Re: No offence
"Heck, slå upp en historiebok och kolla snittåldern på de där kungarna och kejsarna som drog ut i krig i alla väderstreck omkring sig..."
Det verkar vara på sin plats att filosofera lite mer kring begreppet "ungdom". I en värld med en medelålder på 35 år är det inte särskilt chockerande med kejsare som är 20 år, men under dessa tidsperioder så var man vuxen betydligt tidigare än idag.
Jag vill nog hävda att "ungdomen" är en tämligen sentida konstruktion som dessutom är beroende av ett visst samhälleligt välstånd. Det säger rätt mycket om oss att det finns en period mellan barndom och vuxenliv då man förväntas utbilda sig, finna sig själv, resa osv. Jag tror inte att en bonddotter i Somalia har n period mellan 16 och 26 då hon kan glida runt och förverkliga sig själv. Samtidigt så finns det idag inte så många alternativ heller, för de jobb som kräver okvalificerad arbetskraft blir allt färre.
Man kan alltså hävda att ungdomsrevolter och ungdomsrörelser är ett väldigt nytt fenomen eftersom ungdomar är det. Heck, det faktum att vi idag ser en skyddad barndom som en självklarhet är inte något som har sådär värst många år på nacken.
Sedan vill jag hävda att de insikter som man förväntas få av att passera den magiska gränsen till vuxen är något överdrivna. Varför måste man förändras mer mellan 20 och 30 än mellan 40 och 50? Ser i någon någonsin tillbaka på sin medelålder när de själva är 70 och suckar över sin egen kortsynthet?
"Visst blir det skillnad i handhavande om man vill förändra världen NU eller om man vill göra det på 30 års sikt, men jag tror ändå att det väldigt mycket handlar om insikten att sgs alla frågor faktiskt är komplicerade och har flera perspektiv - som man inte bäst löser genom att identifiera och besegra en fiende. Det är en insikt som ungdomar (inklusive Åke, 19) väldigt ofta saknar."
Samt en del 50-åriga ledare för stormakter.
Men nåja, i den här frågan avviker nog inte våra åsikter särskilt hårt ifrån varandra. Men i alla situationer så är det förstås vettigt att inte döma ut någon på förhand på grund av något yttre attribut som till exempel ålder.