Nekromanti Piratpartiet

magoo

Hero
Re: Dagens "Jaha?"

Det är naturligtvis fint och bra att vara engagerad. Men åstadkommer de någonting?
Oooo, den frågan tycker jag att alla borde ställa sig!

Svärfar har nog åstadkommit en hel del i sitt liv eftersom han haft en tung beslutandepost i en liten kommun. Han har lobbat dit ett större företag vilket jag vet att han är väldigt stolt över (till nackdel för någon annan kommun så klart) och bidragit till att en del byaskolor har fått läggas ner, vilket han är mindre stolt över. Men summerar man hans liv inom politiken så har han gjort en hel massa.

Min svåger har en tuffare sits som riksdagsman eftersom han sitter för Vänsterpartiet vilket gör att han får jobba hårt för lite resultat, speciellt eftersom mycket tid går åt till interna oroligheter. Han har skrivit en hel del motioner och är med i utbildnings- och socialutskottet. Mest jobb har han dock gjort på det lokala planet där han är mycket aktiv som talare i olika sammanhang samt en flitig skribent i lokalpressen. Så hans bidrag till historien är nog mest att han påverkat människor, och kanske givit dem kondis under sin karriär som gympalärare.

Jag tror att båda anser sig ha åstadkommit saker även om båda säkert också tvivlat. Själv är jag osäker på vilka yrken som åstadkommer något viktigt, förutom bönder, lärare och de som arbetar inom vården. Jag åstadkommer sällan något jag är riktigt stolt över, förutom barnen då.

/Magoo, gillade frågan

Eksem

Champion
Re: Fildelning

Då finns det, som jag ser det, två extrema resultat:

1. In the future, everyone will be famous for fifteen people:
Fåtalet storproduktioner försvinner till fördel för miljontals småproduktioner. Alla smaker kan tillfredställas för en hur smal publik som helst eftersom alla har möjlighet att spela in egna program och distribuera dem. Däremot kommer det göras ganska få stora produktioner.

2. I Robot var bara början:
Om reklamen inte kan tvingas på människorna utanför eller runtomkring produktionerna kommer den bli en del av programmet. Intresseorganisationer skapar programserier för att förmedla tankar till publiken, företag skapar programserier för att förmedla sina produkter till publiken.

Kanske ser vi en kombination av båda?

I vilket fall är det oundvikligt. Fildelningen kommer inte gå att stoppa.

Arfert

Facit
Re: Klyschiga människor

själv är jag jävligt glad att det är "gubbarna" enligt ditt biblioteksexempel som har makten (OJ vad jag kände igen mig)... skulle Tomas 19 år och hans likasinnade (kids som ser allt i svart eller vitt, oberoende om man är höger eller vänster) ha makten skulle det verklligen gå åt helvete..

grått kompromissande med sina ungdomsövertygelser är bra... hurra för det.

Arfert

Facit
Re: OT

jag har en teori om varför just norrlänningar (eller snarare glesbygdsbor) är så mycket sjukskrivna jämfört med "storstadsbor" statistiskt sätt:

Egentligen handlar det om dolt socialbidrag, arbetslöshetstöd till orter som annars skulle dö... Jag i Stockholm skulle ha ganska svårt att sjukskriva mig och leva på det (vet jag från exempel från folk som vart VERKLIGT sjuka i min omgivning)... här är det socialen och Alfakassan som gäller om man inte jobbar... och för att få ut några stålar så krävs det att man INTE får äga nåt av värde, varken eget boende eller bil till exempel. Så man kan glömma bidrag om man har eget hus och en gammal volvo... bara att sälja...

I små orter exempelvis i norrlands inland funkar det ju inte att köra det racet, folk är beroende av att få bo kvar i sina kåkar, och att kunna transportera sig... och för att arbetslösa ska kunna bo kvar (när ortens sista arbetsplats har försvunnit) är det enda möjligheten att sjukskriva dom. Annars skulle folk vara tvugna att sälja sina hus (antagligen till förlust) och flytta in till nån större ort och sätta sig i en hyresrätt utan bil och stora bankskulder...

...vilket skulle vara politiskt självmord att genomföra.. men så är ju egentligen systemet tänkt.

Eller är det så att brist på stress, mycket fritid och frisk luft är skadligare för hälsan än storstaden? ;-)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"själv är jag jävligt glad att det är "gubbarna" enligt ditt biblioteksexempel som har makten (OJ vad jag kände igen mig)... skulle Tomas 19 år och hans likasinnade (kids som ser allt i svart eller vitt, oberoende om man är höger eller vänster) ha makten skulle det verklligen gå åt helvete.."

Nä, inte finns det några medelålders vita män under historien som har varit delaktiga i olika sorters övergrepp. Sådant är det bara 19-åriga kids som ägnar sig åt. Vem är det egentligen som ser saker och ting i svart och vitt? :gremsmile:

Jag skulle knappast anförtro Sveriges väl och ve åt en fjunig 16-åring som just börjat raka sig. Men det betyder inte att jag anser att alla som är äldre än mig är så fruktansvärt mycket pålitligare. Jag skulle knappast vilja att till exempel Bert Karlsson fick något verkligt politiskt inflytande trots att han är emot piratkopiering och bevisligen är ganska erfaren.

Den där nyanseringen jag nämnde tidigare i tråden tror jag att alla tjänar på att hålla i minnet innan de kommer med alltför hårresande påståenden.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: No offence

Ju mer jag lär mig om världen och samhället desto tydligare står det klart att det verkar finnas väldigt ont om verkliga sanningar eller genvägar. Det är klart att det aldrig skadar att vara påläst, men politik handlar först och främst om olika typer av värderingar, olika syn på problem och olika syn på lösningar. Nationalekonomi är alls inget opolitiskt ämne späckat med entydiga fakta. Vad ett välkänt begrepp som kommunism står för kan inte ens vuxna människor enas om.

Som blivande lärare hoppas jag naturligtvis att mina framtida elever ska reflektera över sina åsikter och fortsätta att utvecklas hela livet. Men det finns verkligen ingen garanti att så är fallet. Vi kan sjunga vuxenhetens lova precis hur mycket vi vill, men faktum kvarstår, ålder är ingen garanti för folkvett. Vi kan oja oss hur mycket vi vill över okunniga och dogmatiska tonåringar men de flesta av de orättvisor och motgångar som vi dagligen möter är orsakade av betydligt äldre personer.

Ibland känns det som om utbildning och vuxenliv mer innebär indoktrinering och ett tuktande av den fria tanken än förbättrade argument och skärpt intellekt.

Underskatta alltså inte ungdomars kraft och vilja bara för att de använder ett språk som kan verka provocerande.

Hartland

Warrior
Jag anser att allting måste sättas i perspektiv. Och när det gäller just fildelning så finns det många, tråden nedan är ett bevis på det. Ingen har det rätta svaret (inte ens jag :gremsmirk:).

Men det måste endå tänkas på vad fildelningen egentligen går ut på. Vad den vanliga människan gör och vilka det påverkar.
Min uppfattning (eller mitt perspektiv) är den att folk som fildelar i huvudsak tankar filmer och musik. Det är det som de flesta gör och det som dom flesta anser att de gör. Men hur långt går folk egentligen i sin fildelning? En del försvarar sin musiksamlig med att de endå har de flesta låtarna på CD eller att de tänker köpa filmen på dvd när den kommer ut. En del anser det bara för krångligt att hitta det dom vill ha genom komersiella medel och väljer då ett enklare alternativ. En del tankar bara för att det går och för att göra uppror i sitt egna lilla mot sammhället. Och så finns det så klart dom som bara är snåla.
Det finns alla sorters fildelare där ute.
Själv tillhör jag nog lathets människorna. Den musik jag lyssnar på finns inte på Åhlens och jag är helt enkelt för lat för att orka leta reda på tillförlitliga försäljningställen över internet

Musik och film är en sak. Producenter och artister mfl förlorar pengar på att folk ser och hör deras saker digitalt istället för att gå på (dyr) bio eller köpa (importerade) cdskivor.
Jag vet inte om jag tycker att det skulle var värt priset om jag stog mellan valet köpa eller sluta lyssna. Och visst är det endå enklare att ha alla låtar brevid varandra på en lista istället för att behöva byta cd skiva mellan varanan låt? (Jag är lat som sagt. :gremtongue:)
Den stora frågan kring film och musik gäller endå tillgänglighet och folks olika syn på den. Saker som aldrig kommer att hitta sin naturliga väg till en svenskmarknad är det ok att tanka sånt enligt er antipirater? Ett exempel (det enda jag kan komma på just nu) är anime. En del finns att köpa, ganska många av de mest popluära till och med. Men de dära små serierna som man ibland ser... Finns det något berättigande i att tanka annars otillgängligt matterial?

Någon sa nån gång till mig att när det kommer till dom stora programen, dom dära riktigt komersiella programen, som windows och photoshop mm, som även om de måste vara emot fildelning av deras program av princip, så är det endå alltid bättre att man använder deras kopierade program än att köpa konkurentens billigare, likvärdiga (bättre?) program. Därför kan de också ta ut de priser de gör för sina varor. Man kan alltid argumentera om produktions kostnader men om man bara vill ta igen det man förlorat så kan det endå vara billigare, om företagen förlorar pengar är det isf vinst de förlorar. Priserna kan sitta där dom är för att folk som "måste" köpa programvaran köper programvaran till det pris producenterna och återförsäljarna sätter.

Jag tycker nog att fildelning ska vara en sådan sak som i teorin är olaglig men som man inte gör nått åt.
PiratPartiets förslag är i mycket extrema men om dom skulle komma in i riksdan, vågmästar roll eller ej så måste de nog i slutändan kompromissa med sina samarbetspartners. Därför anser jag inte att deras program ska ses som nått extremt.
(Är det någon som vet hur många punkter miljöpartiet fick igenom vid grundande i förhållande till de krav de först ställde? Man kanske kan göra en likelse?)
Jag tror nog att man skulle kunna lätta på en del saker som kretsar kring upphovsrätt, patent, varumärken och allt annat de klagar på. Men jag känner mig för dåligt insatt för att kunna utala mig serriöst.
Deras punkter angående att all komunikation ska vara sekretssbelagd så anser jag också att de har rätt till vis del. Deras anlednign är nog i huvudsak att man inte ska kunna norpa ip-adresser till eller från fildelare.
Tomas Bodströms politiken de tänker föra gillar jag, speciellt korvgubbe iden men den tror jag nog de kommer att tvingas kompromissa med.
Jag hoppas endå att partiet får lite genomslags kraft och kan faktiskt tänka mig att rösta på dom, mest för att det är lite av en kul grej men sen också för att jag än inte hittat min färg. Glöm inte oss som växande val grupp! =)

Ursäkta om jag pratade lite mycket om fildelning allmänt. och förvirrat. Får inte glöma förvirrat.

/Hartland - försöker tycka mer saker men det går segt.

Rosen

Myrmidon

Underskatta alltså inte ungdomars kraft och vilja bara för att de använder ett språk som kan verka provocerande.

Det är väl ingen som sagt att ungdomar inte har kraft och vilja? Frågan var snarare den där eviga benägenheten att tro att problem bäst löses genom att klå upp nån eller slå sönder nåt (eller sno nåt, i det här fallet).
Alla ideologiers moder, som en kolumnist beskrev det: "Det är vi mot dom, och nu jävlar!"

Åke, 19, var nog inte mycket mindre hardcore än Tomas, 19, i det avseendet, även om jag var mer benägen att rikta mitt adrenalin mot synthare och dylika genetiska untermenschen än mot MUF-maffian (som å andra sidan såg ut som synthare...).

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det är väl ingen som sagt att ungdomar inte har kraft och vilja? Frågan var snarare den där eviga benägenheten att tro att problem bäst löses genom att klå upp nån eller slå sönder nåt (eller sno nåt, i det här fallet)."

"Den här eviga benägenheten"? Hello, svepande generaliseringar. :gremsmile:

Det jag tror ungdomar främst saknar är tålamod. De är inte lika vana som oss vid att förändringar tar tid (i alla fall vissa). Om man nu kan dra sådana slutsatser vid den ringa åldern av 24 år. Det är i alla fall så som jag alltid resonerat kring skillnaderna, även när jag själv var i den åldern.

Och visst, våld och demonstrationer är konkreta, handfasta och fysiska manifestationer av en åsikt och något som säkert är tacksamt att kombinera med hormoner och allmän tonårsangst. Men deras iver till trots så kan man ändå fråga sig varför de ibland måste gå så långt för att uppmärksammas? Är det verkligen så enkelt som att ungdomar alltid, i alla sammanhang, har knytnävarna redo eller finns det även andra påverkansfaktorer?

Jag har själv aldrig valt våld som ett medel för att klargöra en åsikt och det har inte heller någon i mitt umgänge. Inte heller har jag någonsin blivit utsatt för andra ungdomars våld.

Men jag vet i alla fall att min ambition som lärare kommer att vara att förstå snarare än att fördöma och det gäller i allra högsta grad även för de ungdomar som jag i framtiden kommer att undervisa.

Saxifrage

Hero

Eller är det så att brist på stress, mycket fritid och frisk luft är skadligare för hälsan än storstaden? ;-)

Det där behöver kanske inte vara så knäppt som det låter? Jag menar, i Norrlands inland är det större delen av året kallt som f-n, kolsvart jämt, du ser aldrig några människor och det är lögn i h-e att få en bra capuccino. Jag skulle nog gå bananer rätt fort. Kanske finns det fler som funkar som jag, men råkar vara födda i lapphelvetet istf storstadsförort?

Saxifrage

Hero

Eftersom Magoo gillade frågan så spinner jag vidare. Riksdagsmannen och chilenaren Mauricio Rojas tog följande intryck av den svenska riksdagen:

"Riksdagen kan beskrivas som en jättekuliss för den verkliga maktutövningen som sker någon annanstans. Det ger riksdagen med sina ritualer en smått patetisk karaktär. Institutionen riksdagen är på många sätt ett illusionernas hus, både utåt och inåt. Utåt så att folket skall tro att vi har en riksdag värd namnet. Inåt så att de som befolkar riksdagen kan leva sig in i det liv av ”meningsfull meningslöshet” som riksdagen faktiskt erbjuder."

Han fortsätter med att säga:

"Människorna slukas av ritualer och paragrafer, som om de verkligen vore livsviktiga och politiskt avgörande. Det är fascinerande med denna inre ordning som råder i illusionernas hus, det är lite som Alice i Underlandet."

Det är möjligt att Rojas bara är en obekväm blatte som inte förstått vitsen med den fina svenska demokratin. Men det kan också tänkas att han som flykting och debattör har en mer desillusionerad bild av verksamheten än den som satsat sitt liv på att ta sig in i maktens korridor. Hur som helst, så tvivlar jag inte en sekund på att riksdagsmän jobbar mycket hårt med sina dagliga sysslor. Frågan är ju om de i praktiken har någon makt längre? Och om inte, var har makten hamnat, och hur ska vi återföra den där den hör hemma?

Hårt arbete är tyvärr ingen garanti för resultat. Däremot är det mycket lätt att tynga ner sig med arbete, och lätt att fastna i en illusion om vikten av ens arbete. Därför ryggar jag alltid lite när folk försvarar politiker med att de "jobbar hårt".

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det är möjligt att Rojas bara är en obekväm blatte som inte förstått vitsen med den fina svenska demokratin. Men det kan också tänkas att han som flykting och debattör har en mer desillusionerad bild av verksamheten än den som satsat sitt liv på att ta sig in i maktens korridor."

Det kan också tänkas att hans bild påverkas av att han är folkpartist och därmed medlem i ett litet oppositionsparti. Det kan vara intressant att höra hur han motiverar sitt eget engagemang om det nu är så meningslöst.
Hursomhelst så är det kanske inte lämpligt att grunda hela sitt omdöme om riksdagen och alla dess medarbetare på en persons åsikter.

Men jag har förvisso fått intrycket av att makten koncentrerats till regeringskansliet och Göran Persson i allt större utsträckning sedan han blev statsminister. Hans ledarstil förefaller att vara rätt auktoritär och det går givetvis utöver alla andra.

Rosen

Myrmidon

"Den här eviga benägenheten"? Hello, svepande generaliseringar.

I högsta grad eviga. Det var ett tag sen Åke och Tomas var 19 år, och ungdomar betedde sig rätt likt dem långt innan dess också.
Heck, slå upp en historiebok och kolla snittåldern på de där kungarna och kejsarna som drog ut i krig i alla väderstreck omkring sig...

Argumentet "de måste slåss för att ingen lyssnar på dem" har jag mina dubier mot; ungdomar har inte stått equal to their elders typ nånsin i världshistorien (snarare får de mycket mer uppmärksamhet idag än förr) medan ungdomsrevolter är ett väldigt nytt fenomen.
Däremot kan jag köpa att de slåss för att de inte tillåts ta sin plats i samhället - ungdomar förr sattes i arbete och gick från barndomen rakt in i vuxenvärlden; de hade varken ungdomskultur eller ungdomsproblem (undantaget sånt som hade med motsatta könet att göra).

Visst blir det skillnad i handhavande om man vill förändra världen NU eller om man vill göra det på 30 års sikt, men jag tror ändå att det väldigt mycket handlar om insikten att sgs alla frågor faktiskt är komplicerade och har flera perspektiv - som man inte bäst löser genom att identifiera och besegra en fiende. Det är en insikt som ungdomar (inklusive Åke, 19) väldigt ofta saknar.

--
Åke, 40

Saxifrage

Hero

Jag vågar påstå att det är ett problem att politiker idag gärna vill vara "nere med kidsen" och därför hellre ägnar sig åt lättviktig debatt och mediavänliga frågor, än att ta tag i de tunga frågorna (se tex på hur stort utrymme djurhantering har fått i EU-debatten, samtidigt som tusentals flyktingar lätt glöms bort). I sådana lägen saknar jag politiker som likt Carl Bildt kan säga att "njaaa, nu är det ju inte så enkelt...".

Det är möjligt att ingen lyssnar på ungdomar, men ibland får jag också intrycket att politiker anstränger sig alldeles för mycket för att iaf ge intryck av att de lyssnar på ungdomarna (om de sedan verkligen gör det är kanske en annan sak). Jag vill inte höra en minister försvara sin politik med att "det är häftigt att betala skatt". Däremot lyssnar jag gärna på väl underbyggda argument om fördelningspolitikens positiva effekter på välfärd, social stabilitet och de offentliga finanserna. Men då faller väl alltför många unga och engagerade ur ramen (och ja, jag generaliserar, men jag har hängt med tillräckligt med ungdomsförbundare för att inte ha tagit det helt ur luften).

Arfert

Facit

verkar ju vara mest killar som gillar att bo där.. tjejerna drar ju till storstan så fort de kan ;-)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"verkar ju vara mest killar som gillar att bo där.. tjejerna drar ju till storstan så fort de kan"

Det kanske är bristen på kvinnor som är skälet till att så många är sjukskrivna? :gremsmile:

Arfert

Facit

...klart det finns medelålders vita män som helt klart inte är lämpiga att utöva makt... men det är ju ingen slump att det är just 19-åringar som får utkämpa krigen.. och det har inte bara med fysik att göra, utan för de är lättare att indoktrinera och har man väl lyckats med det så är det betydligt mer fanatiska än äldre män.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag vågar påstå att det är ett problem att politiker idag gärna vill vara "nere med kidsen" och därför hellre ägnar sig åt lättviktig debatt och mediavänliga frågor, än att ta tag i de tunga frågorna (se tex på hur stort utrymme djurhantering har fått i EU-debatten, samtidigt som tusentals flyktingar lätt glöms bort)."

Att mediadebatten är lättviktig kan jag hålla med om, men jag tror knappast att det beror på att politikerna försöker plocka poänger hos ungdomar, en grupp där många inte ens är röstberättigade. Det är snarare deras försök att nå ut till så kallat "vanligt folk". Sedan bör vi inte kanske glömma att inom gruppen politiker så ryms det väldigt många olika bakgrunder och personligheter. Det är väl egentligen tveksamt om alla av dessa ens själva förstår eller kan förklara de mer komplexa av de politiska frågorna.

"Det är möjligt att ingen lyssnar på ungdomar, men ibland får jag också intrycket att politiker anstränger sig alldeles för mycket för att iaf ge intryck av att de lyssnar på ungdomarna (om de sedan verkligen gör det är kanske en annan sak)."

Att som politiker säga att man vill ha fler ungdomar in i politiken är väl politiskt korrekt om något. Men i praktisk handling är det betydligt sämre ställt med den saken.

Jag tycker att den här debatten börjar handla alltmer om andra saker än ungdomars uttryckssätt. Inte mig emot förvisso men allting som är politiskt relaterat kan inte knytas till åldersskillnader.