Vilka mönster är det som beskrivs?krank;n145858 said:Jag tycker inte om ordet "konspiration" eftersom det antyder att det skulle ligga någon skugglik överenskommelse i botten. Jag vet väldigt få feminister (typ inga, faktiskt) som faktiskt ser det på det viset. Snarare är det en beskrivning av ett mönster, som uppstått av sig självt och som upprätthålls av människor för att de tränats in i det. Det behövs inget konspirerande.
Fullständigt medhåll! Det är därför det är viktigt att vi är KONKRETA med vad vi vill göra i stället för att hänvisa till abstrakta samlingstermer som patriarkat.anth;n146089 said:Därför är diskussioner om determinism fullständigt irrelevanta i genusfrågor, för vill man bryta inlärda mönster så kan man göra det. Det handlar bara om vilja och personer som skyller på determinism visar bara att de är lata.
Jo, du har rätt.obak;n146159 said:Först en liten förklaring från vilket håll jag kommer ifrån, jag har framförallt läst och lyssnat på Christina Hoff Sommers och den svenska feministen Petra Östergren samt det norska programmet Hjernevask, allt finns på tuben för den som är intresserad.
Problemet som jag ser dem är många, för det första är termen patriarkat problematisk eftersom den används både om sittuationen för människor i ex sverige, ett av världens högst rankade länder vad gäller jämställdhet men även ex saudiarabien. För det andra gör det sig till tolk för alla problem, mäns, kvinnlrs, barns, till och med rovkapitalism och inbördeskrig har jag sett skyllas på patriarkala strukturer (även det motsatta, att patriarkatet är en konsekvens av kapitalism och kollonialism). För det tredje så ser man så ofta så många myter repeteras om och om och om igen, att kvinnor gör två tredjedelar av allt jobb i världen och äger mindre än en procet, att kvinnlr tjänar 77 cent på varje dollar mfl.
Ett exempel på patriarkalt mönster är att kvinnor generellt betraktas som mindre kompetenta inom väldigt många områden; det har ju gjorts försök där man skickat ut samma CV med två olika foton/namn, och "blinda" rekryteringar etc. Jag vet ingen som vill förklara detta med någon form av medvetet agerande å arbetsgivares sida; snarare är mönstret här att det finns en omedveten fördom mot kvinnor. Det är ett mönster eftersom det inte verkar vara någon enskild arbetsgivare utan något som finns hos många. Det behövs ingen hemlig aktör för att skapa de här mönstren; de uppstår "spontant" (men givetvis bygger mönstren på tidigare mönster, de uppstår inte ur vacuum).Ram;n146062 said:Vilka mönster är det som beskrivs?
Jag håller med om att det generellt är omöjligt att utifrån determinismen göra några förutsägelser.anth;n146089 said:Determinism är bara ett sätt för fega att stoppa huvudet i sanden.
Ja, jag tror att världen är deterministisk. Men jag tror samtidigt att samhället är för komplext för att vi någonsin ska kunna förutsäga vad som ska hända med det eller med enskilda individer. Det är lite som med vädret: det gör ingenting hur många väderstationer vi placerar ut på jorden och hur starka superdatorer som meteorologerna har tillgång till - de kommer ändå bara att kunna ställa vettiga prognoser någon dag framåt.
Självklart kan människor bryta mönster, om de upplever saker som i tillräckligt hög grad förändrar dem.anth;n146089 said:Så, om nu människor med medfödda diagnoser kan bryta mönster så är det betydligt lättare för människor med en speciell uppfostran att bryta inlärda mönster. Ja, det kan vara smärtsamt att komma till insikt att det man trott vara sanning i hela sitt liv är ett invant mönster av förtryck. Men det betyder fortfarande inte att det skulle vara omöjligt att bryta mönstret.
Vem skyller på determinismen? Tvärtom var ju min poäng att jag pga determinismen struntar i skuldbegreppet och istället vill fokusera på mål och taktiker för att nå målen. Att ingen bär någon "skuld" och att alla förändras med tiden.anth;n146089 said:Därför är diskussioner om determinism fullständigt irrelevanta i genusfrågor, för vill man bryta inlärda mönster så kan man göra det. Det handlar bara om vilja och personer som skyller på determinism visar bara att de är lata.
Jag upplever inte att det är ett problem, utan en av teorins styrkor. Det finns väl ingen som påstår att det inte finns gradskillnader mellan strukturerna i saudiarabien och strukturerna i sverige, men däremot rör det sig om samma typ av strukturer. En mus och en elefant är båda däggdjur, liksom. De har liknande benstruktur och man kan förstå dem som del av samma gruppering, men det betyder inte att musen är lika stor som elefanten.obak;n146159 said:Problemet som jag ser dem är många, för det första är termen patriarkat problematisk eftersom den används både om sittuationen för människor i ex sverige, ett av världens högst rankade länder vad gäller jämställdhet men även ex saudiarabien.
Jag håller inte alls med. Jag ser det snarare som att vi i saudiarabien och sverige båda har väderproblem. Vårt konkreta tips att ofta ta med ett paraprly fungerar kanske ganska bra i sverige men det hjälper nog inte så mycket mot den sandstorm som de pratar om i saudiarabien. Om vi vill bli mer konkreta än "ta på dig vettiga kläder och fundera på att inte gå ut om det verkar bli dåligt väder" så måste vi nog gå ifrån "vi har väderproblem"/"det är patriarkala strukturer i arbete" till något som faktiskt går att ta vettiga actions på på den platsen som det berör.krank;n146171 said:Jag upplever inte att det är ett problem, utan en av teorins styrkor. Det finns väl ingen som påstår att det inte finns gradskillnader mellan strukturerna i saudiarabien och strukturerna i sverige, men däremot rör det sig om samma typ av strukturer. En mus och en elefant är båda däggdjur, liksom. De har liknande benstruktur och man kan förstå dem som del av samma gruppering, men det betyder inte att musen är lika stor som elefanten.
Jag sa aldrig att jag tror på determinism. Däremot är det uppenbart att människor föds med olika förutsättningar och att det i kombination med uppväxt och erfarenheter ger alla människor olika förutsättningar för attanth;n146089 said:Determinism är bara ett sätt för fega att stoppa huvudet i sanden.
Ja, jag tror att världen är deterministisk. Men jag tror samtidigt att samhället är för komplext för att vi någonsin ska kunna förutsäga vad som ska hända med det eller med enskilda individer. Det är lite som med vädret: det gör ingenting hur många väderstationer vi placerar ut på jorden och hur starka superdatorer som meteorologerna har tillgång till - de kommer ändå bara att kunna ställa vettiga prognoser någon dag framåt.
De flesta av er har träffat någon som har Aspbereger eller ADHD och ni vet hur människor med dessa diagnoser beter sig. Ni kanske t.o.m. har träffat främmande människor och dragit slutsatsen att de har någon av dessa diagnoser innan de själva talat om det. Men jag har även träffat personer som man inte märker har dessa diagnoser. Dels finns inget standardbeteende för dessa diagnoser, dels kan faktiskt människor med diagnoserna arbeta hårt för att bete sig som "vanliga" människor.
Kort sagt kan man på sin höjd säga hur många människor med dessa diagnoser brukar bete sig - det är så långt som determinism kan ta en.
Så, om nu människor med medfödda diagnoser kan bryta mönster så är det betydligt lättare för människor med en speciell uppfostran att bryta inlärda mönster. Ja, det kan vara smärtsamt att komma till insikt att det man trott vara sanning i hela sitt liv är ett invant mönster av förtryck. Men det betyder fortfarande inte att det skulle vara omöjligt att bryta mönstret.
Därför är diskussioner om determinism fullständigt irrelevanta i genusfrågor, för vill man bryta inlärda mönster så kan man göra det. Det handlar bara om vilja och personer som skyller på determinism visar bara att de är lata.
Ja, så är det. Och dessutom finns det ett stort antal användare av begreppet, som aldrig läst (eller hört) sig till vad det innebär från någon "primärkälla", utan mest sett hur andra använder det - och ibland dragit felaktiga slutsatser om vad det betyder eller hur det används.obak;n146159 said:Problemet som jag ser dem är många, för det första är termen patriarkat problematisk eftersom den används både om sittuationen för människor i ex sverige, ett av världens högst rankade länder vad gäller jämställdhet men även ex saudiarabien. För det andra gör det sig till tolk för alla problem, mäns, kvinnlrs, barns, till och med rovkapitalism och inbördeskrig har jag sett skyllas på patriarkala strukturer (även det motsatta, att patriarkatet är en konsekvens av kapitalism och kollonialism). För det tredje så ser man så ofta så många myter repeteras om och om och om igen, att kvinnor gör två tredjedelar av allt jobb i världen och äger mindre än en procet, att kvinnlr tjänar 77 cent på varje dollar mfl.
Ram;n146186 said:Jag håller inte alls med. Jag ser det snarare som att vi i saudiarabien och sverige båda har väderproblem. Vårt konkreta tips att ofta ta med ett paraprly fungerar kanske ganska bra i sverige men det hjälper nog inte så mycket mot den sandstorm som de pratar om i saudiarabien. Om vi vill bli mer konkreta än "ta på dig vettiga kläder och fundera på att inte gå ut om det verkar bli dåligt väder" så måste vi nog gå ifrån "vi har väderproblem"/"det är patriarkala strukturer i arbete" till något som faktiskt går att ta vettiga actions på på den platsen som det berör.
Tycker jag.
Men nu upprepar jag mig. Ofint av mig. Cirkulerar.
Mmmm, som sagt - ju mer ett begrepp används och tänjs ut, desto mer urvattnat blir det. Flera av de exempel du ger (som jag inte betvivlar, jag har också sett det användas så) är inte något som ingår i "patriarkatet", så som ordet ursprungligen användes. (Men vilken av användningarna är idag den "rätta"?) Då är det snarare något annat, bredare, kulturellt mönster som avsändaren syftar på - men i brist på en sådan term (iaf en allmänt känd) så blir det "patriarkatet", för att det liksom ligger nära nog.Ram;n146483 said:2. Det är en alltigenom kass term som har sin grund i faders- och son-dominerade kulturer som inte hör hemma i en beskrivning av sverige i dag. De problem med könsroller och diskriminering som vi har här tycker inte jag låter sig förklaras av patriarkala strukturer eller snarare, om det skulle göra det så kommer vi att behöva plocka in så mycket i begreppet att det blir oanvändbart. Våld mot kvinnor, utseendet i leksaksaffärer, barns agerande på skolgårdar och vuxnas agerande mot dem, diskriminering i arbetslivet, objektifiering i reklam osv. osv.
Elefant vs. mus. Det är väl detta man brukar kalla att jämföra äpplen med päron?krank;n146420 said:Jag vill bara förtydliga att jag inte anser på något vis att man kan använda samma taktiker mot sexismen i saudiarabien som man kan mot den i sverige. Däremot har vi haft ett starkare patriarkat här än vi har nu, och de läxor vi lärt oss på den vägen tror jag kan vara intressanta att studera när vi formulera taktiker för att motverka sexismen i saudiarabien. Givetvis kan vi inte föra över lösningarna rakt av - saudiarabiens historia är annorlunda än vår - men det betyder inte att man inte kan lära sig något.
Självklart kan man inte stanna vid "det är patriarkatet" om man vill hitta konkreta strategier. Jag vet nog ingen som vill stanna där heller. De gånger jag sett patriarkatet användas som förklaringsmodell för sexismen i både saudiarabien och sverige så har det inte heller handlat i första hand om att skapa konkreta strategier utan att försöka motverka en tendens att framställa svenska män som helgon genom att kontrastera dem mot män i t.ex. saudiarabien. Det vill säga, ett sätt att tvätta svenska vita män rena från all problematik. Jag har nog inte stött på någon feminist som på allvar hävdar att saudiarabien kommit lika långt som oss, men det blir lite obehagligt när detta används som förevändning för att vi inte ska behöva röra oss alls...
För att fortsätta med min analogi (jag blev rätt nöjd med den) så kan man antagligen inte använda samma fälla för att fånga en mus som för att fånga en elefant, men genom att studera möss och andra däggdjur kan man skaffa sig ledtrådar som kan vara användbara när man ska bygga en elefantfälla.
Nja, inte enbart. Jag tillhör förvisso dem som anser att "kultur spelar roll" - det går inte att riktigt slingra sig undan att den finns där, och den är ändå inte annat än "internaliserade normer och scheman för 'hur saker bör göras', så visst sjutton spelar det roll."Inkognito;n146535 said:En intressant faktor som lär spela in är att syriska och afghanska kvinnor är i extrem minoritet till Sverige, det är nästan bara män. Detta gör att denna del av jämställdhetsarbetet inte kommer att handla om att höja kvinnors ställning och rättigheter, utan om att försvara de rättigheter som kvinnor har här idag.
Det är intressant att se vad "patriarkatet" har för roll här. Denna grupp kommer ju att befinna sig på absoluta botten socialt, ekonomiskt, makt (politisk/företag/etc..), m.m... - Långt längre ned än kvinnorna i landet.
Nej självklart inte, jag borde stuckit in ett "i första hand" / "till största delen" etc.Sapient;n146581 said:Nja, inte enbart.