Nekromanti Piratpartiet

Arfert

Facit
Re: OT

ja DET är ju en tanke... men allvarligt talat... om man inte kan försörja sig på en ort.. hur länge bör man ha rätt att bo kvar där med statlig försörjning (om jobb finns om man flyttar)? Ett år? fem? tio? Det verkar som de vill bli försörjda på livstid så de kan åka skoter och tjuvjaga varg ;-)

(ja jag VET att jag överdriver grovt)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Klyschiga människor

"...klart det finns medelålders vita män som helt klart inte är lämpiga att utöva makt... men det är ju ingen slump att det är just 19-åringar som får utkämpa krigen.. och det har inte bara med fysik att göra, utan för de är lättare att indoktrinera och har man väl lyckats med det så är det betydligt mer fanatiska än äldre män."

Du menar alltså att vi vuxna (jag räknas nog fortfarande tekniskt sett som ungdom iofs) har någon slags makt över dessa hormonstinna, finniga människomassor som hasar runt på gator och torg, ivrigt utropandes obegripliga slagord? Och vi förvaltar detta så illa trots vår egen uppenbara mognad och visdom. Skickar ut dem i krig och indoktrinerar dem, vad skulle din mamma säga om det om jag får fråga? :gremshocked:

Arfert

Facit

VISSA missbrukar sin förmåga att påverka "unga sökande själar", det är ju helt uppenbart... annars hade inte företeelser som självmordsbombare (det är ju knappast gubbarna i Hamas som spränger sig själva) eller Hitlerjugend... för att ta ytterligheter

och min mamma säger FY PÅ SIG

Arfert

Facit
Re: Piratpartiet [OT]

öhh.. jag kanske är trög, men vad sjutton menade du EGENTLIGEN med det inlägget? ;-)

för övrigt anser jag INTE att kommunism är en fin tanke så det är en j-la tur att det inte funkar i praktiken... fast det har vi diskuterat förr så jag vet inte om jag (eller nån annan) orkar en gång till..

Rosen

Myrmidon
Re: No offence

Jag tycker att den här debatten börjar handla alltmer om andra saker än ungdomars uttryckssätt. Inte mig emot förvisso men allting som är politiskt relaterat kan inte knytas till åldersskillnader.

Handlade den om ungdomars uttryckssätt från början då? Och att den glidit in på att specifikt handla om ungdomar beror nog på att alla har en rätt tydlig bild av vilka man hittar i Piratpartiets tilltänkta väljarkår. (-:

--
Åke

Eksem

Champion

"Och att den glidit in på att specifikt handla om ungdomar beror nog på att alla har en rätt tydlig bild av vilka man hittar i Piratpartiets tilltänkta väljarkår. (-:"

Nej, den beror på att Morgoth helt enkelt har sinnesnärvaro nog att inte lita på människor över 25 och därför slängde ur sig något mindre nyanserat om gubbiga människors existensrätt. Morgoth tänker helt rätt här, för som vi kan se senare i tråden (i en diskussion mellan arfert och walle) sitter gubbarna och kontemplerar hur de ska kunna lura ungdomarna. Det gäller alltså att vara på sin vakt! Lita inte på gubbar, för då slutar man snart som självmordsbombare eller hitlerjugend, och det vill man ju inte.

Eksem

Champion

Det där är sån typisk stockholmarfördom, fick jag veta när jag själv slängde ur mig något liknande i en diskussion och fick uppmaningen att leta fakta att backa upp mitt påstående med. Norrlänningarna är nämligen inte så värst mycket mer sjukskrivna än andra, oavsett vad de Stockholmsbaserade medierna lyckats tuta i oss. Det har väldigt liten påverkan på sjukförsäkringssystemet. Samma med den här Robin Hood-skatten som togs upp på Faktum, där problemet inte alls var så stort som vissa vill göra gällande. Det här med att Stockholm försörjer resten av landet, eller i alla fall norrland, ekonomiskt är... tja, inte helt sant i alla fall. Det verkar bero lite på vem det är som räknar.

"Myt att bidragsberoendet är högre i norr"

Behövs norrland?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Heck, slå upp en historiebok och kolla snittåldern på de där kungarna och kejsarna som drog ut i krig i alla väderstreck omkring sig..."

Det verkar vara på sin plats att filosofera lite mer kring begreppet "ungdom". I en värld med en medelålder på 35 år är det inte särskilt chockerande med kejsare som är 20 år, men under dessa tidsperioder så var man vuxen betydligt tidigare än idag.

Jag vill nog hävda att "ungdomen" är en tämligen sentida konstruktion som dessutom är beroende av ett visst samhälleligt välstånd. Det säger rätt mycket om oss att det finns en period mellan barndom och vuxenliv då man förväntas utbilda sig, finna sig själv, resa osv. Jag tror inte att en bonddotter i Somalia har n period mellan 16 och 26 då hon kan glida runt och förverkliga sig själv. Samtidigt så finns det idag inte så många alternativ heller, för de jobb som kräver okvalificerad arbetskraft blir allt färre.

Man kan alltså hävda att ungdomsrevolter och ungdomsrörelser är ett väldigt nytt fenomen eftersom ungdomar är det. Heck, det faktum att vi idag ser en skyddad barndom som en självklarhet är inte något som har sådär värst många år på nacken.

Sedan vill jag hävda att de insikter som man förväntas få av att passera den magiska gränsen till vuxen är något överdrivna. Varför måste man förändras mer mellan 20 och 30 än mellan 40 och 50? Ser i någon någonsin tillbaka på sin medelålder när de själva är 70 och suckar över sin egen kortsynthet?

"Visst blir det skillnad i handhavande om man vill förändra världen NU eller om man vill göra det på 30 års sikt, men jag tror ändå att det väldigt mycket handlar om insikten att sgs alla frågor faktiskt är komplicerade och har flera perspektiv - som man inte bäst löser genom att identifiera och besegra en fiende. Det är en insikt som ungdomar (inklusive Åke, 19) väldigt ofta saknar."

Samt en del 50-åriga ledare för stormakter. :gremwink:

Men nåja, i den här frågan avviker nog inte våra åsikter särskilt hårt ifrån varandra. Men i alla situationer så är det förstås vettigt att inte döma ut någon på förhand på grund av något yttre attribut som till exempel ålder.

dream

Hero

Det här med att Stockholm försörjer resten av landet, eller i alla fall norrland, ekonomiskt är... tja, inte helt sant i alla fall. Det verkar bero lite på vem det är som räknar.
Framför allt när man betänker att myten i övriga landet (dvs. utanför Sthlm) snarare är att landsorten försörjer storstaden... :gremgrin:

Rosen

Myrmidon

Michael J Fox kommenterade det där när de spelade in Back to the Future II och III. Fritt ur minnet:
"På ett sätt är det svårare att spela 18-åring nu. Jag var ju yngre när vi gjorde ettan, och då när jag läste manuset så reflekterade jag aldrig ett ögonblick över att Marty gör precis vad Doc än säger till honom, det verkade helt naturligt. "Sure Doc, whatever you say!" Men jag är 27 nu, och det är faktiskt skitsvårt att agera likadant nu. Man vill bara vända sig om och säga "Vafan, är du helt vrickad, gubbjävel?!" liksom."

--
Åke

Eksem

Champion

" I en värld med en medelålder på 35 år "

Jag har alltid fått höra att den medelåldern beror på att en massa småbarn dog, och att om man verkligen tog sig förbi de första svåra åren kunde man se fram mot att leva 50,60,70 år. Men jag vet ju inte vilken myt jag ska tro på.

"Varför måste man förändras mer mellan 20 och 30 än mellan 40 och 50?"

Tja, 10 år är en procentuellt större tid av ditt liv när du är 30 än när du är 50, det kan ju spela in. Och sen det där med rutiner och traditioner och gamla hundar som inte vet hur man sitter.

"Man kan alltså hävda att ungdomsrevolter och ungdomsrörelser är ett väldigt nytt fenomen eftersom ungdomar är det. Heck, det faktum att vi idag ser en skyddad barndom som en självklarhet är inte något som har sådär värst många år på nacken."

Men det där känner jag i alla fall igen. Det skulle jag kunnat säga själv :gremsmile:

Johan Granberg

Swordsman
Ahem...

Öööh prässis asså! De ä prässis som blattarna som kommer hit å ba snor alla bidragen å skiter i å jobba! Hälwätä!!!

Johan Granberg

Swordsman
Re: Dagens "Jaha?"

Det är möjligt att Rojas bara är en obekväm blatte som inte förstått vitsen med den fina svenska demokratin.

Nej det tror jag inte. Jag tror att han bara är en dumdryg, fanatisk folkpartist som ser en chans att medelst några snygga, småroliga formuleringar anklaga sossarna för någon sorts dold maktcentralisering.

Arfert

Facit

snicksnack, klart det stämmer, det påstår alla mina polare här som flyttat FRÅN norrland.... OCH statistiken.

Arfert

Facit

det är en J-la skilland på 20-30 jämfört med 30-40... vet jag erfarhetsmässigt... tjugoårsåldern är en låååång tid... och man förändras från testosteronfylld yngling till "man" (nåja)... åren 30-40 går däremot sjukt fort.

men efter ca 35 sådär så är man ungefär lika... i alla fall fram till 45 som jag fyller i mars... sen vet jag inte.

Eksem

Champion

Jag ger faktiskt inte ett skit för dina polare, dina polare kan lika gärna vara patalogiska lögnare eller för den delen brunbjörnar.

Statistik däremot, det kan vara intressant, och ibland också sann. Men, de länkar jag drog fram visade ju hur statistiken visar att ditt påstående inte stämmer. Hur ställer du dig till det?

Arfert

Facit

jag har sett annan statistik, som handlar om antalet långtidssjukskrivna i norrland... och det är bra mycket mer än dubbelt så mycket än i stockholm (eller gtb och malmö) ... vilket inte går att snacka bort. Norrlänningar går inte på socialbidrag... det funkar inte för då måste de först sälja boende och bil.. (det är väl inte en stockholmsfördom att de flesta vuxna norrlänningar INTE bor i allmännyttan och tar bussen till jobbet).

Arfert

Facit

en sak till: min poäng är inte OM norrlänningarna är mer eller mindre bidragsberoende... utan HUR LÄNGE man ska få bidrag om jobb finns på annan ort? oavsätt om man bor i norrland, skåne, uppland eller whatever...