https://lagen.nu/1962:652#P4S3Magnus Seter said:Aha det visste jag inte! Har ingen aning om utländska författare får pengar. Översättare får det, det har jag vänner som får. Men som sagt har ingen aning om utländska författare får det.!Paxen said:Har inte alltid varit så dock. Och det är väl bara nordiska författare som får ersättningen ifrån svenska bibliotek, om jag nu minns rätt..?
/M
"Med litterärt verk i original enligt första stycket avses verk som upphovsmannen har skrivit på svenska eller verk av en upphovsman som har sin vanliga vistelseort i Sverige, om upphovsrätt enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk fortfarande gäller. Förordning (2012:901). Andra stycket skall tillämpas om antalet översättare till verket är högst tre och fråga är om översättare vars upphovsrätt till översättningen fortfarande gäller. Förordning (2003:1116)."
Skall vara ändrat så att utländska författare ska få ersättningen, men jag kan inte riktigt hitta den paragrafen som säger det, så för mig verkar det fortfarande gälla "bor du i norden, då får du ersättning".
Och det är två olika ersättningar som gäller, den ena för författare och den andra för översättare.
Enligt wikipedia: "Först i världen var Danmark där bibliotekspenge föreslogs redan 1941, men andra världskriget uppsköt införandet till 1946. Sedan följde Norge 1947 (bibliotekavgift, numera bibliotekvederlag), Sverige 1954, Finland 1961 och Island 1967. Begreppet har också fått motsvarigheter i Storbritannien (public lending right), Nederländerna (leenrecht), Tyskland (Bibliothekstantieme) och sprider sig till allt fler länder. Vartannat år sedan 1995 har internationella konferenser om biblioteksersättning hållits, den sjätte hölls 21-23 september 2005 i Berlin med delegater från 25 länder."
Så, det var runt 80 år från det att det första biblioteket, enligt den princip vi har idag, öppnade till att författare i en del av världen fick ersättning. Och fortfarande har inte alla länder en sådan ersättning.
Och ändå överlever författare. Fantastiskt.