare rundor emot sig, att Häger skulle hamra hem vinsten kändes rätt självklart (och jag satt mest och hoppades att min analys av reaktionerna på Basses stunt var felaktig och att Sidd ändå var ulven).

Basenanji

Postd20modernist
Till framtida spel kan vi kanske tänka så här?

Om du ska fånga en KAOSULV ska du leta efter osammanhängande resonemang, ivrigt postande, många olika idéer presenteras, flitigt röstande, knäppheter och blaj.

Om du ska fånga en SMARTULV ska du leta efter frånvaron av bristande resonemang, lagom många poster, klar röd tråd, försiktiga anklagelser, att samtalet följer på annan god logik

Om du ska fånga en SMYGULV ska du leta efter inaktivitet, få röster, försiktiga resonemang, mycket ”IRL-problematik att kunna vara med”.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Till framtida spel kan vi kanske tänka så här?

Om du ska fånga en KAOSULV ska du leta efter osammanhängande resonemang, ivrigt postande, många olika idéer presenteras, flitigt röstande, knäppheter och blaj.

Om du ska fånga en SMARTULV ska du leta efter frånvaron av bridtande resonemang, lagom många poster, klar röd tråd, försiktiga anklagelser, att samtalet följer på annan god logik

Om du ska fånga en SMYGULV ska du leta efter inaktivitet, få röster, försiktiga resonemang, mycket ”IRL-problematik att kunna vara med”.
Nu kommer jag bli anklagad för att vara kaosulv i varenda spel framöver :ROFLMAO: 😭

Vimes

Kungsblå
Utveckla! 😃
Ska som sagt skriva längre senare (när jag inte sitter med mobilen på jobbet): men i korthet... Kaosulv, smygulv och smartulv kan alla vara bybor. Det hade varit helt rimligt att anklaga mig för att vara kaosulv i R1, och smygulv i R2, Sysp hade kunnat anklagas för smartulveri i senare rundor, och så vidare. Jag tror vi (också) måste titta på huruvida spelare är en del av samtalet som byn för - oavsett om de kaosar, är smarta och analytiska eller har låg närvaro i tråden. Jag hade både Brynolf och Häger i mina ulvlistor, inte för att de gett ifrån sig ulv-tells utan för att deras interaktioner inte riktigt passade in i mönstret som byns samtal skapade. Det här är ingen sån där fin mätbar grej, utan med en helhetsbild. Jag tror vi ska akta oss för att kräva för mycket logiska analyser och att vi ibland måste lita på vår sociala hermeneutik i tråden. Det finns för många dolda variabler (även i öppna spel!) för att det ska kunna lösas som ett logiskt pussel.

Min känsla var egentligen att Fjodor var grön, men mängden konstigheter gjorde att jag blev rädd för att bli lurad av den. Just när vi blir rädda (att bli lurade) fattar vi felbeslut tror jag. Känslan och helhetsintrycket kommer förstås peka fel ibland och den logiska analysen rätt ibland - men jag tror att vi måste våga lita lite på våra helhetsintryck ibland, liksom Sömniga Isaacs envishet i R1 var superkonstig, men helheten av hans spel (även det konstiga) var tydligt grönt (tyckte jag då).

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Från sidlinjen tyckte jag Hägers reaktion kändes tydligt skådespelad (gå tillbaka och jämför med de vi vet var bybor!).
100%. De första två posterna där var min största miss i det här spelet. Jag panikreagerade nåt ”JAG ÄR OCKSÅ MED OCH TYCKER DET HÄR ÄR BRA” som jag inte alls behövt försvara om jag var bybo och faktiskt tänkte att det var på riktigt.

Sidd

”Bybo”
100%. De första två posterna där var min största miss i det här spelet. Jag panikreagerade nåt ”JAG ÄR OCKSÅ MED OCH TYCKER DET HÄR ÄR BRA” som jag inte alls behövt försvara om jag var bybo och faktiskt tänkte att det var på riktigt.
Jag tänkte där att det var konstigt att du direkt skrev att du var på möte och sen en kvart senare småmysigt postade fram å tillbaka med Sysp om olika saker.
Vågade inte ta upp det för jag själv skrev att jag inte hade tid pga jobb men ändå fortsatte posta.

Men det kändes avslappnat av dig där i diskussionen med Sysp.
Dock rödade dina reaktioner på mina ideer dig sista rundan rejält vilket jag också landade i.

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Jag tänkte där att det var konstigt att du direkt skrev att du var på möte och sen en kvart senare småmysigt postade fram å tillbaka med Sysp om olika saker.
Vågade inte ta upp det för jag själv skrev att jag inte hade tid pga jobb men ändå fortsatte posta.

Men det kändes avslappnat av dig där i diskussionen med Sysp.
Dock rödade dina reaktioner på mina ideer dig sista rundan rejält vilket jag också landade i.
Fast att jag satt i möte och att det sen tog slut var sant. Jag menade att det var en ulvtell att jag behövde panik-tydliggöra att jag också var glad men skulle fira snart. Det hade jag nog inte känt att jag behövde göra om jag inte visste att @Basenanji ljög.

Feuflux

omjonasson.se
Vad känner vi om brädet då?

Jag hade inte grubblat så mycket ur ett bybo/varulv-perspektiv så när det kom kommentar om "typisk varulvsgrej att vilja ha många områden" så blev jag lite överraskad. Jag hade lika gärna tänkt mig att "spelare X är grön, hur kan vi hjälpa så att han får massa områden". Nu var ni artiga med expansionen och ingen hade någonsin mer än 3 områden, inte ens när det fanns massa plats i slutet.

Hade jag designat om brädet den här minuten så:
  • Öppen info om hur kardinaltrupperna får gå. Kanske att en av dem ska få gå tre steg.
    • Jag vill inte ha för mycket rödande/grönande av hur folk flyttar sina enheter för att ducka nattmord. Det ska fortfarande vara VJVS som avgör hur folk röstar.
    • Nattmorden kanske ska bort helt från dem, och de istället påverkar kontroll över arrondissementet där de står?
  • Ingen regel om att soldater inte får vara i samma arrondissement. Det ger mycket krångel för mig till mycket lite värde.
  • Häroldarna borde få gå 2 (kanske 3 för någon eller alla) steg för att motverka hur alla spelare slumpades ut på kartan (för det slumpades ut innan rollerna slumpades ut).
  • Tur att jag inte ska designa klart den här minuten... :p

Sysp

NNO
Jag var skeptisk när Basse postade, jag tyckte dels att det var för tidigt att ge upp och dels var posten så överdriven i ton och emojis. Just då stod jag i säkerhetskontrollen på Arlanda så jag hade bara ett öga på spelet.

Dock tippade taggningen av SL över det för mig. I min värld var det en move man inte gör om man inte menar allvar för det är ganska spelförstörande annars.

Sen när Stradh kommer in och Basse måste backa för annars trasar spelet fullständigt så kan jag inte göra mycket annat än att ligga kvar på Basse, ungefär som att byn inte hade mycket annat val än att ta ut Fjodor i R2.

Man kan ha roligt åt mitt mys av att byn spelade bra postades redan i R4 när ulvarna sedan vinner, men jag står för att jag tyckte att bybospelet fram till den punkten var jättefint. Anthrox och Vimes styrde upp första tre rundorna jättefint och tonen var väldigt bra överlag, det var en av de bättre byomgångar jag tyckte vi har lirat ihop i de spelen jag varit med i.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Vad känner vi om brädet då?

Jag hade inte grubblat så mycket ur ett bybo/varulv-perspektiv så när det kom kommentar om "typisk varulvsgrej att vilja ha många områden" så blev jag lite överraskad. Jag hade lika gärna tänkt mig att "spelare X är grön, hur kan vi hjälpa så att han får massa områden". Nu var ni artiga med expansionen och ingen hade någonsin mer än 3 områden, inte ens när det fanns massa plats i slutet.

Hade jag designat om brädet den här minuten så:
  • Öppen info om hur kardinaltrupperna får gå. Kanske att en av dem ska få gå tre steg.
    • Jag vill inte ha för mycket rödande/grönande av hur folk flyttar sina enheter för att ducka nattmord. Det ska fortfarande vara VJVS som avgör hur folk röstar.
    • Nattmorden kanske ska bort helt från dem, och de istället påverkar kontroll över arrondissementet där de står?
  • Ingen regel om att soldater inte får vara i samma arrondissement. Det ger mycket krångel för mig till mycket lite värde.
  • Häroldarna borde få gå 2 (kanske 3 för någon eller alla) steg för att motverka hur alla spelare slumpades ut på kartan (för det slumpades ut innan rollerna slumpades ut).
  • Tur att jag inte ska designa klart den här minuten... :p
Om det inte märktes så var jag livrädd för att brädet ganska snabbt skulle kunna eskaleras till ulvarnas fördel så det innebar förlust. En ouppmärksam runda hade kunnat ge ulvarna fyra extra röster, och jag kämpade allt jag orkade för att det inte skulle kunna ske. Och det var roligt, för min del. Jag tycker om spel som har en sådan mekanik att hålla koll på (och jag tror jag är bättre på att hantera en sådan än att jaga ulvar i stort). Speciellt idén med att soldaterna inte kunde stå på samma ställe gav det en verkshöjds imo, eftersom det kunde tvinga fram missar i att ta områden för både ulvar och bybor.
Sen hade det ju kunnat finnas fler mekaniker inbakade i specialroller som påverkar brädet mer, kanske något att fnula på till nästa?

Feuflux

omjonasson.se
Om det inte märktes så var jag livrädd för att brädet ganska snabbt skulle kunna eskaleras till ulvarnas fördel så det innebar förlust. En ouppmärksam runda hade kunnat ge ulvarna fyra extra röster, och jag kämpade allt jag orkade för att det inte skulle kunna ske. Och det var roligt, för min del. Jag tycker om spel som har en sådan mekanik att hålla koll på (och jag tror jag är bättre på att hantera en sådan än att jaga ulvar i stort). Speciellt idén med att soldaterna inte kunde stå på samma ställe gav det en verkshöjds imo, eftersom det kunde tvinga fram missar i att ta områden för både ulvar och bybor.
Sen hade det ju kunnat finnas fler mekaniker inbakade i specialroller som påverkar brädet mer, kanske något att fnula på till nästa?
Att kunna blocka soldater är förstås en bra grej för spelet (håller jag mönstret har jag ju två år att grubbla :) ).
Så det är ju en ren självisk pryl som SL att ta bort den. Pro: Lättare att administrera. Con: Sämre brädspelighet?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Att kunna blocka soldater är förstås en bra grej för spelet (håller jag mönstret har jag ju två år att grubbla :) ).
Så det är ju en ren självisk pryl som SL att ta bort den. Pro: Lättare att administrera. Con: Sämre brädspelighet?
Pro: mindre huvudbry för Anthrox när han spiralar ut i 4D-schackmönster för att analysera tusentals möjliga drag på brädet 😄

Basenanji

Postd20modernist
Man kan ha roligt åt mitt mys av att byn spelade bra postades redan i R4 när ulvarna sedan vinner, men jag står för att jag tyckte att bybospelet fram till den punkten var jättefint. Anthrox och Vimes styrde upp första tre rundorna jättefint och tonen var väldigt bra överlag, det var en av de bättre byomgångar jag tyckte vi har lirat ihop i de spelen jag varit med i.
Bara för att jag är nyfiken, vad i mitt spel i R4 kunde ha förbättrats för att du skulle gröna mig? Jag kände att det inte spelade någon roll vad jag skrev i R4 men det kanske inte stämde med din bild? [jag fattar att det här blir spekulativt men tror att jag kan lära mig något viktigt här]
🙂