I beg to differ (så klart). Jag är ganska övertygad om att du kan kliva in i vilket socialt sammanhang och bullshita bort folk hur lätt som helst med rätt terminologi.Denna kommentar stämmer då bara under förutsättning att det inte är ett oproportionellt stort problem inom miljöaktivismen. Med tanke på att horoskop, feng shui (inte spelet), akupunktur, hälsokost, olika former av mysticism och allmänt förkastande av verifierad vetenskap florerar oproportionellt mycket där så känns det inte som om ditt antagande håller.
Jag skulle till exempel lätt i min yrkesroll som univeristetslärare gå in och snacka teoretiskt mumbojumbo i två timmar, utan att studenterna skulle invända. Varför? Jo för att studenterna inte har någon anledning att misstro mig.
Jag skulle kunna kliva in på ett frikyrkomöte och vittna om hur Gud gjort mirakel i mitt liv, och folk skulle tro mig bara jag använde "frikyrkoterminologi". Varför? Jo för att församling inte har någon anledning att misstro mig.
Min poäng är: det är inte en fråga om vem som har rätt. De kan vara helt ute och cykla, men det fråntar inte oss andra rätten att behandla dem som idioter och gotta oss i deras okunskap. Särskilt inte när det enda som skiljer oss åt är olika sätt att uppfatta världen.
//erik. på tal om cykel – nu hem.