Alltid härligt med sådana här poster där man får förklarat för sig inte bara vad man själv säger utan även vad alla andra säger.
Jag har kanske missuppfattat linjärt. Jag tänker mig saker i stil med att det finns ett förutbestämt skeende som man kan eller inte kan påverka.
Sedan har jag försökt kolla vidare på denna fråga:
1. Vad betyder egentligen Linjärt?
2. Är termerna Illusionism och Participationism applicerbara på ett linjärt scenario och definierar det på samma sätt som skarpskytten beskrev det i mitt inklipp ovan?
För OM linjärt är ungefär det jag tänker och OM de beskrivande termerna är applicerbara på det så tycker jag att vi bör ha Kanban (var öppen med att det kan finns saker som man inte kan påverka, men att det finns mycket som de kan påverka) som en utökning till Illusionism (ljug för spelarna om att de kan påverka) och Participationism (var öppen med att de inte kan påverka och att de bara åker med).
Jag har kanske missuppfattat linjärt. Jag tänker mig saker i stil med att det finns ett förutbestämt skeende som man kan eller inte kan påverka.
Sedan har jag försökt kolla vidare på denna fråga:
Där bland annat du skrev:Då undrar jag: uttömmer termerna p och i begreppet ”förskriven berättelse” (aka räls), eller finns det någon delmängd kvar som vi behöver ytterliga termer för?
Sedan finns detta från en annan tråd:@Skarpskytten frågade ju om illusionism och participationism täcker in hela spektrat av rälsning, eller om det finns fler varianter. Illusionism är ju rälsning utan att spelarna märker det, och participationism rälsning där spelarna är okej med det. Men en tredje möjlighet är ju att spelarna märker det och inte är okej med det. Så jag tyckte att det var ett bra svar på frågan.
Så det är två saker som jag försöker utforska:Participationism (det är räls och alla vet det)
1. Vad betyder egentligen Linjärt?
2. Är termerna Illusionism och Participationism applicerbara på ett linjärt scenario och definierar det på samma sätt som skarpskytten beskrev det i mitt inklipp ovan?
För OM linjärt är ungefär det jag tänker och OM de beskrivande termerna är applicerbara på det så tycker jag att vi bör ha Kanban (var öppen med att det kan finns saker som man inte kan påverka, men att det finns mycket som de kan påverka) som en utökning till Illusionism (ljug för spelarna om att de kan påverka) och Participationism (var öppen med att de inte kan påverka och att de bara åker med).