Troberg said:
Det där finns det vetenskap gjord på, av åtminstone tre universitet och en statlig myndighet. Resultatet kan sammanfattas som: små aktörer tjänar på kopieringen, de enda som förlorar är de som är på den absoluta toppen. Ärligt talat, det stör inte mig med den omfördelningen.
Det är faktiskt helt fel (och det är precis vad de stora drakarna
vill att folk skall tro).
I verkligheten är det precis tvärt om, jag känner väldigt många som tillhör "de små" inom olika branscher och alla är överens om att piratkopieringen gynnar de stora, låt mig förklara varför.
När ett litet företag inom främst programindustrin försöker ge sig in, och låt oss ta exemplet grafikprogram, ger sig in för att komkurrera med Photoshop. Man har utvecklat en programvara som kan unbgefär 80% av vad photoshop kan, men man säljer det för 200 Kr, inte 9000 kr. Den som förlorar är den lille, för svenne banan tänker så här.
"Varför pröjsa 200 spänn för program X när jag kan få Photoshop gratis?"
Därför förlorar dom små, och förblir små, och kommer aldrig kunna konkurrera med de stora, och detta gynnar de stora, inte de små. De stora tar gärna lite piratkopiering för att slippa konkurrens.