Orfeus said:
Två frågor kring husreglerna:
1 innebär frånvaron av skillpoints att den utmärkta klassen ORACLE inte finns med?
2 finns det möjlighet att lägga in regler för attraktion a là Noir, och social interaktion i övrigt?
1) Nej då, det är det inte. Oracle finns med - men det är viss förvirring i terminologin, eftersom jag började skissa på kampanjen redan till D&D 3.5 då det hette skill
points när man köpte
ranks, och i Pathfinder pratar man bara om
ranks.
Jag har dock noterat att man får färre ranks inledningsvis i PF. (I gengäld ger vissa av dem rejäl utdelning, om man investerar dem i Class skills, så får man +3 i bonus. Bonusen kallas då *inte* ranks, eftersom det vore förvirrande och skulle bryta mot dne enkla regeln att taket per skill = analet HD/levels. Vilket som sagt gör det förvirrande hit och dit, när man glider mellan terminologierna...)
2) Det främsta skälet att jag vill få upp antalet skill ranks (points), är att det ger mer utrymme för att spendera på bl.a. sociala färdigheter (som annars prioriteras bort) och kanske en och annan kunskapsfärdighet som inte är nödvändig, men kompletterar karaktärskonceptet.
Det borde åtminstone underlätta att använda färdighetsmekaniken för sociala "problemlösningar", när folk faktiskt har lite ranks i det. (Frånsett nån som maxat "bluff", typ...)
I övrigt tror jag också på att blanda resolutionsmekanik. Färdigheterna kan gott användas som en liknande skill challenge-trappa, för att t.ex. fastställa resultatet av att övertala en mäktig NPC (tänk "hur mycket understöd"), men spelet bör också bygga på dels att överhuvudtaget kunna komma på smarta argumentationslinjer (t.ex. föreslå vilka skills som kan få användas för skill challenge) och att spela ut delar av interaktionen.
Det ger utrymme för alla att delta - oavsett om man är bäst på att planera sin karaktär (a.k.a. "min-maxa") eller har finurliga lösningar eller storartat rollspelande...
Regler för attraktion från Noir tittar jag gärna på, liksom alla övriga konkreta förslag om social interaktion.